Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Amsterdam
Logo van Gemeente Amsterdam

Community Wealth Building - Adviseur democratische & inclusieve ondernemingen

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 13 dagen

Uren per week:

24 - 26

Publicatiedatum:

28 okt 2025
Opdracht tarief 95Opdracht uren 24 - 26
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De externe professional zal een sleutelrol spelen in het versterken van de lokale economie in stadsdeel Nieuw-West door het begeleiden van democratische, inclusieve ondernemingen. Dit gebeurt binnen het kader van het Community Wealth Building (CWB)-programma, met specifieke aandacht voor het statutaire borging van eigenaarschap en zeggenschap van werknemers, lokale verankering op de lange termijn en het lokaal circulerend houden van geldstromen.

Werkzaamheden:

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Begeleiding van democratische, inclusieve ondernemingen: Ondersteunen van lokale initiatieven en ondernemers bij het opzetten van ondernemingen met een democratische structuur, zoals cooperaties of andere collectieve bedrijfsmodellen. Adviseren over inclusieve bedrijfsvoering en het betrekken van diverse groepen binnen de gemeenschap.
  • Inbrengen van kennis over statutaire borging: Adviseren over juridische en organisatorische structuren die eigenaarschap en zeggenschap van werknemers waarborgen. Ontwikkelen van strategieen om ondernemingen duurzaam lokaal te verankeren, met aandacht voor lange termijn betrokkenheid van de gemeenschap.
  • Lokaal circulerend houden van geldstromen: Ontwikkelen en implementeren van strategieen om geldstromen binnen de lokale economie te houden, bijvoorbeeld door samenwerking met lokale leveranciers en het stimuleren van lokaal eigenaarschap. Ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan een circulaire economie en lokale economische veerkracht.
  • Kennisdeling en samenwerking: Bijdragen aan workshops, bijeenkomsten en andere activiteiten om kennis over CWB-principes te delen en draagvlak te creeren binnen de gemeenschap. Samenwerken met lokale stakeholders, zoals bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers, om inclusieve economische groei te bevorderen.
  • Monitoring en rapportage: Monitoren en rapporteren van de voortgang en resultaten van de initiatieven, met aandacht voor sociale, economische en juridische impact.

Eisen

  • Inschrijver draagt loonbelasting en werknemerspremies af (en is hiermee verzekerd binnen het sociale stelsel) voor de betreffende kandidaat die de opdracht uitvoert.
  • Inschrijver heeft een werkgeversgezag tussen Inschrijver en kandidaat (die de opdracht uitvoert).
  • Inschrijver voldoet aan alle werkgeversverplichtingen, zoals 2 jaar doorbetalingsverplichting bij ziekte, de Wet Poortwachter of de WAADI.
  • Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft, aan te tonen met een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel.
  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam (draaideurconstructie).
  • De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • Het cv van de kandidaat is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende HBO diploma, duidelijk blijkend uit het cv.
  • Een motivatie van maximaal 1 A4 is toegevoegd, waarin staat waarom de kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de principes van Community Wealth Building, duidelijk blijkend uit het cv en de motivatiebrief.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring met het (formele, informele en juridische) traject van het opzetten en functioneren van cooperatieve ondernemingen, duidelijk blijkend uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring met het opzetten en uitbouwen van een bedrijvennetwerk, duidelijk blijkend uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar projectervaring met een combinatie van de volgende themas: circulaire economie, coalitievorming gericht op innovatie, bewustzijn ontwikkelen gericht op duurzaamheid en brede welvaart, duidelijk blijkend uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het werken in diverse en multiculturele gemeenschappen, zoals in een stedelijke omgeving zoals Amsterdam Nieuw-West, duidelijk blijkend uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar recente aantoonbare werkervaring in een soortgelijke functie binnen een 4G gemeente, duidelijk blijkend uit het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis van en relevante contacten in Amsterdam Nieuw-West, in het bijzonder gericht op ondernemers, duidelijk blijkend uit de motivatiebrief.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met een diversiteit aan branches in het bedrijfsleven, duidelijk blijkend uit de motivatiebrief.

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever

We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collegas zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collegas, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie en onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom! Medewerkers van de directie Stadswerken werken voor de prachtige stad Amsterdam. Zij beheren de openbare ruimte, maken het schoon, houden het veilig, verzorgen het groen, onderhouden de bruggen, repareren de straten en beheren de markten. Dat doen ze elke dag met ruim 1.300 collegas op een dienstverlenende en innovatieve manier. Vakmensen, die er ieder voor zich aan meewerken om van Stadswerken een moderne beheer organisatie te maken.

Gespreksinformatie

De selectieprocedure start meteen na de sluitingstermijn van 4 november en duurt maximaal 2 weken. Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan hiervoor worden uitgenodigd. De werklocatie is Plein 40-45 - 1, 1064 SW, AMSTERDAM.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
De aanvang van de opdracht is 01-01-2026 en de einddatum is 31-12-2026. De overeenkomst kan optioneel meerdere keren worden verlengd, waarbij de totale maximale duur 24 maanden niet mag overschrijden. Er zullen 3 kandidaten worden uitgenodigd voor een interview. De sluitingstermijn is 4 november, waarna de Nota van Inlichtingen uiterlijk de werkdag erna wordt verstrekt. Er dient minimaal 1 relevante referentie van de aangeboden kandidaat op te worden gegeven. Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI) en moet hiervoor geregistreerd staan bij de Kamer van Koophandel. Leverancier en kandidaat dienen zich te houden aan de Integriteits- en geheimhoudingsverklaring. Inschrijver heeft bij de kwalificatie voor de extern administratieve broker al haar bedrijfsgegevens ingediend, waaronder het Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis. Deze documenten dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. De handelsnaam en het relatienummer op het ingediende uittreksel van de Kamer van Koophandel moeten corresponderen met de facturerende organisatie.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr