Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
5 nov 2025De gemeente Heerde is toegankelijk en herkenbaar voor onze inwoners. Team STIP verzorgt voor de gemeente Heerde de uitvoering voor het sociaal domein. Het is een integraal team van ongeveer 55 professionals. Denk hierbij aan gezinscoaches, gespreksvoerders Wmo, werk en inkomen, schulddienstverlening, sociaal werkers, ambulant begeleiders, buurtsportcoaches, jongerenwerkers, etc. Preventie speelt een belangrijke rol, maar ook is goede samenwerking tussen diverse ketenpartners en de gemeente essentieel. Daarom werken we werken vanuit 1 locatie. De locatie biedt inwoners ook ontmoetingsmogelijkheden en laagdrempelige ondersteuning. Team STIP is onderdeel van de afdeling Sociaal Maatschappelijke Verbinding
Wat houdt de functie in?
Als inkomensconsulent bij de Gemeente Heerde speel je een maatschappelijk relevante rol in het Sociaal Domein. Je bent de specialist die onze inwoners financiële zekerheid en de juiste ondersteuning biedt, binnen de kaders van de wet- en regelgeving.
Als gespreksvoerder werk activeer en motiveer je inwoners met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Je begeleidt hen naar (vrijwilligers)werk waarbij je, in samenwerking met werkbedrijf Lucrato, streeft naar een duurzame plaatsing in de reguliere arbeidsmarkt.
Taken als inkomensconsulent:
Je bewaakt de tijdige afhandeling van aanvragen binnen de wettelijke termijnen en coördineert het werk;
Je zorgt voor een correcte procedurele afhandeling van inkomensvraagstukken;
Je werkt nauw samen met jouw collega's binnen team STIP (o.a. werk, schulddienstverlening, Wmo en jeugd) om een compleet klantbeeld te krijgen;
Je zorgt voor de administratie van de aanvragen in ons gemeentelijk systeem Civision, I Samenleving en Djuma.
Taken als gespreksvoerder werk:
Je focus ligt op de doelgroepen activering en statushouders. Ook bied je NUO dienstverlening;
Je voert de Nieuwe wet inburgering uit (brede intake, leerbaarheidstoets, opstellen PIP);
Je coacht en begeleidt cliënten om ze klaar te maken voor de arbeidsmarkt en/of vrijwilligerswerk. Ook houd je de ontwikkeling bij;
Je past vraagverheldering toe vanuit eigen kracht & eigen verantwoordelijkheid;
Je stelt actieplannen op samen met de klant;
Je attendeert cliënten op bestaande vacatures;
Je bewaakt de voortgang van het traject en je bepaalt de inzet van instrumenten;
Je onderhoudt het netwerk, waaronder werk-leerbedrijf Lucrato en Vluchtelingenwerk. Je sluit bijvoorbeeld aan bij het casuïstiek overleg met Lucrato;
Je documenteert alle relevante gegevens en maakt daarbij gebruik van diverse systemen zoals Civision WIZ/ ISamenleving/Djuma/ en wbs.;
Je onderhoudt contacten met externe partners.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau richting SJD, SPH of SW;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent werk/inkomensconsulent bij een gemeente in de afgelopen 5 jaar;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring bij een overheidsinstantie op het gebied van werk of re-integratie op het gebied van werk.
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als consulent werk of re-integratieconsulent (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met Participatiewet, IOAW en andere inkomensondersteunende voorzieningen en Nieuwe Wet Inburgering (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met Civision WIZ of ISamenleving (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met werk-leerbedrijven (20 punten);
Aantoonbare aanvullende opleiding tot inkomensconsulent. (20 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het
bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
Je bent resultaatgericht, stressbestendig en kunt goed samenwerken;
Je bent communicatief vaardig, je hebt een goed inlevingsvermogen en je kunt goed een
afweging maken;
Nauwkeurigheid en het vermogen om goed samen te werken;
Je hanteert een integrale aanpak en kijkt vanuit een levensbrede blik.
De gemeente Heerde is een kleine gemeente
Daarom zijn de lijnen kort, de onderlinge betrokkenheid groot en de werksfeer goed. We stimuleren werkplezier en hebben aandacht voor elkaar. Je zult je hier snel thuis voelen!
We hebben ongeveer 215 medewerkers, verdeeld over 5 afdelingen. We werken in de gemeente als één geheel, over de grenzen van de afdelingen heen. Samenwerking staat centraal tussen de afdelingen, processen en projecten.
We zijn omgevingsbewust en ondernemend
‘Naar een omgevingsbewuste ondernemende organisatie!’ is onze organisatievisie. Omdat we willen dat onze gesprekspartner zich gehoord voelt en indien mogelijk tevreden wordt gesteld.
Dit betekent dat we als organisatie...
In staat willen zijn optimaal mee te bewegen met wat de maatschappij en de inwoner van Heerde van ons vraagt of nodig heeft. Daarbij komt de beweging uit de medewerker zelf. De verantwoordelijkheid ligt laag. Taakvolwassenheid en eigenaarschap is het uitgangspunt.
In een kleine, digitaal werkende en efficiënt ingerichte organisatie als de gemeente Heerde is namelijk elke rol, elke medewerker, van toegevoegde waarde. Geen enkele taak kan achterwege blijven. De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Optimaal functioneren, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling, goede begeleiding, helder opdrachtgeverschap en dus professionele aansturing zijn geen luxe, maar noodzaak.
We gebruiken een aantal werklocaties in de gemeente Heerde
De meeste collega’s werken in een ‘’hybride’ vorm thuis en op het gemeentekantoor.
De uitvoering van het sociaal domein gebeurt op de locatie van Stip (Steun- en informatiepunt). Onze buitendienst werkt vanaf de gemeentewerf en in het Raadhuis zitten het college van burgemeester en wethouders, de griffie en het bestuurssecretariaat. Daar worden ook de commissie- en raadsvergaderingen gehouden.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 17 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 14 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Heerde mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Heerde. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 10 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 11 november 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 12 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.