Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 nov 2027Publicatiedatum:
24 okt 2025Programmamanager Energietransitie: fase 2 verder uitwerken en implementatie energie- en warmteprogramma.
Wij werken net als alle andere gemeentes in Nederland, aan de opgave op het gebied van de energietransitie. Vanaf 2023 hebben wij hiervoor ook structureel middelen beschikbaar. Naar aanleiding daarvan hebben wij de afgelopen jaren gebouwd aan de inrichting van een programmateam Energietransitie. We gaan nu van de fase van ontwerp en teamvorming naar de fase van nadere uitwerking en de eerste implementatie van het energie- en warmteprogramma.
Voor deze tweede fase zoeken wij een programmamanager. De programmamanager stuurt inhoudelijk op de realisatie van de opgaven en het programmateam Energietransitie. Het team bestaat uit circa 12 collega’s werkzaam binnen de drie speerpunten: energie- en warmteprogramma, (grootschalige) duurzame opwek en participatie, bewustwording en communicatie. Vanuit het team werk je nauw samen met collega’s uit de verschillende lijnteams zoals ruimtelijke ontwikkeling, omgevingskwaliteit en inrichting en beheer openbare ruimte en de afdeling Samenleving.
Wij hebben als doel om in 2040 een klimaatbestendige en CO2-neutrale gemeente te zijn. Alle energie die nodig is voor wonen, werken, industrie, vervoer en recreëren wekken we duurzaam op binnen onze gemeentegrenzen. En als dat niet kan, zorgen we ervoor dat er gecompenseerd wordt. Tevens werken aan een nieuwe aanpak voor semi-autonome energiesysteme en warmteoplossingen. Belangrijk onderdeel van de opgave is dat we dit samen doen met onze inwoners en ondernemers.
Energie besparen; elk jaar besparen we 1,5% op het totale energieverbruik.
Bewustwording; inwoners en ondernemers zijn zich bewust van hun aandeel in de klimaatopgave en handelen ernaar.
Van het aardgas af; in 2040 wordt de gebouwde omgeving verwarmt middels een duurzame niet fossiele oplossing.
De energietransitie is per definitie een opgave die zich steeds ontwikkeld. De programmamanager geeft aan deze ontwikkeling sturing en richting in nauwe samenwerking met het team en de bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgever.
Geef je sturing aan de verschillende deelopgaves en het behalen van de doelstellingen en tussenmijlpalen.
Ben je eerste aanspreekpunt voor de bestuurlijk en ambtelijke opdrachtgever.
Draag je zorg voor een goede verbinding met het team Energietransitie.
Je vervult een coachende rol richting het programmateam waardoor je de collega's in het cluster in staat stelt hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Het cluster bestaat uit enthousiaste en intrinsiek gemotiveerde collega's waarmee het fijn samenwerken is.
Je bent het aanspreekpunt voor het Programma Energietransitie en draagt zorg voor de benodigde ontwikkelinging van het programmateam.
Je anticipeert op de (Rijks)ontwikkelingen en bed die in Rheden in.
Bouw je aan relaties in- en extern. Met cruciale partners verstevig je de banden.
In regioverband werk je samen voor de invulling van de lokale en regionale doelen.
Zorg je voor het maximale binnenhalen van beschikbare subsidies, ondersteuning en versterkende regionale samenwerking.
Je draagt bij aan een goede samenwerking en participatie van inwoners en bedrijven en hebt voldoende sensitiviteit om hun wensen en behoeften mee te nemen in de voortgang.
Borg je samenwerking tussen het programmateams en de lijnteams binnen onze organisatie, en zorg je voor verbinding in de vele opgaves die we hebben (b.v. klimaatadaptatie, woningbouw etc.).
Je incorporeert een data gedreven aanpak waardoor monitoring en bijsturing vroegtijdig en op basis van beschikbare kennis en dat plaats kan vinden.
Je borgt daarbij een veilige, ethische en verantwoorde inzet van data over gebied, gebouw en gebruiker m.b.t de energietransitie.
Onze gedroomde Programmamanager Energietransitie voor deze tweede fase geniet van samenwerking op verschillende niveaus, geeft zorgvuldig sturing aan het programma en houdt van de nodige vernieuwing in dat proces. Je bent gewend aan programmatisch werken en hebt up-to-date kennis van de ontwikkelingen binnen de energietransitie, klimaat(beleid) en datagedreven werken. Dat betekent dat je aansluiting kunt vinden bij organisatorische en financiële zaken binnen de gemeente Rheden maar ook weet waar inhoudelijk de prioriteiten liggen voor het programma. Vanuit persoonlijk leiderschap heb je de uitstraling van een goede programmanager en weet je jouw omgeving te enthousiasmeren en mobiliseren. Samenwerking met partners en inwoners zie jij als natuurlijk onderdeel van je werk.
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van bestuurskunde, overheidsmanagement of vergelijkbaar;
Minimaal 6 jaar ervaring als programmamanager, kwartiermaker of vergelijkbare functie binnen ten minste twee gemeenten of gemeentelijke organisaties;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar bij een gemeente met 30.000 tot 45.000 inwoners (Benoem dit duidelijk in het cv);
Aantoonbare werkervaring met het schakelen tussen beleid, uitvoering en bewonersinitiatieven;
Aantoonbaar woonachtig binnen een straal van 50 kilometer vanaf standplaats De Steeg (Benoem dit duidelijk in het cv);
Een uurtarief tussen de 130,- en 135,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk, werkverkeer en fee externe administratieve broker;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van datagedreven werken bij een gemeente of aan een gemeente gelieerde organisatie bij een datateam/ICT afdeling/data project o.i.d.
Een dynamische gemeente vol ambities: dat zijn wij! We zoeken daarom geregeld nieuwe collega’s – zowel jonge talenten als ervaren krachten - die zin hebben om met een frisse blik onze afdelingen te versterken.
De gemeente Rheden is een organisatie waarin onze kernwaarden Experimenteren, Oprecht nieuwsgierig, Persoonlijk leiderschap en Samenwerken centraal staan. We vinden het belangrijk om onze inwoners service op maat te bieden, een verbindende rol te spelen en om gastvrij te zijn. We houden het niveau van onze dienstverlening en voorzieningen graag hoog. Hierbij gebruiken we de Global Goals als uitgangspunt. Om op deze manier armoede, ongelijkheid en klimaatverandering te bestrijden.
Bij de gemeente Rheden bieden we volop ontwikkelingsmogelijkheden en werk je in een prachtige omgeving met de Veluwezoom als wandelgebied. We zijn flexibel in werktijden en bieden een uitgebreid arbeidsvoorwaardenpakket. Er is een informele werksfeer waar we interesse hebben in de mens achter de collega. We werken hybride: op ons gemeentehuis in de Steeg of vanuit huis.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 1 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 27 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Het selectieproces bestaat uit 4 stappen:
Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen.
Stap 2: Selectie cv's die aan de organisatie worden voorgelegd (top 10).
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek.
Stap 4: Selectiegesprek, waarin getoetst wordt op competenties.
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 10 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 12 november 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij een externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 14 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Motivatie opgesteld door de professional zelf, toegevoegd als één document achter het cv.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: alle dagen van de week.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen ja
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
U dient te beschikken over een G-rekening en NEN Certificering, 25% wordt er gestort op deze rekening. Bij geen NEN-certificering wordt er 55% gestort op deze rekening.