Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Hardenberg
Logo van Gemeente Hardenberg

Kwartiermaker publiek-private samenwerking vrijetijdseconomie Hardenberg

Stephanuspark 1, 7772 HZ Hardenberg, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 dec 2026

Uren per week:

8

Publicatiedatum:

5 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 8

Omschrijving

Het versterken van de samenwerking tussen publieke en private partners in de vrijetijdseconomie, met als eerste resultaat:

  • Een gedragen en werkbare structuur voor duurzame samenwerking;
  • Een gedeeld uitvoeringskader met prioriteiten;
  • Afspraken over rollen, taken, verantwoordelijkheden en financiering (publiek en privaat);
  • Versterkte samenwerking binnen en buiten het Platform Gastvrij Hardenberg.

Werkzaamheden:

  • Intake en analyse van belangen, rollen en verwachtingen van gemeente en platform (en eventueel andere stakeholders);
  • Procesontwerp en procesbegeleiding om tot een gezamenlijke werkstructuur te komen;
  • Uitwerken van een profiel/scenarios voor duurzame samenwerking (rollen, taken, besluitvorming, financiering);
  • Gezamenlijke besluitvorming keuze duurzame samenwerking;
  • Voorstel voor praktische eerste projecten die richting geven aan de samenwerking;
  • Implementatie samenwerkingsstructuur en begeleiding gezamenlijke projecten als vliegwiel voor samenwerking;
  • Afrondend verslag met reflectie en aanbevelingen voor de borging van de samenwerking na afloop van het kwartiermakerschap.

Belangrijke randvoorwaarden:

  • De kwartiermaker opereert onafhankelijk, maar verbindend.
  • Er is expliciet ruimte om verschillen in tempo of ambitie bespreekbaar te maken.
  • Er wordt gewerkt vanuit een open proces, met ruimte voor co-creatie en maatwerk.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Inschrijver heeft een zelfgeschreven motivatie en visie op de opdracht toegevoegd (max. 2 pagina's) met de volgende onderdelen:
    • visie op samenwerking;
    • publiek-private samenwerking, bij voorkeur in ruimtelijke-economische of toeristisch-recreatieve context;
    • sterke procesvaardigheden: organiseren, faciliteren, verbinden en draagvlak creëren;
    • affiniteit met de regionale context en met de dynamiek tussen overheid en ondernemers(collectieven);
    • schakelen tussen strategisch beleid en operationele uitvoering;
    • onafhankelijk, verbindend, pragmatisch en sensitief voor onderstromen.
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau.
  • Aantoonbare affiniteit met de regionale context en met de dynamiek tussen overheid en ondernemers (collectieven). Dit is toegelicht in de motivatie en visie hoe de opdracht uitgevoerd gaat worden.
  • Ervaring met schakelen tussen strategisch beleid en operationele uitvoering. Dit is toegelicht in de motivatie en visie.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een publiek-private samenwerking, bij voorkeur in een ruimtelijke economische of toeristische-recreatieve context.

Selectiecriteria te beoordelen door een externe administratieve broker (weging, totaal 100 punten)

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO niveau (10 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als kwartiermaker bij een gemeente (30 punten)
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar in het opzetten en ontwikkelen van een publieke en private samenwerking (20 punten)
  • Aantoonbare werkervaring in samenwerking met ondernemers in de toerisme sector (10 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met opzetten van een zwaardere publiek-private samenwerkingsstructuur (30 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Wensen en competenties

Competenties

  • Flexibiliteit
  • Initiatief
  • Omgevingsbewustzijn
  • Resultaatgericht
  • Samenwerkingsgericht
  • Helikopterview

Organisatie en team

Werken voor de gemeente Hardenberg: Groei en bloei met ons mee

De gemeente Hardenberg is een fantastische plek om te wonen en te werken. Hier geniet je van het mooie platteland langs de Vecht en van de gezelligheid van een stad. Terwijl veel andere gemeenten kleiner worden, blijft de gemeente Hardenberg juist groeien. Inmiddels hebben we meer dan 62.935 inwoners.We willen Hardenberg verder laten groeien en ontwikkelen tot een moderne stad in een landelijke omgeving. Dit betekent dat we de regio willen versterken, het buitengebied aantrekkelijker willen maken en de voorzieningen willen verbeteren. We bouwen aan een duurzame economie die klaar is voor de toekomst, waarbij lokaal ondernemen een belangrijke rol speelt.

Bij ons werk je met plezier aan deze plannen, samen met 550 enthousiaste collega's. We hechten veel waarde aan vriendelijkheid, betrouwbaarheid en een goede samenwerking. We geloven in de De Kracht van Gewoon Doen en pakken dingen praktisch aan. De gemeente Hardenberg heeft samen met partners een strategische visie opgesteld voor de toekomst van de vrijetijdseconomie. Daarin wordt ingezet op kwaliteit, diversiteit, samenwerking en brede welvaart. Een belangrijke stap daarin is het verder versterken van de publiek-private samenwerking. De vrijetijdseconomie is een topsector in de gemeente Hardenberg. De gemeente en ondernemers werken al samen in het Platform Gastvrij Hardenberg. De ambitie is om deze samenwerking te versterken en te verbreden, zodat deze structureel, toekomstgericht en breder gedragen is. Dit vraagt om een volgende stap. Aanvankelijk was het idee binnen het visietraject om de publiek-private samenwerking te intensiveren richting een ontwikkelplatform. De eerste stap hierin zou het aanstellen van een opgavemanager zijn, die zich zou richten op strategische opgaven en als aanjager zou fungeren van de doorontwikkeling van het platform Gastvrij Hardenberg. Tijdens het visietraject bleek dat toch eerst een nadere verkenning wenselijk is van hoe we de samenwerking het beste kunnen vormgeven. Hiervoor wordt nu een kwartiermaker ingezet. De gemeente en het platform hebben elk een eigen vertrekpunt: de gemeente werkt vanuit strategische kaders, opgaven en lange termijn doelen, het platform wil ook graag praktijkgericht en meer uitvoerend resultaten halen. Beide rollen zijn waardevol, maar vragen om afstemming, vertrouwen en gedeeld eigenaarschap. De kwartiermaker speelt hierin een verbindende, faciliterende en aanjagende rol.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 27 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 24 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De opdrachtgever zal om een geheimhoudingsverklaring vragen. De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen. De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr