Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Stedenbouwkundig adviseur

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 9 dagen
75 32 Noord-Holland

Begindatum:

6 okt 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

18 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Gebiedstransformaties, het ontwikkelen van nieuwe bedrijventerreinen, de laatste uitlegwijken, maar zeker ook de focus op binnenstedelijke verdichting. De vraag naar woningen is en blijft in deze regio hoog. Het groene karakter van de gemeentes wordt gewaardeerd, de voorzieningen zijn hoog. Schiphol geeft serieuze beperkingen en bereikbaarheid is als vanzelfsprekend een hot issue. Wij garanderen dat er geen tijd is voor een bore-out. Amstelveen gaat de komende 10 jaar volledig op de schop, er wordt gewerkt aan de nieuwe tramverbinding en de verbreding van de A9.

Het team omgevingsbeleid bestaat o.a. uit stedenbouw, milieu, wonen, mobiliteit en luchtvaart. Je maakt onderdeel uit van de vakgroep stedenbouw waarin je in een team met nog vijf stedenbouwkundigen werkt aan de circa 140 projecten binnen Amstelveen en Aalsmeer. Je werkt daarbij nauw samen met verschillende projectmanagers en je draait mee in projectteams. Tevens is er wekelijks een onderlinge afstemming in de vakgroep en vindt er wekelijks integrale afstemming met ontwerpdisciplines plaats in het ontwerpteam.  

Taken en werkzaamheden:

  • Je houdt je bezig met stedenbouwkundige advisering van projecten, ruimtelijke initiatieven, bestemmingsplannen en aanvragen omgevingsvergunningen. 

  • Het in teamverband vertalen van initiatieven uit de markt.

  • Het mede adviseren op stedenbouwkundig gebied voor beleid, projecten en bestemmingsplannen.

  • Het ondersteunen van de andere stedenbouwkundig adviseurs bij het verrichten van integrale ruimtelijke analyses en ontwerpstudies bij nieuwe projecten.

  • Werkervaring met het opstellen van stedenbouwkundige uitgangspunten en randvoorwaarden voor verschillende (kleinere) projecten.

  • Het vertalen van ruimtelijke ontwerpen naar grafische producten zoals beeldkwaliteitsplannen, verkavelingsmodellen, bezonningsstudies en 3D modellen.

  • Het participeren in projectteams.

De exacte werkzaamheden worden in teamverband met vijf andere stedenbouwkundigen bepaald.
Vanwege de aard van de werkzaamheden (project gebonden) en een piekbelasting kiezen wij voor tijdelijke inhuur.

De opdracht loopt tot 1 april 2026. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.

Kandidaat omschrijving

Van jou als stedenbouwkundig adviseur verwachten wij dat je ervaring hebt met stedenbouwkundige advisering van projecten, ruimtelijke initiatieven, bestemmingsplannen en aanvragen omgevingsvergunningen. Je bent in staat nieuwe projecten snel te doorgronden. Je bent erop gericht resultaat te bereiken. Je bent betrouwbaar en klantgericht (zowel intern als extern), ook als er onder druk gepresteerd moet worden. Je bent in staat alternatieven te bedenken wanneer daar om wordt gevraagd en je bent in staat om hier op een professionele manier over te communiceren.

Van de Stedenbouwkundig adviseur vragen wij:

  • Academische denk- en werkniveau op het gebied van stedenbouw.

  • Minimaal 2 jaar recente werkervaring als stedenbouwkundig adviseur / Stedenbouwkundig Ontwerper, bij voorkeur binnen een gemeente.

  • Een leergierige en enthousiaste stedenbouwkundig adviseur die samen met de vier andere stedenbouwkundig adviseurs samen gaat werken aan de verschillende stedenbouwkundige producten.

  • Ervaren en bedreven in het vertalen van ruimtelijke ontwerpen naar grafische producten.

  • Werkervaring met Microstation, QGIS, Adobe Creative Suite, SketchUp. 

