Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Ruimte en Duurzaamheid - Business implementatiemanager financieel systeem

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 12 dagen
110 Noord-Holland

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

23 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De directie Ruimte & Duurzaamheid (R&D) zoekt een Business Implementatiemanager die zorgt dat de doorontwikkeling van het nieuwe financiele systeem AFIS van de gemeente Amsterdam goed landt in onze directie. Je brengt mensen, processen en het systeem bij elkaar, Je weet hoe financiele processen in een gemeente in de praktijk werkend te krijgen. Je werkt nauw samen met het stedelijke AFIS programmateam, key-users van de directie R&D en financieel adviseurs. De gemeente vernieuwt haar financiele systemen om wendbaarder en transparanter te werken. Binnen R&D betekent dit dat werkprocessen en verantwoordelijkheden veranderen, en dat koppelingen met andere systemen opnieuw worden ingericht. Jij vertaalt wat het stedelijke programma bedoelt naar wat de organisatie nodig heeft. Je helpt gebruikers begrijpen en toepassen wat er verandert, zorgt dat processen helder worden beschreven en houdt overzicht op de voortgang. Zo draag je bij aan een betrouwbare financiele functie binnen R&D en aan een beter bestuurbare gemeente.

Werkzaamheden:

  • Vertalen van de concernbrede AFIS-kaders en -planning naar een uitvoerbaar implementatieplan voor R&D
  • Coordineren van de lokale invoering: testen, datamigratie, inrichting van werkprocessen, ondersteuning van key-users en training van medewerkers
  • Signaleren van knelpunten in procesinrichting, rollen of capaciteit en zorgen voor passende interventies in afstemming met de teamleider van de projectadministratie.
  • Onderhouden van de verbinding met het stedelijke AFIS-programmateam
  • Zorgen dat management en gebruikers tijdig worden geinformeerd, ondersteund en betrokken bij veranderingen in financiele processen
  • Bewaken van de balans tussen concernkaders en werkbare uitvoering binnen de directie

Eisen

  • Draaideurconstructie: Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam? Let op antwoordmogelijkheden: Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
  • Eigen Verklaring Arbeidsovereenkomst tussen Inschrijver en Kandidaat: De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver (voornemen tot gunnen opdracht) moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen). De voorlopig winnende Inschrijver levert binnen 2 werkdagen na het bericht van het voornemen tot gunning via Mercell deze, door de voorlopig winnende Inschrijver en aangeboden kandidaat getekende versie van de Eigen Verklaring aan. Als dit document niet tijdig is aangeleverd wordt de Inschrijving terzijde gelegd. De gemeente is gerechtigd eventueel aanvullende stukken op te vragen ter onderbouwing van de eis. Let op antwoordmogelijkheden: Ja, kandidaat is in loondienst van Inschrijver. Nee, kandidaat is niet in loondienst van Inschrijver. (KO)
  • CV toevoegen: U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Werk- en denkniveau: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Opleiding: De aangeboden kandidaat heeft minimaal een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur (technische) Bedrijfskunde, Bedrijfseconomie of Informatiemanagement. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beeindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Toevoegen motivatie: Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Opleiding Project- verandermanagement: De aangeboden kandidaat heeft een opleiding Project- verandermanagement bij voorkeur zoals PRINCE2, IPMA of Agile/Scrum gedaan. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beeindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Werkervaring implementatie financiele of ERP-systemen: De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring in een soortgelijke functie met de implementatie van financiele of ERP-systemen binnen de (semi)overheid, minimaal 2 implementatieprojecten. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Werkervaring vergelijkbare rol: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare rol als business implementatiemanager, projectleider of senior adviseur bedrijfsvoering. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft door werkervaring inzicht in gemeentelijke financiële processen, waaronder verplichtingenadministratie, budgetbeheer, rapportagecycli en interne controle. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft werkervaring in een matrix organisatie. Het aantal jaren ervaring dient duidelijk te blijken uit het cv.

  • De aangeboden kandidaat heeft werkervaring met SAP. Het aantal jaren ervaring dient duidelijk te blijken uit het cv.

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Relatiebeheer

  • Resultaatgerichtheid

  • Overtuigingskracht

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De directie Ruimte en Duurzaamheid is onderdeel van het cluster Ruimte en Economie. Dit cluster creeert de ruimtelijke en economische randvoorwaarden die nodig zijn om Amsterdam te laten groeien tot een sterke metropool. Binnen dit cluster is Ruimte en Duurzaamheid verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en kaderstelling van stedenbouwkundige, ruimtelijke en duurzame ontwikkeling. We zijn hierin toonaangevend. Ruimte en Duurzaamheid adviseert o.a. het gemeentebestuur, werkt zowel voor stad als stadsdelen en werkt op ieder schaalniveau: van portiek tot metropool. Om de organisatie vitaal en flexibel te houden, zetten we in op talentontwikkeling en flexibele inzetbaarheid van onze medewerkers. Je werkt in opdracht van het afdelingshoofd Bedrijfsvoering en werkt samen met het team projectmanagement, processen en IV van de afdeling bedrijfsvoering. Dit team is ingericht om het management van de directie te ondersteunen bij hun interne integrale opgaves in en met hun teams.

Gespreksinformatie

  • Startdatum: 1-12-2025
  • Einddatum: 30-06-2026
  • Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM
  • Planning interviews: z.s.m. na sluiting
  • Aantal kandidaten op interview: 3

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Inschrijver voldoet minimaal aan het feit dat Inschrijver: Loonbelasting en werknemerspremies afdraagt (en hiermee verzekerd is binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert; Een werkgeversgezag heeft tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert); Voldoet aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI. De gemeente kan Inschrijver verzoeken om schriftelijk aan te tonen dat Inschrijver voldoet aan bovenstaande punten.

Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

Bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing. U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. Om de objectiviteit van de referentie te waarborgen, mag de organisatie die een offerte indient zichzelf of een medewerker niet als referent opgeven. Let op: de referent dient op de hoogte te zijn. Ook de Wet Waadi is van toepassing; leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI).

Inschrijver heeft bij het kwalificeren (toelating) voor het Dynamisch Aankoop Systeem van de gemeente haar bedrijfsgegevens almede de Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis ingediend. Alle in het Dynamisch Aankoop Systeem ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel van de Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Na het indienen van een offerte op een opdracht kan dit niet meer gewijzigd of aangepast worden. Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver. Indien Inschrijver niet voldoet aan deze eis zal Inschrijving terzijde worden gelegd.

De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur