Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Senior beleidsadviseur Jeugd

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

In verband met een zwangerschapsverlof vervanging vragen wij een Senior Beleidsadviseur Jeugd. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen, coordineren en evalueren van beleid op het terrein van jeugdhulp, met als specialisatie Veiligheid, Jeugdbescherming, Gedwongen kader. Je werkt aan strategische vraagstukken binnen het beleidsterrein Jeugd en vertaalt maatschappelijke ontwikkelingen, wet- en regelgeving en lokale behoeften naar concreet en uitvoerbaar beleid.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Je houdt je bezig met het opstellen, actualiseren en implementeren van beleid op het gebied van jeugdhulp.
  • Je adviseert bestuur, directie en management over jeugdhulp, inclusief de financiele en juridische consequenties.
  • Je stuurt en coordineert de samenhang tussen lokaal beleid en regionale samenwerkingsverbanden.
  • Je initieert en leidt aanpakken die gericht zijn op de verbetering van jeugdhulp.
  • Je analyseert cijfers, trends en onderzoeksresultaten en vertaalt deze naar beleidsaanpassingen.
  • Je bewaakt budgetten, zet subsidies in en adviseert over een doelmatige besteding van middelen.
  • Je signaleert maatschappelijke en landelijke ontwikkelingen en vertaalt deze naar vernieuwende beleidsvoorstellen.
  • Je fungeert als aanspreekpunt voor interne en externe stakeholders en zorgt voor een goede afstemming tussen beleid en uitvoering.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur jeugd;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur op het gebied van het sociaal domein binnen een gemeente;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur in het sociaal domein binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als aanspreekpunt voor interne en externe stakeholders;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met budgetbeheer en het inzetten van subsidies, benoem waar dit is opgedaan;
  • Aantoonbare werkervaring binnen het Veiligheidsdomein binnen Jeugd;
  • Beschikbaar per december 2025 voor gemiddeld 32 tot 36 uur per week.

Competenties

  • Analytisch vermogen;
  • Bestuurlijke sensitiviteit;
  • Strategisch inzicht;
  • Samenwerken en netwerken;
  • Resultaatgericht.

Organisatie en team

Organisatie

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken worden bij de opdrachtgever gepland op maandag 1 december 2025 tussen 15:00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 28 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Alphen aan den Rijn mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Alphen aan den Rijn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen. De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10-11.

Fee

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands
  • Minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr