Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Klantmanager

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 10 dagen
Geen maximum 36 Noord-Brabant

Begindatum:

22 sept 2025

Einddatum:

27 feb 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

5 sept 2025

Omschrijving

Procesregisseur Jeugd- Team Regisseurs Jeugd (TRJ) De Procesregisseurs Jeugd geven mede uitvoering aan het primaire proces binnen het team. Je wordt op basis van deskundigheid ingezet op casuistiek waarbij er noodzaak is voor het voeren van procesregie. Het betreft situaties waarbij sprake is van complexe vraagstukken bij meervoudige problematiek en veiligheidscasuistiek. Als procesregisseur jeugd heb je een verbindende rol in de samenwerking met het netwerk en de ketenpartners om snel tot passende oplossingen te komen. In lijn met je rol als procesregisseur is het van belang dat je het proces centraal zet en blijft zetten. Kijk wat er moet gebeuren op het niveau van proces, onderlinge relaties en individuele belemmeringen.

Wat ga je doen?

  1. Onderzoek bij complexe meervoudige casuistiek en daarop passende specialistische ondersteuning inzetten.
    • Onderzoek doen binnen de wettelijke termijn van 8 weken, een besluit nemen en zorg toekennen of afwijzen: Dossieronderzoek binnen complexe, meervoudige casuistiek op basis van aangeleverde informatie en verzamelen van ontbrekende informatie.
    • Integrale hulpvraag/hulpvragen vaststellen, zowel op het gebied van jeugdhulp als daarbuiten, om de juiste hulp in te roepen. Deze integrale vraagverkenning waar nodig bespreken in de casuistiekbespreking met collega Procesregisseurs Jeugd en gedragswetenschapper.
    • In kaart brengen van de problematiek en/of beperkingen en mate van eigen kracht (zelfredzaamheid) en draagvlak toetsen.
    • Gevoelige onderwerpen bespreekbaar maken en omgaan met situaties waar agressie plaatsvindt.
    • De stappen in het proces van besluitvorming navolgbaar vastleggen in het dossier. Het nemen van rechtmatige en doelmatige beslissingen voor alle maatwerkdienstverlening: Het toe- of afwijzen van een verzoek voor inzet specialistische jeugdhulp, zowel bij Zorg in Natura (ZiN) als bij een persoonsgebonden budget (pgb).
    • Opdrachtgeverschap toepassen vanuit gemeente naar een meervoud aan zorgaanbieders passend bij de complexiteit.
    • Het signaleren van situaties waar de hulpverlening stagneert en opschalen met als doel het forceren van een doorbraak.
    • Kernbesluitvorming (bijv. crisis- of uithuisplaatsing) volgens protocol en werkafspraken/richtlijnen (afwegingskader) in samenwerking met Jeugd Adviesteam (JAT) en Procescoordinator Jeugd.
  2. Voeren van procesregie
    • Multidisciplinair werken: Zorgdragen voor een totaalbeeld van de situatie en de aanwezigheid van de noodzakelijk betrokken partijen.
    • Het bewerkstelligen van het tot stand laten komen van een gezamenlijk plan, waarbij taken en verantwoordelijkheden worden belegd bij de juiste partijen (positioneren). Daarbij worden duidelijke smart doelen door jou geformuleerd en vastgelegd net als afspraken over hoe de regie binnen het gezin is of wordt geborgd.
    • Faciliteren van de samenwerking tussen professionals of meerdere organisaties en sturen op het resultaat van de ondersteuning.
    • Sturen op de uitvoering van het plan en vastgestelde doelen en waar nodig bijsturen in het proces (toetsen voortgang plan).
    • De regie pakken, besluiten nemen en verantwoordelijkheden delegeren ten behoeve van het kind, ook daar waar niet alle partijen dezelfde visie delen.
    • Procesregie bij Uniform Hulp Aanbod, regie houdende functie in de samenwerkingsdriehoek tussen rechtbank, Raad voor de Kinderbescherming en gemeente in complexe scheidingscasuistiek.
    • Als eindverantwoordelijke ten aanzien van "zicht op veiligheid", volgens geldende richtlijnen, veiligheidscasuistiek actief monitoren met alle betrokken partijen.
  3. Zicht hebben op en borgen van de veiligheid.
    • Risicotaxatie: Risico's in kaart brengen die de ontwikkeling en/of veiligheid van het kind bedreigen.
    • Afwegen of de veiligheid binnen de mogelijkheden van het vrijwillig kader nog geborgd kan worden en waar nodig verzoek tot onderzoek (VTO) indienen bij het Kr8 collectief (jeugdbeschermingstafel) en/of verzoek tot gesloten plaatsing indienen bij de Rechtbank.
    • Bereikbaarheidsdiensten: Als team Procesregisseurs Jeugd tijdens kantooruren verantwoordelijk voor bereikbaarheid en inzetbaarheid in crisissituaties aangaande onveiligheid, onder andere gemeld door CJG of Veilig Thuis.
  4. Sturen op kwaliteit.
    • Gesprekken voeren met kind en/of gezin en aanbieders over de ingezette ondersteuning en verbetervoorstellen doen en besluiten nemen voor het vervolg.
    • De procesregisseur richt zich op een of meerdere aandachtsgebieden waarin men, als expert, vraagbaak kan zijn voor directe collegas, alsook een actieve rol heeft door input te leveren ten aanzien van ontwikkelingen en projecten binnen de keten (maar mogelijk ook daarbuiten).

    *De specifieke taken zullen in overleg met het team bepaald worden. Deze zullen mogelijk niet het hele spectrum van taken omvatten.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde Hbo-opleiding.
  • Minimaal 1 jaar ervaring als procesregisseur/jeugdprofessional.
  • Gedegen kennis van jeugdwet- en regelgeving, de sociale kaart en SKJ gecertificeerd.
  • Analytisch sterk met het vermogen hoofd- en bijzaken te onderscheiden.
  • Uitstekende teamspeler, effectief in het gezamenlijk volbrengen van opdrachten.

Wensen en competenties

Wensen

Geen wensen vermeld in de opdrachttekst.

Competenties

Geen competenties vermeld in de opdrachttekst.

Organisatie en team

Wie zijn wij?
De Procesregisseur Jeugd valt onder Team Regisseurs Jeugd (TRJ), als onderdeel van de Keten Jeugd, gemeente Breda. TRJ als geheel wordt vormgegeven uit een subteam van Regisseurs Jeugdhulp Frontoffice en Procesregisseurs Jeugd die verantwoordelijk zijn voor het primaire proces. Ze worden daarbij ondersteund door de Administratie, Kwaliteitsmedewerkers, Procescoordinatoren Jeugd en Teamleider. De medewerkers binnen dit team werken vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid aan onze Missie: Onze burgers, kind en gezin, zo snel en dichtbij als mogelijk van passende ondersteuning voorzien.

Gespreksinformatie

Geen gespreksinformatie vermeld in de opdrachttekst.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

uren:36

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur