Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Arnhem
Logo van Gemeente Arnhem

Extern Ontwikkelaar Bouwen en Brandveiligheid

Koningstraat 38, 6811 DG Arnhem, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

31 mei 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

7 nov 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 32

Omschrijving

Doel van de opdracht

De gemeente Arnhem zoekt een tijdelijke adviseur die de beleidsmatige en organisatorische kaderstelling op het gebied van bouwen en brandveiligheid versterkt en adviseert over de structurele borging van deze opgaven binnen de organisatie. Daarnaast wordt gevraagd om urgente casuïstiek op dit terrein voortvarend op te pakken.

Achtergrond

Binnen de gemeente is sprake van een aantal complexe vraagstukken op het gebied van bouwen en brandveiligheid. Deze zijn lastig te positioneren binnen de huidige organisatie, terwijl er soms wel maatschappelijke en bestuurlijke urgentie speelt. Sinds 2013 zijn de wettelijke (bouw) taken grotendeels belegd bij de Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA), met behoud van de gemeentelijke eindverantwoordelijkheid. De inhoudelijke beleidskennis is grotendeels mee overgegaan naar ODRA.
Tegelijkertijd is er wel behoefte aan heldere beleidskaders richting ODRA, duidelijke interne rolverdeling en een voorstel voor structurele borging van deze taken binnen de gemeentelijke organisatie.
Voor wat betreft brandveiligheid heeft de brandweer een adviestaak en heeft in het verleden ook een rol gehad bij onderzoeken naar brandveiligheid.

Werkzaamheden

  • Ontwikkelen van een beleidsmatig afwegingskader voor de thema's Bouwen en Brandveiligheid (waar willen we als gemeente van zijn en waar niet van? Hoever gaan we hierin?)
  • Uitwerken van scenario's voor structurele borging van taken en ambtelijke en bestuurlijke verantwoordelijkheden, inclusief formatievoorstellen en financiële onderbouwing.
  • Afstemmen met ODRA, brandweer en andere partners over inhoudelijke kaders en samenwerking, in lijn met een aanverwant project wat gaat over de samenwerking met de ODRA.
  • Voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming met memo's, keuzerichtingen en presentaties.
  • Oppakken en coördineren van urgente casuïstiek, inclusief afstemming met interne en externe partners i.s.m. accounthouder ODRA & Brandweer.

Verwachte resultaten

  • Meerdere scenario's voor structurele borging van de onderwerpen bouwen en brandveiligheid, inclusief financiële en organisatorische impact, gereed voor ambtelijke/ bestuurlijke bespreking.
  • Een uitwerking van rollen, verantwoordelijkheden en overlegstructuren, in afstemming met het project verbetering samenwerking ODRA.
  • Afhandeling van minimaal 3 urgente specialistische casussen (memo n.a.v. stadsbrand, de andere twee n.t.b.) naar tevredenheid van betrokken partijen.

Eisen

  • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een erkend, afgerond en volledig diploma op minimaal hbo-/wo-opleiding (bijv. Bestuurskunde, Bouwkunde, Veiligheidskunde, Planologie, of vergelijkbaar).
  • Ervaring: in de afgelopen 10 jaar minimaal 3 jaar ervaring met beleidsontwikkeling binnen een gemeentelijke organisatie op het gebied van bouwen, brandveiligheid of fysieke leefomgeving.
  • Omgevingswet/Bbl: aantoonbare kennis van en ervaring met de toepassing van de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
  • Bestuurlijke advisering: minimaal 3 jaar ervaring met bestuurlijke advisering (college/raad/MT).

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft aantoonbare en relevante ervaring met samenwerking met omgevingsdiensten (ODRA of vergelijkbaar).
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring met opstellen van beleidsmatige afwegingskaders voor de thema's Bouwen en Brandveiligheid.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het vertalen van complexe vraagstukken naar bestuurlijke scenario's inclusief financiële impact.
  • De kandidaat heeft relevante werkervaring in een vergelijkbare stedelijke context (middelgrote tot grote gemeente, bestuurlijk complex).

Competenties

  • Organisatiesensitief
  • Resultaatgerichtheid
  • Accuraat werken

Organisatie en team

Klant: Gemeente Arnhem
Afdeling: Ruimtelijk Juridische Zaken en Wonen
Werklocatie: Gemeente Arnhem Stadskantoor

Gespreksinformatie

Gesprekken vinden zsm plaats na het sluiten van de aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdracht is geschikt voor de inzet van een ZZP'ER omdat het een resultaatopdracht betreft met ook specifieke expertise. Tevens is het een project wat van tijdelijke aard is en niet is ingebed in de organisatie.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr