Logo van Gemeente Amstelveen
Logo van Gemeente Amstelveen

Juridisch Adviseur Omgevingsrecht

Laan Nieuwer-Amstel 1, 1182 JR Amstelveen, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

8 dec 2025

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

6 nov 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

In verband met een zwangerschapsverlof is Gemeente Amstelveen op zoek naar een Juridisch Adviseur Omgevingsrecht.

Als Juridisch Adviseur Omgevingsrecht houd je je bezig met het volgende: werkzaamheden:

  • Toetsen van vergunningsbeschikkingen, procedure en de bijbehorende stukken.

  • Vertegenwoordigen van het collega in bezwaarzaken op omgevingsvergunningen, legesbeschikkingen en woonvergunningen en -ontheffingen.

  • Fungeren als vraagbaak voor collega's.

  • Adviseren op ad-hoc vragen van het bestuur.

Kandidaat omschrijving

  • Een afgerond HBO/WO opleiding NL Recht

  • Minimaal 3 jaar werkervaring als Juridisch Adviseur op het gebied van WABO/Omgevingswet.

  • Werkervaring als Juridisch adviseur bij een gemeente en/of Omgevingsdienst.

  • Minimaal 3 jaar werkervaring met het toetsen en adviseren van vergunningen.

  • Werkervaring op het gebied van milieu en wonen. 

  • Werkervaring op het gebied van Wet Open Overheid.

  • Werkervaring met digitale (zaak)systeem Rx. Mission (voorheen Squit XO).

Eisen

  • Op CV aantoonbaar minimaal een afgeronde bachelor HBO opleiding NL Recht.

  • Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als juridisch adviseur op het gebied van Wabo / Omgevingsrecht, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

  • Op CV aantoonbaar minimaal 3 jaar werkervaring als juridisch adviseur binnen een gemeente of omgevingsdienst, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

  • p cv aantoonbaar werkervaring met het toetsen en adviseren van vergunningen, opgedaan in de afgelopen 5 jaar. Graag geel arceren waar deze ervaring is opgedaan.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uurtarief
    Weging: 25

  • Sollicitatiegesprek
    Weging: 25

  • Op cv aantoonbaar werkervaring als juridisch adviseur omgevingsrecht met specialisme milieu en/of wonen, opgedaan in de afgelopen 4 jaar.
    Weging: 15

  • Op cv aantoonbaar werkervaring op het gebied van Wet Open Overheid, opgedaan in de afgelopen 4 jaar.
    Weging: 15

  • Op cv aantoonbaar werkervaring met digitale (zaak)systeem Rx. Mission (voorheen Squit XO), opgedaan in de afgelopen 4 jaar.
    Weging: 20

Competenties

  • Zorgvuldig

  • Oog voor details

  • Analytisch

  • Prioriteren

  • Snel schakelen

  • Samenwerken

  • Betrokken

  • Oplossingsgericht

Organisatie en team

Organisatie

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en werken we oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert. Bovenstaande competenties worden tijdens het gesprek beoordeeld door de gemeente.

Team

Het team Omgevingsplan & -Vergunningen maakt deel uit van de afdeling Stedelijk Ontwikkeling van de gemeente Amstelveen. Deze afdeling kenmerkt zich als dynamisch, dienstverlenend en ondernemend. Samen met je collega's zorg je voor een goed verloop van de (ruimtelijke) processen waarbij de belangen van de burger en de gemeente centraal staan.

Gespreksinformatie

Interview planning

De top 3 van kandidaten wordt door de gemeente Amstelveen uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
De gesprekken vinden plaats op 20 november tussen 9.00 en 12.00 uur op het raadhuis van gemeente Amstelveen.
De kandidaat dient op deze datum en dit tijdsblok beschikbaar te zijn.

Gesprek

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Beoordelingscriteria:

  • Verificatie kandidaat met de aangeboden CV.

  • Resultaten/praktijkvoorbeelden vanuit vorige werkzaamheden.

  • Competenties voor deze uitvraag.

  • In hoeverre de kandidaat overtuigt de opdracht succesvol af te ronden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Duur opdracht

De opdracht loopt tot 1 mei 2026. Er is een mogelijkheid tot verlenging. Deze verlenging wordt voor afloop van de opdracht besproken en de exacte duur is nu nog niet bekend.

Aanleveren na gunning:

  • VOG

  • Gegevens crediteuren

  • Verklaring van geheimhouding en integriteit

Referentie

Het checken van referenties kan onderdeel zijn van de procedure. Bij de gevraagde werkervaring, onder het onderdeel eisen, is het opgeven van een referentie vereist. Onder een referentie wordt het volgende verstaan: de naam en contactgegevens van een teamleider/leidinggevende van een recente opdrachtgever, die relevant is voor de uitgevraagde opdracht, zoals opgesteld door Gemeente Amstelveen.

VOG

Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet voor aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen. De gemeente geeft aan waarop gescreend moet worden door het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag. Dit is afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd gaan worden. De gemeente stuurt de nieuwe collega een e-mail met een link waarmee hij/zij de nieuwe aanvraag voor een VOG af kan ronden.

Toelichting op rooster

Dagen in overleg.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr