Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Schuldhulpverlener

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

28 okt 2025
Opdracht tarief 80Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Je bent een allround schuldhulpverlener met ruime en recentelijke ervaring met fase 1 en 2 binnen de schuldhulpverlening.

Schuldregelen
Wij voeren fase 1, 2, 3, budgetcoaching en budgetbeheer zelf uit. Je bent in staat om een zelfstandige caseload te draaien.

Je bent werkzaam bij het Serviceplein als schuldhulpverlener en hebt de volgende taken:

  • Zelfstandig afhandelen van intake aanvragen schuldhulpverlening

  • Uitvoeren van de intakefase

  • Zelfstandig uitvoeren van een schuldenregeling (fase 1, 2 en 3)

  • Vaststellen van het uitgaven en schuldenpatroon van de inwoner en vaststellen van mogelijke problemen en oorzaken.

  • Opstellen van plan van aanpak en rapportages

  • Het stabiliseren van financiële situaties van inwoners

  • Toepassen crisisinterventie (ontruiming/ afsluiting van water of energie)

  • Doorverwijzen naar andere instanties indien nodig (bijvoorbeeld voor Maatschappelijk Werk) en het bewaken van het traject

  • Berekenen van het Vrij Te laten Bedrag (VTLB)

Het inzetten van het aanvullend schuldhulpverleningsaanbod jongeren ( hersteloperatie toeslagen) is een onderdeel van de werkzaamheden.

Je bent bekend met motiverende gesprekstechnieken en stuurt hiermee op de zelfredzaamheid van de inwoner.

Je hebt een klantgerichte instelling en bent gericht op samenwerking. Je kan snel onze werkwijze eigen maken en zelfstandig een caseload draaien. Je hebt de juiste motivatie en creativiteit om te komen tot goede prestaties. Kwaliteit staat bij jou hoog in het vaandel, wat zich vertaalt in het denken in kansen en mogelijkheden om verder te kunnen verbeteren.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener;

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het zelfstandig draaien van een caseload in fase 1 en/of 2.

Wensen en competenties

Wensen

  • Uiterlijk beschikbaar per 1 december 2025 voor minimaal 32 uur in de week;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener binnen een gemeente;

  • Aantoonbare werkervaring met het systeem Allegro;

  • Maximaal uurtarief van 80,00 exclusief btw, inclusief kosten woon- en werk verkeer.

Competenties

  • Stressbestendig

  • Accuraat

  • Balans tussen ziel en zakelijkheid kunnen behouden

  • Goed kunnen samenwerken

  • Proactieve houding

  • Geconstateerde problemen en hindernissen kunnen omzetten in oplossingen

  • Grenzen durven stellen

  • Assertief

Organisatie en team

Organisatie

De Gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ligt midden in het Groene Hart. De bewoners wonen in de stad Alphen aan den Rijn - met alle stedelijke voorzieningen - of juist in één van de kernen - met de rust en ruimte van het natuurlijk landschap. De dienstverlening aan onze bewoners en bedrijven staat. De gemeentelijke organisatie is dichtbij: op straat in de wijken en de dorpen, in het gemeentehuis en digitaal. De medewerkers zijn de ambassadeurs van de gemeente. Zij zijn professioneel en integer. Bewoners en bedrijven worden snel en goed geholpen. De gemeente werkt vanuit een stevige basisdienstverlening en levert daarnaast maatwerk.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Spreekt jou dat aan? Kom dan werken in Alphen aan den Rijn, een groene stad met lef. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Het Serviceplein       

De afdeling Serviceplein staat voor excellente, integrale en laagdrempelige dienstverlening rond werk, inkomen, welzijn, scholing en zorg aan inwoners die ondersteuning nodig hebben zodat ze beter kunnen participeren in onze gemeente. Er werken ongeveer 125 mensen op de afdeling bij verschillende vakdisciplines. Deze vakdisciplines zijn ondergebracht in 5 multidisciplinaire teams die wijkgericht werken. De teamleiders sturen de vakdisciplines aan, en faciliteren het wijkgericht werken van de multidisciplinaire teams. 

Wij investeren in onze mensen en systemen om de dienstverlening effectief en efficiënt uit te kunnen voeren. De medewerkers worden daarbij uitgedaagd om ook buiten de lijnen te kleuren en maatwerk te leveren waar dat kan en wenselijk is. Dat betekent dat zij samen met bewoners en organisaties naar oplossingen zoeken.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdagochtend 5 november 2025. De kandidaten die worden uitgenodigd voor een gesprek ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen

De externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd

De externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9.

Fee Externe administratieve broker

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

Maximaal 3 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg met kandidaat.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 30 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 31 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 3 november 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr