Jurist

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 12 dagen
235 32 Noord-Brabant

Begindatum:

3 nov 2025

Einddatum:

27 feb 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

3 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Milieu Jurist

Heb jij je als Jurist gespecialiseerd in Bestuursrecht & Omgevingsrecht? Wil jij bijdragen aan een duurzame, gezonde leefomgeving en juridische kaders vertalen naar praktische oplossingen? Bij Gemeente Breda krijg je de kans om als jurist het verschil te maken in de uitvoering van de Omgevingswet en milieuwetgeving.

Breda groeit, en milieu is een belangrijk onderwerp in de uitdagingen op gebied van woningbouw, energie en klimaat. Als jurist houd je je bezig met de juridische aspecten van het werk van team Milieu binnen de gemeente Breda. Hierbij focus je op het omgevingsrecht en bestuursrecht.

Wat ga je doen?

Je komt te werken in team milieu, op de afdeling Mobiliteit, Milieu en Energie. Je focus ligt op milieu, je werkt nauw samen met de beleidsadviseurs, o.a. op gebied van bodem, luchtkwaliteit, biodiversiteit en geluid. Waar nodig geef je ook juridisch advies aan team Mobiliteit en Energie.

  • Je geeft juridisch advies over milieuvraagstukken binnen het omgevingsrecht. En draagt bij aan de implementatie en doorontwikkeling van de omgevingswet binnen de gemeente.
  • Je checkt beleidsstukken, college- en raadsvoorstellen, en ondersteunt je collega's om het juiste bestuurlijke proces te volgen. Je zorgt dat de adviezen, beleid en beleidsregels juridisch in orde zijn.
  • Samen met de MER specialist in het team, adviseer je over milieueffectrapportages (MER) en toetst deze aan de geldende wet- en regelgeving.
  • Je werkt mee aan het opstellen van overeenkomsten, het beoordelen van subsidieaanvragen en het afhandelen van Woo-verzoeken.

Eisen

  • U bent akkoord met de actuele versie van de inhuurvoorwaarden van Flex West-Brabant.
  • De opdracht is niet geschikt voor ZZP'ers. Geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau.
  • U voegt de 'Verklaring detachering in loondienst' toe aan de dossierdocumenten.
  • U bevestigt dat het gehanteerde tarief de normen van de Wet Normering Topinkomens (WNT) niet overschrijdt.
  • U bent akkoord dat kandidaten die intern reageren voorrang krijgen bij gebleken geschiktheid.
  • Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) met screeningsprofiel 55 is verplicht.
  • U verklaart zich akkoord met de mogelijkheid tot wijziging van het aantal uren per week in onderling overleg.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Rechten. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als Milieu Jurist, Juridisch Adviseur Milieu of een soortgelijke functie. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat is bereid om minimaal twee dagen (maandag, dinsdag of donderdag) op het Stadskantoor van Gemeente Breda te werken. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft kennis van (ruimtelijk) bestuursrecht en het omgevingsplan, waaronder de bijbehorende procedures, omgevingsvergunningen, het overgangsrecht en de 'bruidsschat'. Dit moet blijken uit het cv.
  • Uw kandidaat heeft voldoende actuele juridische kennis om ook juridisch te ondersteunen bij overeenkomsten, subsidie-aanvragen, WOO verzoeken. Dit moet blijken uit het cv en kan getoetst worden in een gesprek.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt bij voorkeur een afgeronde WO-opleiding in Rechten met een specialisatie in Bestuursrecht en Omgevingsrecht / milieurecht.
  • Je hebt bij voorkeur meer dan 5 jaar werkervaring als Milieu Jurist, Juridisch Adviseur Milieu of een vergelijkbare functie binnen een overheidsinstelling of omgevingsdienst.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van en ervaring met milieueffectrapportage (MER) en de juridische kaders daarvan.
  • Het cv is voorzien van referenties met contactgegevens of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden.

Competenties

  • Je hebt uitstekende presentatievaardigheden en taalvaardigheid in woord en geschrift.
  • Je bent sociaal vaardig en hebt een stevige persoonlijkheid.
  • Je bent in staat om een heldere vertaalslag te maken van wet- en regelgeving naar de praktijk. Collega's die geen of minder juridische kennis hebben, weten dankzij jouw uitleg en advies precies hoe het zit.
  • Je toont een proactieve houding: je denkt in oplossingen, ziet kansen voor verbetering en draagt graag bij aan de ontwikkeling van het team.
  • Je werkt graag samen en je bent je bewust van je omgeving en de politiek bestuurlijke context waarin je werkt.
  • Je hebt affiniteit met het werken in een grote organisatie en in een politiek bestuurlijke omgeving.

Organisatie en team

Wie zijn wij?

Het team Milieu werkt vanuit de duurzaamheidsambitie aan diverse thema's zoals luchtkwaliteit, geur, geluid, bodem, externe veiligheid en biodiversiteit. Het team bestaat uit ongeveer 15 enthousiaste collega's, onder leiding van de teamleider milieu. We geven advies bij ruimtelijke ontwikkelingen, ontwikkelen beleid, en zijn opdrachtgever in projecten voor natuur en biodiversiteit. Het team is onderdeel van de afdeling Mobiliteit, Milieu en Energie.
Lees meer over de Gemeente Breda.

Gespreksinformatie

De week van 20 oktober is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Vragen kunnen gesteld worden tot woensdag 8 oktober 10:00.
Kandidaten kunnen worden aangeboden tot woensdag 15 oktober 08:00.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur