Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Haarlemmermeer
Logo van Gemeente Haarlemmermeer

Privacy Officer

Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland

Sluit over 15 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

31 aug 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

28 okt 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 24 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

We zijn op zoek naar een ervaren privacy officer voor een zwangerschapsvervanging en vacature. In de eerste drie maanden willen we graag iemand voor 36 uur per week en daarna gemiddeld 24 uur per week. 

Privacy is voor ons belangrijk en krijgt in onze organisatie een steeds prominentere plek. We werken er hard aan om persoonsgegevens goed te beschermen en privacy zorgvuldig te borgen in onze organisatie. Tegelijkertijd zien we nog volop ruimte voor verbetering. Daarom geven we invulling aan een ambitieus verbeterplan, ondergebracht in een organisatiebreed programma. Terwijl dat programma vorm krijgt, gaan de dagelijkse werkzaamheden en de snelle ontwikkelingen in ons vakgebied gewoon door. 

Om die beweging kracht bij te zetten, zoeken we een gedreven Privacy Officer die als strategisch adviseur en sparringpartner fungeert voor collega’s in het primaire proces. Jij denkt mee over praktische oplossingen vanuit het perspectief van privacy en gegevensbescherming. Als ‘business partner’ weet je wat er speelt in de organisatie, stel je de juiste vragen en help je collega’s om privacyvraagstukken goed én werkbaar op te lossen. 

Jouw rol als privacy officer in gemeente Haarlemmermeer:

  • Adviseren: Je ondersteunt collega's in het primaire proces met advies over privacyvraagstukken, waarbij je altijd zoekt naar werkbare oplossingen die voldoen aan de AVG.

  • Business partner voor de organisatie: Je bent actief betrokken bij processen en projecten, denkt proactief mee en vertaalt wet- en regelgeving naar de dagelijkse praktijk.

  • Privacy integreren in de organisatie: Je draagt bij aan het verbeteren van privacybewustzijn en helpt privacy structureel te verankeren in beleid, processen en systemen.

  • Uitvoeren en versterken van het programma informatiebasis op orde waar privacy onderdeel van is: Je werkt mee aan de uitvoering van ons verbeterplan op privacy gebied en draagt actief bij aan de benodigde ontwikkelingen.

  • Signaleren en begeleiden van ontwikkelingen: Je volgt interne en externe ontwikkelingen op het gebied van privacy en gegevensbescherming, signaleert risico's en kansen en vertaalt deze naar passende acties.

Eisen

  • Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als privacy officer;

  • Functiegericht HBO- of WO werk- en denkniveau.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uurtarief
    Weging: 40

  • Sollicitatiegesprek
    Weging: 25

  • Motivatie
    Weging: 10

    Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

    Beoordelingscriteria:

    • Heldere schrijfstijl;

    • Motivatie om in Haarlemmermeer aan de slag te gaan (waarom wil je werken voor Haarlemmermeer, waarom spreekt de functie je aan);

    • Concrete voorbeelden van aansluiting bij de gevraagde competenties.

  • Werkervaring als privacy officer in een gemeentelijke organisatie
    Kandidaat heeft, op CV aantoonbaar, minimaal 3 jaar relevante werkervaring als privacy officer binnen een gemeentelijke organisatie de afgelopen 8 jaar.
    Weging: 15

  • Een functiegerichte opleiding
    Kandidaat heeft op CV aantoonbaar een opleiding in Rechtsgeleerdheid, ICT-recht of Bestuurskunde. En/of specifieke certificeringen zoals CIPP/e en/of CIPM.
    Weging: 10

Competenties

  • Je bent analytisch sterk, maar ook pragmatisch ingesteld;

  • Je kunt juridische en beleidsmatige kaders vertalen naar heldere, praktische adviezen voor collega's;

  • Je bent in staat om te schakelen tussen strategie en operatie: je denkt mee op tactisch niveau en ondersteunt bij de uitvoering;

  • Je weet collega's mee te nemen in privacyvraagstukken en creëert draagvlak;

  • Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk;

  • Je bent proactief, zelfstandig en vindt het leuk om samen te werken met verschillende disciplines;

  • Je hebt een scherp oog voor risico's, maar ook gevoel voor verhoudingen en bestuurlijke sensitiviteit;

  • Je staat stevig in je schoenen en weet met overtuiging te adviseren.

Organisatie en team

Privacy is voor ons belangrijk en krijgt in onze organisatie een steeds prominentere plek. We werken er hard aan om persoonsgegevens goed te beschermen en privacy zorgvuldig te borgen in onze organisatie. Tegelijkertijd zien we nog volop ruimte voor verbetering. Daarom geven we invulling aan een ambitieus verbeterplan, ondergebracht in een organisatiebreed programma. Terwijl dat programma vorm krijgt, gaan de dagelijkse werkzaamheden en de snelle ontwikkelingen in ons vakgebied gewoon door.

Gespreksinformatie

Planning

De interviews worden zo veel mogelijk gepland op dinsdag 25 november tussen 12:30 en 15:00 uur.

In de eerste drie maanden willen we iemand voor 36 uur per week en daarna voor 24 uur per week. Rooster kan in onderling overleg worden bepaald. Dinsdag verplichte werkdag en bij voorkeur fysieke aanwezigheid i.v.m. overleg met collega privacy officers.

Gesprek

Bij deze opdracht wordt na de eerste selectieronde met een aantal partijen gesprekken afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling.

Deze gesprekken worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria die getoetst kunnen worden in het gesprek:

  • Mate van aansluiting/match met de opdracht en het team

  • Mate van ervaring in de verschillende taken van Privacy Officer

  • Mate van flexibiliteit

  • Mate van enthousiasme

  • Communicatieve vaardigheden

  • Houding en gedrag

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Toelichting op rooster

In de eerste drie maanden willen we iemand voor 36 uur per week en daarna voor 24 uur per week. Rooster kan in onderling overleg worden bepaald. Dinsdag verplichte werkdag en bij voorkeur fysieke aanwezigheid i.v.m. overleg met collega privacy officers.

Aanleveren na gunning:

  • Ingevulde en getekende integriteitsverklaring externen

  • Bewijs van inschrijving als uitlener in KvK (print van www.waadicheck.nl)

  • VOG (niet ouder dan 6 maanden)

Aanvullende informatie:

  • Er geldt een wederzijdse opzegging van vier weken;

  • Maximaal 1 aanbieding per leverancier;

  • Op deze opdracht zijn van toepassing de Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Haarlemmermeer 2025.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr