Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Dronten
Logo van Gemeente Dronten

Strategisch adviseur Wonen

De Rede 1, 8251 ER Dronten, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

15 jan 2026

Einddatum:

15 sept 2026

Uren per week:

30 - 36

Publicatiedatum:

20 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 30 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

PROJECTOPDRACHT WONEN 2026

Opdrachtomschrijving: strategisch kader op het gebied van Wonen voor de gemeente Dronten richting 2050.

  1. Doel van de opdracht:

In mei 2023 stelde de raad het document “richting aan Groei” vast. Met dit document is de koers ingezet om de gemeente Dronten te laten groeien tot 60.000 inwoners in 2050 en daarmede groeit de gemeente met 150%. Deze groei legt niet alleen beslag op het vraagstuk van woningbouw, maar betekent ook dat het voorzieningenniveau en de daarbij behorende randvoorwaarden (infrastructuur, sociale netwerken, enz) zullen meegroeien.

Dit vraag de komende periode strategische denkkracht op verschillende terreinen zoals binnen het taakveld van “wonen en volkshuisvesting”.

In december 2023 stelde de gemeenteraad het Woonperspectief vast. Daarmee zijn zeven woonwaarden bepaald als oogmerk voor de toekomst. Daarmee sloten we fase 1 af.

In fase 2 is het uitgewerkt tot een strategisch kader. Daarmee is de basis gelegd om na vaststelling van dit strategisch kader over te gaan naar de laatste fase 3. Het maken van een woonagenda en uitvoeringsperspectief met concrete maatregelen ter invulling van de drie strategieën.

  1. Uitgangspunt:

We bouwen verder aan een samenleving met een dorps karakter waarin mensen zich verbonden voelen met hun leefomgeving en omzien naar elkaar.

  1. Resultaten:

De te behalen resultaten dienen binnen een tijdsbestek van 11-12 maanden worden opgeleverd en zijn als volgt gestructureerd:

  1. Opstellen van de nieuwe woonagenda en volkshuisvestingsprogramma

Op basis van de vastgestelde woonwaarden en bijbehorende strategieën, dient bij het aantreden van de nieuwe gemeenteraad, maart 2026, de woonagenda opnieuw worden opgesteld en vastgesteld. Deze woonagenda moet het omzetten van deze woonwaarden en strategieën in concrete prioriteiten, voorstellen en processen bevatten, zodat deze aansluiten op de gestelde doelen. Daarnaast moet er ook een volkshuisvestingsprogramma worden gemaakt met alle relevante woningopgaves, zoals wonen & zorg, woningbehoeften, woning aantallen etc, inspelend op de beleidslijnen die een dan nieuw Kabinet inzet. Dit vraag naast lokale visie ook de vertaling van landelijke en provinciale kaders naar deze lokale omstandigheden.

  1. Verbinding met groeidoelstellingen en bredere woonopgaven

Er wordt een koppeling gemaakt tussen de woonagenda en de lange termijndoelstelling ‘Dronten 2050’. Deze koppeling heeft als doel de woonopgaven inclusief type woningen stevig te verankeren binnen de groeiambitie van de gemeente. Daarnaast worden er verbindingen gelegd met bredere woonopgaven die buiten de directe scope van de groeiambitie vallen, met name in al bestaande en strategisch belangrijke uitbreidingsgebieden nabij de grote woningbouwlocaties. Hierbij is voor 2026 strategische denkkracht noodzakelijk.

  1. richting van een governance-structuur

Om de groeiopgave Dronten 2050 effectief te integreren binnen zowel de gemeentelijke organisatie als de woningbouwcorporatie OFW, wordt een samenwerkingsstructuur opgezet. Deze governance-structuur zal ervoor zorgen dat beide partijen zich effectief kunnen richten op de gezamenlijke opgaven en dat de groeiambities op de juiste wijze worden verankerd binnen de strategische en operationele lagen van beide organisaties.

  1. Woonwagenbeleid en uitvoeringsprogramma:

In het kader van de ingezette beleidskoers vanuit de Rijksoverheid wordt in 2026 verder vorm gegeven aan het woonwagenbeleid en uitvoeringskader.

Een projectplan om de huidige locatie te Dronten uit te breiden en daarmede een (deel van de) oplossing van het urgentievraagstuk en wachtlijsten te bieden.

Hierbij horen onderzoeken qua investeringen en beheer, inclusief een afwegingskader etc. Indien het positief wordt ontvangen zal er een Programmaplan, beleidskader (incl de samenwerking met woningcorporatie en externen) en uitvoeringsperspectief wordt opgesteld en opgeleverd.

Eisen

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten.
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau.
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van volkshuisvesting en woningbouw bij een gemeente.
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen het fysieke domein bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven van een volkshuisvestingsprogramma, dit is toegelicht in de werkervaring (25 punten).
  • Aantoonbaar netwerk op nationaal en regionaal niveau op het gebied van volkshuisvesting (20 punten).
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke financiën en toepassing P&C-cyclus (20 punten).
  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van volkshuisvesting en woningbouw bij een gemeente (20 punten).
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring binnen het fysieke domein bij een gemeente (15 punten).

Competenties

  • Uitgebreide en specialistische kennis op het gebied van volkshuisvesting en woningbouw.
  • Grondig begrip van de Omgevingswet en het landelijke woonbeleid.
  • Kennis van aanpalende beleidsvelden binnen het fysiek domein voor integraal denken en doen.
  • Aantoonbare kennis en inzicht in gemeentelijke financiën en toepassing P&C-cyclus (pré).
  • Waardevol netwerk op nationaal en regionaal niveau.
  • Ervaring voor het schrijven van een volkshuisvestingsprogramma.
  • Ruime ervaring opgedaan in samenwerking met verschillende externe stakeholders.
  • Zorgt voor intern draagvlak, bij zowel de ambtelijke organisatie als de bestuurders.
  • Inzicht in de specifieke vraagstukken die spelen op het plattelandsgemeente.
  • Vertrouwd met de dynamiek en ambities van stedelijke omgevingen en ambities.
  • Uitstekend politiek-bestuurlijk sensitiviteit.
  • Kennis van verschillende woonvormen, strategisch inzicht en ambitie, evenals begrip van de uitdagingen die hiermee gepaard gaan, om goed onderbouwde en uitvoerbare beleidsdocumenten te ontwikkelen die onafhankelijk en autonoom kunnen worden toegelicht.

Organisatie en team

Organisatie
Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.

Gespreksinformatie

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur