Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

P&O-adviseur inclusie en diversiteit

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit morgen
om 16:00

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

31 jan 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

29 okt 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Deze opdracht is exclusief te vinden op Opdracht Overheid.
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wij kunnen voor deze opdracht alleen professionals aanbieden die in loondienst zijn bij Opdracht Overheid. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk uitgesloten.

Aanleiding opdracht

Inclusie en diversiteit zijn speerpunten voor het college van B&W en het GMT. Er is inmiddels een bestuursopdracht met organisatie brede doelen op het gebied van Inclusie en diversiteit (ID) vastgesteld en inherent aan de bestuursopdracht is er een uitvoeringsplan met acties en interventies voor de periode 2024 tot en met 2028.

P&O heeft als beleidsondersteunende directie voor de (middel) lange termijn het doel om (operationeel) leidinggevenden en medewerkers van de gemeente Amsterdam zo optimaal mogelijk te faciliteren bij de cultuurverandering om een inclusievere en meer diverse organisatie te worden.

In 2025 is binnen P&O een programmateam Inclusie en diversiteit aan de slag gegaan met het verder brengen van de doelen op het terrein van inclusie en diversiteit en de rol die P&O hierbij heeft.

De functie

Vanaf juli/augustus 2025 is een nieuwe programmamanager/-coördinator aan de slag gegaan met een aangescherpte opdracht om de rol van P&O verder invulling te geven. Hierbij horen de volgende vier focuspunten:

  • Slimmer inrichten en borgen: op welke wijze kunnen aan directie P&O toebedeelde projecten op gebied van I&D slimmer worden opgepakt, uitgevoerd en geborgd. Wat kan het beste worden opgepakt, uitgevoerd en geborgd in de reguliere lijn van P&O en wat kan in programma/opgave-verband opgepakt worden.

  • Samen samenwerken: op welke wijze kan de samenwerking binnen de directie P&O worden versterkt. De doorontwikkeling van de samenwerking binnen P&O (lijn, opgave, interne werkgroep P&O) alsmede vanuit directie P&O met de omgeving buiten P&O (zoals Bureau I&D, Bureau Integriteit etc).

  • Sturen en prioriteren: op welke wijze kan de driehoek (P&O, Bureau Integriteit, Bureau I&D) een sturende aangescherpte rol vervullen. In overleg met de driehoek wordt de concrete behoefte allereerst besproken.

  • Sturen op resultaten: op welke wijze realiseert de directie P&O samen met de partners de gewenste resultaten in eind 2025 en in 2026. Wie, wat en wanneer levert P&O en hoe monitoren we dat resultaat directie P&O ook bijdraagt aan de Bestuursopdracht I&D

Werkzaamheden

De programmamanager is op zoek naar een adviseur die inhoudelijke en procesondersteuning kan bieden bij bovenstaande taken en focuspunten, door:

  • Ondersteuning bieden bij het slimmer inrichten en borgen van de werkzaamheden rondom I&D binnen P&O

  • In overleg met programmamanager invulling geven aan het verbeteren van de samenwerking binnen P&O, en in de (complexe) relatie tussen P&O en Bureau I&D en Bureau Integriteit (de Driehoek)

  • Zelfstandig zaken oppakken die nog moeten worden vlot getrokken vanuit P&O in relatie tot Bureau I&D en Bureau Integriteit

  • Ter ondersteuning van de programmamanager verder invulling geven aan de versterking van de sturing en prioritering van de werkzaamheden, ook in overleg met de driehoek.

  • Ter ondersteuning van de programmamanager nader bezien op welke wijze monitoring van de werkzaamheden kan plaatsvinden

  • Bijdrage leveren aan de sturing op resultaten, in samenwerking met de collega's van P&O en het bureau I&D.

  • Samen met de programmamanager invulling geven aan de coördinatie van de werkzaamheden van het kernteam.

  • Het begeleiden van twee trainees binnen I&D

  • In voorkomende gevallen inspringen op beleid, o.a. schrijven van beleidsmemo's en notities

  • Vervangen van de programmamanager

  • En overige ondersteunende werkzaamheden voor de programmamanager

Resultaten

De adviseur werkt voorstellen voor bovengenoemde focuspunten en implementeert deze na besluitvorming.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo of wo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met project- programma- en/of procesmanagement. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met complexe opdrachten (meerdere disciplines en uiteenlopende belangen) in een overheidsinstanties.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het bereiken van duurzaam resultaat: na zijn/haar vertrek kan de organisatie zelfstandig verder met het resultaat waar samen met de organisatie aan is gewerkt (van papier naar praktijk).
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het realiseren van structurele samenwerking
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het maken van keuzes in de aanpak om (gedrags)veranderingen te realiseren (veranderkundig) onderbouwen.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring als sparringpartner op directie- en bestuursniveau en/of heeft hen (strategisch) geadviseerd.
  • Aantoonbare recente ervaring bij de gemeente Amsterdam
  • Aantoonbare ervaring met het onderwerp Inclusie & Diversiteit
  • Aantoonbare ervaring bij een directie P&O van een G4 gemeente
  • Aantoonbare ervaring met schrijven van memo's voor de ambtelijke top

Wensen en competenties

Wensen

  • Gelet op onderwerp I&D heeft aangeboden kandidaat een diversiteitsachtergrond

Competenties

  • Teamspeler, verbinder, integer;
  • Uitstekende communicatieve en redactionele vaardigheden;
  • Doortastend, analytisch scherp, flexibel inzetbaar;
  • Organisatie- en omgevingsbewust, proactief.
  • Analytisch vermogen: Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden, een vraagstelling in onderdelen uitsplitsen en logische verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten.
  • Inventiviteit: Genereert verschillende, soms originele ideeën en oplossingen.
  • Omgevingsbewustzijn: Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie.
  • Samenwerken: Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team.
  • Resultaatgerichtheid: Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.
  • Overtuigingskracht: Oefent, op basis van persoonlijk overwicht, invloed uit op mensen en situaties, gericht op acceptatie en het overwinnen van weerstanden. Communiceert ideeën duidelijk en stellig.

Organisatie en team

Hier ga je aan de slag

We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!

Organisatiegegevens

Cluster: Bedrijfsvoering
Directie: Bureau Interim en Advies
Afdeling: Unit 2

Gespreksinformatie

Planning (interviews): interviews in de eerste week van november

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Mogelijkheid tot verlenging: Ja
Einddatum verlenging: 2026-06-30

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr