Consulent Inkomen

Gemeente Hattem

Markt 1, 8051 EZ Hattem, Nederland

Sluit over 3 dagen
Geen maximum 28

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

14 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor deze opdracht zoeken wij een ervaren professional die direct inzetbaar is en kan zorgen voor continuïteit in de werkzaamheden. Je belangrijkste rol is het inwerken en opleiden van een nieuwe collega, zodat kennis en ervaring duurzaam worden geborgd binnen het team.

Als zelfstandig werkend inkomensconsulent beheers je alle uitkeringen Participatiewet en IOAW van de gemeente Hattem. Je hebt voornamelijk de onderstaande taken en verantwoordelijkheden, maar bij onverwachte (landelijke) ontwikkelingen vragen we je een bijdrage te leveren wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld bij thema’s als energie-armoede en de Oekraïense vluchtelingen.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Je geeft informatie en advies aan inwoners over de diverse (voorliggende) voorzieningen en wetten;

  • Je geeft informatie en advies over de sociale kaart van Hattem (bijv. maatschappelijk werk en de vrijwilligers van Op KORS);

  • Je voert intakegesprekken voor aanvragen levensonderhoud Participatiewet en IOAW;

  • Je bent aanspreekpunt voor Oekraïners en hun leefgeldregeling;

  • Je verricht onderzoek in het kader van deze aanvragen;

  • Je stelt aansluitend de rapportage en beschikking op naar aanleiding van het uitgevoerde onderzoek;

  • Je verricht tussentijdse mutaties, heronderzoeken en beëindigingsonderzoeken;

  • Je werkt nauw samen met de werkconsulenten met als doel de inwoner te activeren;

  • Je werkt samen met andere organisaties vanuit de sociale kaart van Hattem en hebt daarin oog voor verbinding en integrale dienstverlening;

  • Je bent een sparringpartner binnen het loket 0-100 als het over inkomensvoorzieningen gaat.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als Consulent Inkomen bij een gemeente;

  • Aantoonbare werkervaring met Civision.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent Inkomen;

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent Inkomen bij een gemeente;

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met begeleiding en coaching van medewerkers;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in de richting van SJD of SW.

Competenties

  • Je hebt ruime vakinhoudelijke ervaring en de capaciteit om snel zelfstandig te opereren;

  • Je hebt coachende en didactische vaardigheden om een nieuwe collega effectief te begeleiden en op te leiden;

  • Je bent resultaatgerichtheid voor het waarborgen van de continuïteit van het werk.

Organisatie en team

Werk van nu in historisch Hattem

Wandel je door de Dijkpoort Hattem in, dan ga je zomaar eeuwen terug in de tijd. Maar schijn bedriegt, want je vindt er eigentijdse winkels en horeca. Ook de gemeente is een werkgever van nu. We zijn misschien klein, maar we werken aan grote maatschappelijke opgaven, zoals duurzaamheid, wonen en inclusiviteit. We krijgen het vertrouwen om het beste te doen voor Hattem. Deze uitdaging pakken we samen op. We zijn een moderne organisatie met korte lijnen, een flinke dosis eigen verantwoordelijkheid en veel vrijheid.

Pak jij de kans om al je talenten te ontdekken en te benutten? Bij gemeente Hattem maak je impact op onze bijna 13.000 inwoners en ondernemers, want vanuit persoonlijke aandacht en verbinding bieden we maatwerk en versterken we onze stad. 

Ontdek de eigen charme en identiteit van Hattem; een fijne plek om te leven, wonen en werken, met prachtige natuurgebieden, terrassen en musea.

Keten Sociaal

Je vindt je plek in het team Werk&Inkomen, onderdeel van het Loket 0-100 waarin collega’s samenwerken op de Participatiewet, Jeugd en Wmo. Je directe collega’s werken in de functies consulent werk, consulent minimaregelingen en kwaliteitsmedewerker. Als collega’s zijn we er voor elkaar. Met aandacht, inspiratie en humor. (Werk)plezier staat voor ons op nummer 1. En collegialiteit en gezelligheid vinden we ook heel belangrijk. Als medewerkers zijn we samen verantwoordelijk voor de manier waarop we ons werk inrichten, plannen en verdelen. En we zorgen zelf voor de afstemming met andere afdelingen en teams.

Gespreksinformatie

Planning

  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 27 oktober 2025.

  • De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 24 oktober 2025 bericht.

  • Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen de externe administratieve broker van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 16 oktober 2025 09:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 17 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij een externe administratieve broker via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 20 oktober 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur