Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Eemsdelta
Logo van Gemeente Eemsdelta

Projectleider Eemsdelta Digitaal (OneGov) II

Johan van Den Kornputplein 10, 9934 EA Delfzijl, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

8 - 16

Publicatiedatum:

30 okt 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 8 - 16

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Eemsdelta Digitaal II is een opdracht die gericht is op het realiseren van concrete projectresultaten. Ten eerste wordt er invulling gegeven aan de wettelijke verplichting van de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV). Daarnaast is het doel om een subsidieregister op te stellen conform de aanbevelingen van de managementletter 2024. Uiteindelijk is fase II  een belangrijke randvoorwaarde om integraal werken te stimuleren.   

Verder worden een aantal standalone applicaties op het ONEGOV-platform ondergebracht waarmee structurele beheer- en licentiekosten worden verlaagd.   

Om Eemsdelta Digitaal II succesvol te laten worden, gaat de ontwikkeling hand in hand met het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening en het versterken van integraal samenwerken. Daarnaast zal de projectleider de beheerorganisatie (informatievoorziening) stimuleren om zich door te ontwikkelen, zodat zij de organisatie en medewerkers optimaal kan ondersteunen in het werken binnen de nieuwe digitale omgeving. 

Met Eemsdelta Digitaal II wordt de techniek die in deel 1 is geïmplementeerd toegepast om de (digitale) dienstverlening te verbeteren en verder uit te breiden tot één integraal informatieplatform. 

Werkzaamheden
De werkzaamheden worden zelfstandig uitgevoerd. Hoewel de werkzaamheden grotendeels zelfstandig worden uitgevoerd gebeurt dit binnen de afspraken en aanwijzingen van de opdrachtgever. De opdrachtnemer stemt de voortgang en planning af met de opdrachtgever op hoofdlijnen. Opdrachtuitbreiding of verlenging is afhankelijk van projectvoortgang en beschikbare middelen.

Resultaatgebieden

  • Het digitaal registreren en procesmatig afhandelen van gemeentelijke producten en diensten (verplichting WMEBV).

  • Het indienen en verwerken van subsidieaanvragen en het ontwikkelen van een subsidieregister (verplichting WOO).

  • Het uniform en digitaal inrichten van interne processen.

  • Het koppelen van gegevens uit vakapplicaties (Sociaal Domein en VTH) voor een integraal inwonerbeeld.

  • Het onderbrengen van kleine applicaties in ONEGOV.

Kandidaat omschrijving

  • HBO werk- en denknivea;

  • Aantoonbare ervaring met het implementeren van applicaties en digitale werkwijzen binnen gemeentelijke organisaties;

  • Ervaring met verandertrajecten waarbij organisatorische en informatiekundige vraagstukken samenkomen;

  • Ervaring met het begeleiden van aanbestedingen en implementaties van zaak- en documentoplossingen;

  • Ervaring met PMC en het betrekken van stakeholders bij visievorming en uitvoering. 

Eisen

  • Afgeronde HBO-opleiding
    Aantoonbaar relevante en afgeronde hbo-opleiding.

  • Ruime ervaring met het implementeren van een nieuw werkwijze en -processen (veranderingen) binnen een gemeentelijke organisatie
    Op CV aantoonbare ruime ervaring (minimaal 5 jaar) met het aanbesteden en implementeren van een nieuwe werkwijze binnen een gemeentelijke organisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uurtarief
    Weging: 15 %

  • Motivatiebrief
    Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. 

    U geeft in uw motivatiebrief aan waarom u geschikt bent voor deze opdracht. U geeft concreet aan welke ervaring u heeft als projectleider binnen een gemeente. 
    Weging: 20 %

  • Recente en relevante werkervaring als projectleider
    De kandidaat dient in de afgelopen 5 jaar tenminste 3 jaar relevante werkervaring als projectleider te hebben opgedaan en minimaal 1 project als projectleider binnen een gemeentelijke organisatie.
    Weging: 15 %

  • Werkervaring met interactie met projectbelanghebbenden
    Kandidaat beschikt over recente en relevante werkervaring met interactie met project belanghebbenden, management en gemeentebestuur.
    Weging: 10 %

  • Ruime ervaring met het implementeren van een nieuw werkwijze en -processen (veranderingen) binnen een gemeentelijke organisatie
    Ruime ervaring met verandertrajecten waar organisatorische- en informatie vraagstukken elkaar raken en afhankelijkheid hebben
    Weging: 15 %

  • Interview
    Weging: 25 %

Competenties

  • Passen binnen de organisatie en een klik hebben met de kandidaat.

Organisatie en team

Over de gemeente Eemsdelta 

Als gemeente Eemsdelta zijn wij een aantrekkelijke gemeente voor inwoners, bedrijven, bezoekers én medewerkers. In onze gemeente vind je de Waddenkust, weidse cultuurlandschappen en karakteristieke dorpen met middeleeuwse kerkjes. Maar ook dynamische havens en innovatieve bedrijvigheid. Het is een gemeente waar we nuchter zijn, naar elkaar omkijken en samen de handen uit de mouwen steken met onze vertrouwde kwaliteiten! 

Ook in Eemsdelta zien we dat de samenleving in een hoog tempo verandert. Mede door de digitalisering organiseren inwoners zich gemakkelijker en sneller, maar ook de opgaven die op ons afkomen vragen om een andere manier van werken én we kunnen het niet langer alleen. We willen vooral een gemeente zijn (en blijven) die dichtbij de inwoners, ondernemers en partners staat. We willen weten wat er leeft, wat er nodig is en hoe we ervoor kunnen zorgen dat ons gebied zich ontwikkelt en dat de leefbaarheid groot is. Eemsdelta dichtbij! 

Gespreksinformatie

Interview

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

De kandidaten die worden uitgenodigd voor een gesprek worden tijdens dit gesprek getoetst op de gevraagde kennis, ervaring en competenties zoals beschreven bij de opdrachtomschrijving/kandidaat omschrijving. Daarnaast wordt er beoordeeld of de kandidaat past binnen de organisatie en/of er een klik is met de kandidaat. 

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Toelichting op rooster

De opdracht wordt uitgezet voor gemiddeld 8-16 uur per week.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.