Eisen

  • Opleiding
    Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde WO opleiding;

  • Werkervaring 1
    Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als Stedenbouwkundig Adviseur/Ontwerper, opgedaan in de afgelopen 5 jaar;

  • Werkervaring 2
    Op cv aantoonbaar minimaal 2 werkervaring als Stedenbouwkundig Ontwerper ogv (her)inrichting van de openbare ruimte, opgedaan in de afgelopen 4 jaar;

  • Systeemkennis
    Op CV aantoonbaar werkervaring met Microstation;

  • Werkzaam op locatie in Amstelveen
    De kandidaat is 2 dagen per week (16 uur) beschikbaar op locatie in Amstelveen om het werk te kunnen uitoefenen;

  • Portfolio
    Er wordt een portfolio van de kandidaat toegevoegd aan de offerte.

Wensen en competenties

Wensen

  • Prijs
    Weging: 25

  • Sollicitatiegesprek
    Weging: 25

  • Werkervaring
    Licht duidelijk toe welke werkervaring de kandidaat heeft met het vertalen van ruimtelijke ontwerpen naar grafische producten, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
    Weging: 20

  • Systeemkennis 1
    Op CV aantoonbaar werkervaring met QGIS.
    Weging: 10

  • Systeemkennis 2
    Op CV aantoonbaar werkervaring met Adobe Creative Suite.
    Weging: 10

  • Systeemkennis 3
    Op CV aantoonbaar werkervaring met SketchUp.
    Weging: 10

Competenties

  • Besluitvaardig

  • Analytisch vermogen

  • Onafhankelijkheid

  • Samenwerken

  • Resultaatgericht

Organisatie en team

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert! 

De ambtelijke organisatie Amstelveen werkt voor de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer. De organisatie bedient 2 gemeentebesturen en in totaal ongeveer 120.000 inwoners. Amstelveen staat voor een omvangrijke omwenteling als het gaat om de opgave voor vernieuwing van de stad. De missie van de afdeling Stedelijke Ontwikkeling is te zorgen voor een goed ingerichte ruimte in Amstelveen en Aalsmeer waar mensen zich thuis voelen om te wonen, te werken en te verblijven. De afdeling Stedelijke ontwikkeling wil met een slagvaardige en resultaatgerichte kernorganisatie ontwikkelingen initiëren en faciliteren.

Gespreksinformatie

Interview planning
De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
De gesprekken vinden plaats op woensdag 1 oktober tussen 13.00 en 16.00u. De gesprekken vinden plaats op het raadhuis van gemeente Amstelveen.

De kandidaat dient op deze datum beschikbaar te zijn.

Gesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

  • Verificatie van inhoud aangeboden profiel.

  • Resultaten/praktijkvoorbeelden vanuit vorige werkzaamheden.

  • Competenties voor deze uitvraag.

  • In hoeverre de kandidaat overtuigt de opdracht succesvol af te ronden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Indien t.z.t. mogelijk en gewenst, bestaat de optie voor de kandidaat om na een jaar kosteloos overgenomen te worden. De leverancier gaat hier automatisch mee akkoord bij het aanbieden van een kandidaat.

Aanleveren na gunning:

  • Gegevens crediteuren

  • Verklaring van geheimhouding & integriteit

  • Portfolio

  • VOG

  • Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen

Referentie
Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel ‘eisen’, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG
Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden.

Toelichting op rooster
24 uur is bespreekbaar

ZZP
Voor deze opdracht komen ZZP'ers niet in aanmerking. Er is op basis van de toetsingskaders van wet dba beoordeeld dat er sprake is van een dienstbetrekking. Indien er sprake is van een onderneming wordt er getoetst op de realiteitswaarde van de onderneming. Verzoek is om aanvullende documenten hiervoor mee te sturen (bijv. verklaring betalingsgedrag inlenersaansprakelijkheid).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur