Juridisch beleidsmedewerker ruimtelijke ordening

Burgemeester Jansenstraat 1, 7551 EB Hengelo, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 32-36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

26 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als juridisch beleidsmedewerker RO draag je bij aan de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Hengelo en heb je een gevarieerd takenpakket:

  • Je werkt mee aan het opbouwen van het omgevingsplan. Dit is een lopend project waarin momenteel de laatste hand wordt gelegd aan de structuur en de bruidsschatregels. Daarnaast zijn we gestart met de omzetting van de inhoudelijke bestemmingsplanregels. Hierbij werk je samen met je naaste collega's, maar ook met de inhoudelijke adviseurs op het gebied van onder meer milieu, water en verkeer;

  • Je toetst onderbouwingen bij omgevingsvergunningaanvragen voor activiteiten die niet in het omgevingsplan passen;

  • Je geeft juridisch advies voor projecten en gebiedsontwikkelingen, bijvoorbeeld over de vraag of de herontwikkeling mogelijk gemaakt kan worden via een omgevingsvergunning (bopa) of wijziging van het omgevingsplan;

  • Voor iedere gebiedsontwikkeling wordt bepaald of de onderbouwing door de initiatiefnemer wordt aangeleverd of wordt opgesteld door ons team. Wijzigingen van het omgevingsplan stellen wij zelf op. Jij bent verantwoordelijk voor de inhoud hiervan en je begeleidt de bestuurlijke besluitvorming en het gehele juridische planologische proces, waaronder de beroepsprocedures bij de Raad van State.

Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als (Juridisch) Beleidsmedewerker ro binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo niveau in de richting van Ruimtelijke Ordening, Planologie en/of Rechten (25 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van omgevingsrecht (35 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een Omgevingsplan (30 punten);
  • Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na de initele duur kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (minimaal 1040 uur) (10 punten).

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
  • Samenwerken;
  • Resultaatgericht;
  • Analyserend vermogen;
  • Nauwkeurig;
  • Proactief;
  • Oplossingsgericht;
  • Enthousiast;
  • Leergierig;
  • Communiceren;
  • Klantgericht.

Organisatie en team

Gemeente Hengelo is een dynamische organisatie met ruim 900 gedreven medewerkers die zich inzetten voor een leefbare, ondernemende en innovatieve stad. Met meer dan 80.000 inwoners zijn we groot genoeg voor uitdagende projecten en klein genoeg om wendbaar te blijven.

Als opdrachtgever bieden we een professionele en collegiale werkomgeving, waar samenwerken, initiatief en resultaatgericht werken centraal staan. We hechten veel waarde aan innovatie en ontwikkeling, zowel binnen onze organisatie als in de samenwerking met partners.

Wij zoeken professionals die samen met ons willen bouwen aan de toekomst van Hengelo. Werken voor onze gemeente betekent een bijdrage leveren aan een stad met karakter, ambitie en een sterke gemeenschapszin.

Team
Je komt te werken in het team Ruimtelijke Ordening. Met jou erbij bestaat het team uit 20 medewerkers, die werkzaam zijn in vijf vakgroepen. Je werkt samen met vier andere juridisch beleidsmedewerkers RO. Je collega’s in team RO zijn voornamelijk adviseurs op het gebied van Stedenbouw, Milieu, Bodem en Erfgoed. We werken vaak mee aan projecten, adviseren over omgevingsvergunningen en zijn bezig met de ontwikkeling van de omgevingsvisie, omgevingsprogramma’s en het omgevingsplan. Daarvoor werken we ook veel samen met collega’s van andere teams.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 15 september 2025, vanaf 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 10 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10a. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma t/m vr (bij voorkeur op kantoor)
Is hybride werken mogelijk: Ja

Overige informatie
Gemeente Hengelo heeft er voor gekozen om de externe partij als broker in te zetten. Na gunning verzorgt de externe partij derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met de externe partij. U zal in casu factureren aan de externe partij middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  

  • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.   

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Hengelo mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Hengelo. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Hengelo merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.