Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Adviseur Luchtvaart

De Rede 1, 8251 ER Dronten, Nederland

Sluit over 13 dagen
Geen maximum 3 Flevoland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

3

Publicatiedatum:

22 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Deze opdracht heeft betrekking op het behartigen van de taken die in verband staan met de uitbreiding/ komst van Lelystad Airport voor zowel de commerciele als militaire luchtvaart in de context van de groeiopgave van de gemeente Dronten. Tevens kunnen vraagstukken van meer algemene aard, verband houdend met luchtvaart, tot de scope behoren. De advisering vindt plaats in de context dat de raad van de gemeente Dronten op 11 mei 2023 de visie richting aan de groei heeft vastgesteld. De raad heeft met dit besluit de ambitie uitgesproken om te groeien naar 60.000 inwoners in 2050. Naast de bestaande woningbouwambitie van 3300 woningen tot 2030 betekent dit in totaal nog extra 6000 woningen gebouwd moeten worden om de groei te kunnen realiseren. Om de groeiambitie te kunnen realiseren zijn in richting aan de groei drie gebieden rondom de kern van Dronten aangewezen waar mogelijke woningbouw kan plaatsvinden. Daarnaast zijn drie sleutelprojecten aangewezen in de kernen van Swifterbant, Biddinghuizen en rondom het stationsgebied in Dronten. De uitbreiding en/of transformatie van Lelystad Airport (LA) heeft een impact op het grondgebied van Dronten. Dit in combinatie met de eerder aangehaalde woningbouwopgave en het economisch perspectief van een vastgesteld economische beleidskader.

Doelstellingen

Doel van de opdracht is om de kennis en kunde op het specifieke terrein van de luchtvaart in het perspectief van leefbaarheid, woonklimaat en economisch perspectief te behartigen en te borgen. De adviserende taken strekken zich uit tot het beoordelen van (vergunning)aanvragen en/of activiteiten die betrekking op LA, van beleidsadvisering (bv. over geluidhinder) tot communicatie en participatie in de brede zin van het woord. Doordat de behandeling van het dossier LA specifieke kennis en kunde bevat, is deze taak niet in de lijn belegd.

Werkzaamheden

De volgende opgaven moeten in de volle breedte bekeken worden:

  • Volgen van de ontwikkelingen aangaande LA voor zowel het civiele als niet-civiele deel al dan niet in combinatie daarvan;
  • Voorstel doen voor behartiging belangen aangaande Dronten in relatie tot LA;
  • Behartigen van het proces en inhoud rond de komst van niet-civiele luchtvaart (Defensie) naar LA;
  • Adviseren over specifieke vraagstukken m.b.t. LA (geluidhinder; vergunningen en/of ontheffingen en routering van het vliegverkeer)
  • Leggen van verbindingen van de opgaven rondom LA naar de opgaven van Dronten 2050, op vlak van woningbouw, economie, mobiliteit, recreatie en toerisme en duurzaamheid.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in een strategische en tactische adviesrol bij een gemeente;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met beleidsadvisering op het gebied van luchtvaarterreinen (Luchtvaartnota, herindeling luchtruim, Defensie-gerelateerde ontwikkelingen) met impact op de leefomgeving;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minmaal HBO bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NPRD).

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal WO master niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in een strategische en tactische adviesrol bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met dossier Schiphol en Lelystad Airport;
  • Aantoonbare werkervaring met regionale overleggen rondom luchthavens;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met beleidsadvisering op het gebied van luchtvaarterreinen;
  • De inschrijvende partij kan motiveren dat in het geval van onvoorziene omstandigheid de kwaliteit van een vervangende kandidaat gewaarborgd kan worden.

Competenties

  • Communicatieve vaardigheden;
  • Gestructureerd;
  • Analytisch;
  • Verbindend.

Organisatie en team

Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen.

Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

De cv's worden beoordeeld op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. Kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 3 cv's die aan de organisatie worden voorgelegd

De cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden in onderlinge vergelijking beoordeeld op de gunningscriteria. De 3 kandidaten die het beste scoren worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cv's van de geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 10 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 7 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12-13. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de externe administratieve broker. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 29 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 31 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij de externe administratieve broker. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot dinsdag 4 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur