Inkomen - Projectleider Inkomensvoorziening Socrates/Oekraïne

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 5 dagen
125 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

15 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Inkomensconsulenten zorgen ervoor dat de burgers van Amsterdam de financiële ondersteuning krijgen waarop zij volgens de participatiewet recht hebben. Er zijn regelmatig situaties waardoor de gemeente tijdelijk extra inzet van inkomensconsulenten nodig heeft. Voor elk project moeten tijdelijke medewerkers opgeleid worden in de participatiewet, in het maken van de zorgvuldige afwegingen, het opstellen van een kwalitatief passende rapportages en het via de applicatie Socrates toekennen van de uiteindelijke uitkering.

Om te voorkomen dat er telkens nieuwe mensen opgeleid moeten worden is bij wijze van pilot een pool ingericht waarbij medewerkers die naar goede tevredenheid tijdelijk op een deelproject werken, alvast worden voorbereid op het uitvoeren van werkzaamheden als consulent inkomen in een ander deelproject. In de pool wordt ALLE werk getoetst door de projectleiders tot dat een deelnemer genoegzaam heeft aangetoond in staat te zijn om het werk van anderen collegiaal te toetsen.

Voor de gecombineerde pool van inkomensconsulenten op Oekraïne en bij Innovatie en kwaliteit is behoefte aan een projectleider die tegelijkertijd als hands-on trainer/toetser de medewerkers de benodigde (extra) kennis en vaardigheden aanleert en voor elke van hen een passend opleidingsplan opstelt. De projectleider begeleidt de medewerkers op de Oekraïnedesk en ondersteunt de afdeling bij het verhogen van het vakmanschap van de inkomensconsulenten en klantbegeleiders inkomen.

Werkzaamheden:

  • Leert de deelnemers de werkzaamheden die nodig zijn om een uitkering te verstrekken. Het gaat vaak om een eenmalige verstrekking (bijzondere bijstand), een enkele keer om een krediet en meestal om een periodieke uitkering. Dit is afhankelijk van de behoefte van de gemeente en het ontwikkelingsniveau van de deelnemer.

  • Leert de deelnemers om de juiste wet- en regelgeving toe te passen, om de hoogte van het uit te keren bedrag te bepalen en om de beslissingen op de juiste manier vast te leggen in diverse systemen;

  • Leert de deelnemers op termijn om het werk van anderen te toetsen en je daagt ze uit om als ze het niveau hebben bereikt om meer complexe taken op te pakken;

  • Traint op verzoek de deelnemers uit de reguliere organisatie op specifieke thema's, gewenste aanpassingen in de dienstverlening;

  • Compileert, schrijft en wijzigt het trainingshandboek dat bestaat uit alle werkinstructies en doet voorstellen over de volgorde waarin taken aangeleerd kunnen worden. Houdt regelmatig voortgangsgesprekken, legt deze vast en adviseert over het moment waarop en hoe deelnemers "bevorderd" kunnen worden naar een volgend niveau tot het moment dat ze kunnen instromen op een takenpakket dat wordt gevoerd in de reguliere organisatie.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over hbo werk- en denkniveau.

  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen vijf jaar minimaal drie jaar aantoonbare werkervaring als allround inkomensconsulent.

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met begeleiding, coaching en/of aansturen van (project-)medewerkers binnen het sociaal domein als projectleider, coordinator, teamleider.

  • De aangeboden kandidaat heeft de afgelopen vijf jaar tenminste drie jaar aantoonbare ervaring met het hands-on trainen en toetsen van medewerkers binnen het sociaal domein en het daarbij maken en evalueren van ontwikkelafspraken.

  • De aangeboden kandidaat heeft de afgelopen 3 jaar tenminste 1 jaar ervaring met het in projecten zelfstandig werken en proactief op eigen initiatief regelmatig rapporteren over de voortgang aangevuld met adviezen gericht op het realiseren van de doelstellingen.

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het toetsen van aanvragen in het kader van de participatiewet in Socrates.

  • Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met het werken met, bijstellen van en/of compileren van werkinstructies.

  • De kandidaat heeft ten minste een jaar werkervaring op de Oekraïensedesk van een G4 als projectleider.

  • De aangeboden kandidaat kan tenminste 2 tot 3 dagen op locatie in Amsterdam aanwezig zijn.

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Relatiebeheer

  • Resultaatgerichtheid

  • Overtuigingskracht

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

De Directie Werk, Participatie en Inkomen wil iedere bijstandsgerechtigde zo goed mogelijk binnen het bereik van werk brengen. Daarbij is werken het doel en participeren de norm. Bij de directie Inkomen werken zo'n 400 consulenten die direct verantwoordelijk zijn voor het verstrekken van financiële ondersteuning. Zij werken op locaties in alle stadsdelen om de afstand voor de burger naar de gemeente zo kort mogelijk te houden. Medewerkers voorzieningen, inkomensconsulenten, en klantbegeleiders inkomen zijn beschikbaar voor alle vragen van burgers met betrekking tot de mogelijkheden voor tijdelijke en/of eenmalige financiële ondersteuning.

Gespreksinformatie

Planning interviews

Z.s.m. na sluiting. Gelieve hiervoor tijd te reserveren in de agenda's.

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Werklocatie: Jan van Galenstraat, 323, 1056CH, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur