Begindatum:
1 nov 2025Einddatum:
1 feb 2026Publicatiedatum:
7 okt 2025Voor het team Omgeving & Economie zoeken wij wegens ziektevervanging een beleidsmedewerker Wonen. Het betreft een detacheringsopdracht van 28 uur per week, voor 3 maanden met verlengingsmogelijkheid, via een detacheringsbureau (zzp is uitgesloten).
Kerntaken en verantwoordelijkheden:
Opstellen volkshuisvestingsprogramma
Je wordt de trekker van het opstellen van het nieuwe volkshuisvestingsprogramma. Zowel op proces als inhoud neem jij het voortouw en leid je het traject richting een toekomstbestendige woonvisie.
Uitvoering woonzorgvisie
Je vertaalt de regionale woonzorgvisie naar de lokale praktijk, stelt een uitvoeringsagenda op en begeleidt het proces met partners zoals woningcorporatie, zorg en welzijn.
Urgentieverordening
Je bereidt de lokale vaststelling en implementatie van de Friese urgentieverordening voor en zorgt dat die bestuurlijk en praktisch wordt uitgevoerd.
Prestatieafspraken en uitvoering
Je bent de trekker van de lokale werkgroep prestatieafspraken en coördineert het overleg en de uitvoering samen met de wethouder, corporatie en huurdersorganisatie.
Algemene werkzaamheden beleidsmedewerker Wonen:
Ontwikkelen, opstellen, uitvoeren en evalueren van lokaal woonbeleid, afgestemd op behoeften van inwoners en actuele wet- en regelgeving.
Signaleren, analyseren en rapporteren van trends, knelpunten en kansen op de woningmarkt, inclusief het uitvoeren van woonwensenonderzoek.
Opstellen en onderhouden van beleidsinstrumenten en verordeningen, zoals doelgroepenverordening en huisvestingsverordening.
Adviseren van het bestuur over woningbouw, leefbaarheid, betaalbaarheid, doelgroepenbeleid en woonruimteverdeling.
Monitoren van bevolkingsontwikkeling, woningbouwproductie en uitvoering van de woonagenda.
Informeren en betrekken van inwoners, dorpsbelangen en maatschappelijke organisaties bij beleidsontwikkeling via participatie en communicatie.
Vertegenwoordigen van de gemeente in regionale samenwerkingsverbanden en overlegstructuren.
Organiseren van bijeenkomsten en presentaties over woonbeleid en woonvraagstukken.
U voegt een cv van maximaal 2 pagina's A4 toe;
Minimaal 5 jaar ervaring als beleidsmedewerker Wonen;
Ervaring met project- en procesbegeleiding;
HBO/WO werk- en denkniveau met ervaring in volkshuisvesting, wonen en beleidsprocessen.
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 40 %
Gewicht van prijs: 60 %
Minimaal 10 jaar ervaring als beleidsmedewerker wonen;
Gewicht: 60 %
WO werk en denk niveau.
Gewicht: 40 %
Analytisch vermogen
Communicatieve vaardigheden
Netwerken en samenwerken
Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
Organisatorisch talent
Oplossingsgerichtheid
Adviesvaardigheden
Dantumadiel is een plattelandsgemeente in het noordoosten van Fryslân, met 19.000 eigenzinnige, authentieke inwoners en 11 kernen. Onze gemeente kenmerkt zich door weidse vergezichten en unieke natuur. Wij streven ernaar dat onze inwoners kunnen wonen in een omgeving waar ze gelukkig zijn. Samen met onze inwoners en ondernemers bouwen we aan een gemeente die dichtbij, toegankelijk en benaderbaar is.
Dantumadiel is een compacte organisatie met korte lijntjes en veel samenwerking tussen collega’s van verschillende teams. Je krijgt veel eigen verantwoordelijkheid en werkt aan afwisselende projecten. We trekken op met collega-gemeenten, provincie en andere partijen om onze ambities waar te maken. En vooral: we kijken naar elkaar om en kunnen op elkaar rekenen. Wij geloven in de kracht en het talent van onze vakmensen, van jonge starters tot door de wol geverfde professionals. We willen jong talent met nieuwe ideeën en frisse blikken de ruimte geven om zich te ontwikkelen tot stevige professionals. Als een jonge, ambitieuze organisatie die stappen wil maken, bieden we volop ruimte om te ontdekken, je te ontwikkelen en anderen te coachen in hun ontwikkeling
Als beleidsmedewerker Wonen maak je deel uit van het team Omgeving en Economie. Dit team heeft een divers takenpakket, en we zoeken enthousiaste teamleden om ons te versterken. We zijn verantwoordelijk voor verschillende gebieden, waaronder vergunningen, toezicht, handhaving, veiligheid, economie, ruimtelijke ontwikkeling en vastgoed en grondzaken.
Binnen ons team behandelen we vergunningaanvragen, houden we toezicht op activiteiten in de fysieke leefomgeving en zorgen we voor handhaving van de regels. We zijn ook betrokken bij veiligheidskwesties en economische vraagstukken, zoals het ondersteunen van ondernemers en het ontwikkelen van beleid. Daarnaast werken we aan ruimtelijke ontwikkeling en vastgoedzaken, zoals grondverwerving en verkoop.
Als Inschrijver in de top is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.
CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 2 pagina's A4.
De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 november 2025 tot en met 31 januari 2026 voor 28 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd, met drie keer drie maanden.
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.