Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Juridisch adviseur programma Nieuwkomers

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 12
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Het programma omvat meerdere ‘sub projecten’ waarin juridisch advies, het opstellen van juridische documenten en overeenkomsten, beleid, uitvoering en juridische borging nauw op elkaar aansluiten. Binnen het programma Nieuwkomers is daarom behoefte aan een juridisch adviseur voor brede juridische werkzaamheden om de gang van zaken binnen de opvang zo goed mogelijk te kunnen laten verlopen. Denk aan het adviseren, beoordelen en meekijken op voorkomende juridische vraagstukken over huisvesting, de toepassing landelijke en europese wetgeving rondom Nieuwkomers, handhaving, sancties en het begeleiden van juridische procedures. Je bijt je graag vast in het opstellen en beoordelen van diverse privaatrechtelijke overeenkomsten. Je zoekt ruimte in regelgeving en brengt zaken in beweging. Je kunt moeiteloos schakelen in beïnvloedingsstijlen om je doel te bereiken. Je beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden en bent daarbij een stevige gesprekspartner voor het programma.

Doel van de opdracht is het bijdragen aan het bereiken van de doelen van het programma Nieuwkomers, te weten goede en voldoende opvang voor nieuwkomers, nieuwkomers doen mee vanaf dag 1 en lange termijn sturing en samenwerking.

Eisen

  • Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
  • Maximaal uurtarief van € 110,- exclusief BTW / inclusief fee administratieve partner en reiskosten woonwerkverkeer;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur privaatrecht bij een overheidsorganisatie;
  • Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo bachelor rechten;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met het juridisch begeleiden van de opvang van Nieuwkomers.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding bestuursrecht (15 punten);
  • Minimaal 2 aanvullende cursussen op het gebied van vastgoed en omgevingsrecht (10 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met het juridisch begeleiden van de opvang van Nieuwkomers (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring het behandelen van handhavingsverzoeken en sancties (20 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het adviseren, beoordelen en meekijken bij juridische vraagstukken over huisvesting, benoem duidelijk waar dit is opgedaan (25 punten).

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
  • Flexibel;
  • Klantgericht;
  • Resultaatgericht werken;
  • Analyserend vermogen.

Organisatie en team

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Je zit binnen onze organisatie altijd in een thuisteam met vakcollega’s en een teamleider. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

De opdracht wordt vervuld vanuit uit team Juridische Zaken & Inkoop (verder: JZI). JZI maakt onderdeel van de directie Bedrijfsvoering. Deze directie heeft een kader stellende en adviserende rol richting de vakteams in de verschillende domeinen van de gemeente. Je werkt vanuit dit team voor het programma Nieuwkomers. Dit programma zorgt voor de dagelijkse vraagstukken rondom vluchtelingen, zoals opvang en huisvesting, onderwijs, zorg, inburgering, participatie, werk en inkomen.

Gespreksinformatie

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling

Stap 2: Selectie 10 CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Administratieve partner”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 januari 2026 vanaf 14:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: 1x 3 maanden

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Maandag t/m Vrijdag

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);

  • Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.

  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr