Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jul 2027Publicatiedatum:
23 dec 2025Binnen gemeente Alphen aan de Rijn is het verzuim een belangrijk aandachtspunt, kijkend naar de inzetbaarheid van medewerkers. Afgelopen periode is het verzuim stijgend.
In de rol van coördinator verzuim ben je verantwoordelijk voor:
Actieve begeleiding van leidinggevende om te zorgen dat tijdig en doelgericht de juiste acties worden ingezet bij de bestaande en toekomstige verzuim
casuïstiek.
Analyse van huidige invulling verzuimaanpak en advisering over verbeteringen. Dit kan zowel binnen de gemeente zijn alsook in de
samenwerking met de arbodienst.
Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als verzuim coach/ coördinator bij een overheidsorganisatie;
Aantoonbare werkervaring met het in kaart brengen van vraagstukken rondom (duurzame) inzetbaarheid, ontwikkeling oplossingen en aanpak;
Een maximum uurtarief van € 110 ,- excl. btw en incl reiskosten woon -/ werkverkeer.
Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als verzuim coach/ coördinator bij een gemeentelijke instelling;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met coaching en begeleiding leidinggevenden bij de aanpak van verzuim en begeleiding bij meer focus op preventie & vitaliteit;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het in kaart brengen van vraagstukken rondom (duurzame) inzetbaarheid, ontwikkeling oplossingen en aanpak binnen een gemeente;
Beschikbaar om te starten per uiterlijk 12 januari 2026 voor gemiddeld 24 tot 28 uur per week.
Communicatief sterk ( in woord en schrift);
Coachende vaardigheden;
klant en resultaatgericht;
proactief, neemt initiatieven;
Creatief en vernieuwend.
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn. De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Team
Team HRM
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling
Stap 2: Selectie 3 CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.
De 3 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 2 januari 2026, 09:00 uur uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 31 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend
Hybride: Is hybride werken mogelijk: ja
Aantal professionals of FTE: 1 persoon
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Overig algemeen:
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De opdrachtgever bereidt zich alvast voor op de WTTA-wetgeving welke per 1 januari 2027 ingaat. Vanaf 1 januari 2026 accepteren ze alleen leveranciers welke in het bezit zijn een SNA-certificaat (dit geldt niet voor ZZP’ers).
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.
Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja