Juridisch Beleidsadviseur Privaatrecht

Gemeente Apeldoorn

Marktplein 1, 7311 LR Apeldoorn, Nederland

Sluit over 11 dagen
115 32 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

25 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De functie van juridisch beleidsadviseur Privaatrecht valt binnen de vakgroep juridisch advies en juridische kwaliteitszorg. Je wordt met name ingezet op brede privaatrechtelijke vraagstukken op het gebied van (Europees) aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, staatssteunrecht, de wet markt en overheid en overige relevante privaatrechtelijke onderwerpen. Maar ook de algemeen bestuursrechtelijke vraagstukken waarmee de gemeente wordt geconfronteerd zijn jou niet vreemd.

Werkzaamheden

  • een stevige adviesrol pakt in (complexe) vraagstukken. Je verzorgt hierbij de juridische advisering op brede privaatrechtelijke vraagstukken op het gebied van (Europees) aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, de wet markt en overheid en overige privaatrechtelijke onderwerpen.
  • signaleert, volgt en evalueert ontwikkelingen en verricht onderzoek. Je vertaalt deze ontwikkelingen in voorstellen en zoekt draagvlak voor strategieën en presenteert effecten en doelstellingen.
  • in staat bent om bij privaatrechtelijke vraagstukken zowel schriftelijk als verbaal in heldere taal verschillende scenario's met de daarbij horende risico's te schetsen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde betreffende het ontbreken van een arbeidsrelatie/dienstbetrekking en de uitvoering onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn.

  • Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina's.

  • De kandidaat is per 1 december beschikbaar.

  • De kandidaat is beschikbaar voor 32 uur per week.

  • Actuele aantoonbare werkervaring op de rechtsgebieden: Aanbestedingsrecht, contractenrecht en aansprakelijkheidsrecht.

  • Een WO/masteropleiding Rechten afgerond.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met juridische advisering bij een gemeentelijke- of andere overheidsorganisatie (maximaal 45 punten);

  • De kandidaat heeft aantoonbare stevige breed georiënteerde basis in het privaatrecht met onder meer de rechtsgebieden: Aanbestedingsrecht, contractenrecht, aansprakelijkheidsrecht, staatsteunrecht en wet markt- en overheid (maximaal 45 punten);

  • Je hebt actuele aantoonbare werkervaring in het behandelen met politiek gevoelige dossiers op de genoemde rechtsgebieden (10 punten).

Competenties

  • De kandidaat is doortastend en besluitvaardig.

  • De kandidaat is overtuigend.

  • De kandidaat is oplossingsgericht.

  • De kandidaat is bestuurlijk sensitief.

  • De kandidaat heeft goede communicatieve vaardigheden, mondeling en schriftelijk.

Organisatie en team

Over Gemeente Apeldoorn

Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo'n 2.000 collega's dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema's waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema's zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Teaminformatie

Als Juridisch beleidsadviseur Privaatrecht kom je bij de afdeling Juridische zaken te werken. De afdeling bestaat in hoofdzaak uit juristen die gemeente breed adviseren en procedures voeren. Binnen de afdeling zijn twee vakgroepen actief.

Dat zijn:

  • juridisch advies en juridische kwaliteitszorg;

  • bezwaar en beroep en juridische kwaliteitszorg. 

Jij komt te werken binnen de vakgroep Juridisch advies en juridische kwaliteitszorg.

De afdeling kenmerkt zich door collega’s die met overtuiging en lef en met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel iedere dag aan het werk zijn. De werkdruk is stevig, maar men weet elkaar goed te vinden om met elkaar te sparren en als dat nodig is werk over te nemen. Er is zorg en aandacht voor elkaar. Daarnaast is er regelmatig ruimte voor leuke activiteiten die met elkaar georganiseerd worden.

Gespreksinformatie

Selectieproces

Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen
Inkoop van gemeente Apeldoorn beoordeelt de cv's op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie cv's die aan de organisatie worden voorgelegd
Opdrachtgever beoordeelt de cv's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Opdrachtgever.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De drie (3) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde selectiecriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten ontvangen op elke competentie een score (0, 3 of 5) van de opdrachtgever. Opdrachtgever behoudt zich het recht om de opdracht te gunnen aan inschrijving met de hoogste score op de competenties. Wanneer geselecteerde kandidaten onvoldoende scoren op de door de opdrachtgever beoordeelde competenties zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

  • De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 12 november 2025.
  • De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 10 november 2025 bericht.
  • Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Administratieve voorwaarden

  • Inschrijver mag maximaal 2 kandidaten aanbieden. Voor elke kandidaat die aangeboden wordt dient een aparte inschrijving te worden gedaan.
  • Bij de inschrijving dient aangegeven te worden op welke datum de kandidaat kan starten met de werkzaamheden.
  • Indien er onverhoopt toch meer dan twee kandidaten door dezelfde inschrijver worden ingediend, zullen enkel de eerste twee (op volgorde van binnenkomst) in behandeling worden genomen.
  • Het maximale uurtarief is 115,- exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee externe administratieve broker.
  • De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's.
  • Opgesteld in het Nederlands.
  • Minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr.

Overige informatie

  • De leverancier of kandidaat wordt verplicht de NAW gegevens te delen in de inschrijving of uiterlijk bij de gesprekken planning.
  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien een kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
  • Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

Meer informatie

  • Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 29 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 30 oktober 2025 gepubliceerd op onze website.
  • De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 6 november 2025, 09:00 uur.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur