Logo van Gemeente Dronten
Logo van Gemeente Dronten

Strategisch adviseur regionale samenwerking

De Rede 1, 8251 ER Dronten, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

19 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De gemeente Dronten neemt deel aan een aantal belangrijke regionale samenwerkingsverbanden. De (strategische) advieskracht is nu nog versnipperd en zal meer moeten worden gebundeld wat het succes van de samenwerking zal vergroten. De gemeente heeft zichzelf als doel gesteld om als interne organisatie een stap voorwaarts te zetten in deze regionale samenwerkingen.
Opdrachtnemer zet specifieke kennis en ervaring op het gebied van samenwerkingsverbanden in ten behoeve van de versterking regionale samenwerking.

Opdrachtnemer zal zich daartoe als Strategisch adviseur Regionale Samenwerking op onderstaande samenwerkingsverbanden richten:

  • Regio Zwolle (een netwerkorganisatie van 22 gemeenten en 4 provincies)

  • Regio Flevoland (een strategische agenda met provincie, gemeenten en waterschap van Flevoland)

  • DUN samenwerking (intensieve samenwerking tussen de gemeenten Dronten, Urk en Noordoostpolder).

Opdrachtnemer heeft de opdracht om ervoor te zorgen dat de interne organisatie een stap voorwaarts zet in de borging van regionale samenwerking. Afstemming met de vele regionale partners, de verschillende inhoudelijke adviseurs en met de bestuurders is daarbij fundamenteel. De in de opdracht genoemde resultaten moeten zorgen voor een belangrijke impuls in de ontwikkeling van de regionale samenwerking, waar de organisatie zelf op voort kan bouwen.

Op te leveren resultaten

  1. Analyseren en opleveren adviesdocument aangaande de benodigde ontwikkeling in de organisatie.

  2. Het organiseren en implementeren van de interne strategische denkkracht ter advisering van bestuur en politiek; realiseren protocol interne werkwijze.

  3. In kaart brengen en overzicht maken van de projecten en maatschappelijke doelen en effecten die samenhangen met de regionale samenwerkingen zoals hierboven geschetst.

  4. Initiëren en borgen van het blijvende gesprek tussen college en gemeenteraad over de bijdrage, opbrengsten en doelen van de verschillende regionale samenwerkingen. Daartoe onder andere voorbereiden, organiseren en faciliteren (adviseren) van bijeenkomst college en gemeenteraad.

Eisen

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkelingen, dit is toegelicht in de werkervaring;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar op het gebied van regionale samenwerkingen bij een overheidsinstelling, dit is toegelicht in de werkervaring;

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met regionale samenwerkingen (50 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkelingen, dit is toegelicht in de werkervaring (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met veranderopgaven bij een overheidinstelling, dit is toegelicht in de werkervaring (20 punten).

Competenties

  • Communicatief

  • Sterke netwerker

  • Analytisch

  • Empatisch

  • Samenwerkend

Organisatie en team

Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn.

Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.
De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026, 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 30 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: flexibel naar eigen inzicht

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

  • OPTIONEEL: Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).

  • OPTIONEEL: Werk-werk reiskosten mogen gedeclareerd worden (€0,37 per kilometer).

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr