Logo van Gemeente De Bilt
Logo van Gemeente De Bilt

Regievoerder Omgevingsdienst Utrecht

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Algemeen

De gemeente De Bilt heeft haar basismilieutaken, zoals toezicht, handhaving en vergunningverlening, per 12 januari 2026 belegd bij de Omgevingsdienst Utrecht (ODU). Dit is een samenwerking van de provincie Utrecht en 26 gemeenten in de provincie. De regievoerder is een verbindende schakel tussen de gemeente en de omgevingsdienst. De regievoerder vervult zijn rol vanuit twee verschillende perspectieven: de opdrachtgeversrol scherp inkopen van de producten en diensten van de Omgevingsdienst Utrecht (ODU); de eigenaarsrol bijdragen aan een robuuste omgevingsdienst en daarin willen investeren. Deze twee rollen kunnen soms leiden tot een zeker spanningsveld, hier moet de regievoerder zich van bewust zijn. De regievoerder is ambtelijk adviseur van de wethouder, die bestuurlijk eigenaar en opdrachtgever is en lid van het Algemeen Bestuur. Affiniteit met het werkveld van de omgevingsdienst (vergunningen, toezicht en handhaving) is een pre.

Taken:

  • Fungeren als eerste aanspreekpunt voor ODU-zaken voor zowel de gemeente als voor de ODU.
  • Voorbereiden van de stukken van de vergaderingen van het Algemeen Bestuur en de wethouder hierover adviseren.
  • Voorbereiden, afstemmen en bestuurlijk laten vaststellen van het uitvoeringsprogramma, de dienstverleningsovereenkomst en de uitvoeringsovereenkomst.
  • Monitoren van de voortgang van de uitvoering van het uitvoeringsprogramma en de gemaakte afspraken.
  • Afhandelen van de eindafrekening van het uitvoeringsprogramma.
  • Coordineren van de besluitvorming op zienswijze kadernota, begroting en wijzigingen op de begroting.
  • Voorbereiden en bijwonen van het regievoerdersoverleg, het ambtelijk vooroverleg en andere relevante overleggen.
  • Voorbereiden van en deelnemen aan de heidagen van de regievoerders.
  • Intern afstemmen van en adviseren over de gemeenschappelijke regeling.

Eisen

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als regievoerder voor een gemeenschappelijke regeling.
  • Aantoonbare werkervaring met het werkveld van een omgevingsdienst, benoem dit duidelijk in het cv aan de hand van een aparte toelichting.
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau.
  • Uiterlijk beschikbaar per 12 januari 2026.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als regievoerder voor een omgevingsdienst (30 punten).
  • Aantoonbare werkervaring binnen een gemeente (30 punten).
  • Aantoonbare werkervaring met de verschillende milieubeleidsvelden, benoem dit duidelijk in het cv aan de hand van een aparte toelichting (30 punten).
  • Maximaal uurtarief van 100,- per uur exclusief btw, inclusief reiskosten en fee Flextender (10 punten).

Competenties

  • Generalist
  • Zelfstandig
  • Resultaatgericht en doortastend
  • Hoge mate van verantwoordelijkheidsgevoel
  • Communicatieve vaardig
  • Schriftelijk vaardig
  • Collegiaal/teamspeler
  • Pro-actief
  • Bestuurlijke sensitief
  • Verbindend

Organisatie en team

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De externe broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Nee

Optie tot verlenging: Mogelijk, maar nog niet bekend

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands.

  • Minimaal 2 referenties.

    Overige informatie

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkeren

Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de
desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe broker brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende
leverancier

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr