Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

interim directeur

Stadsplein 1B, 3431 LZ Nieuwegein, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 20-36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

20 - 36

Publicatiedatum:

16 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht is tweeledig en in de kern gericht op:

I Sturing op en realisatie van continuiteit in de dagelijkse dienstverlening en bedrijfsvoering

  • Het leiden van de organisatie als geheel, in positieve en actieve verbinding met de vier gemeenten en het sociaal ontwikkelbedrijf WerkwIJSS, gericht op realisatie van de opdracht van WIL en de daaruit voortvloeiende doelen en geformuleerde strategie;
  • Het vervullen van de rol van secretaris naar het algemeen en dagelijks bestuur van WIL. Het informeren en adviseren van het algemeen en dagelijks bestuur over alle ontwikkelingen in en rondom de organisatie en het voorbereiden van en sturen op adequate besluitvorming;
  • Samen met het managementteam de verbinding met relevante stakeholders optimaliseren. Denk intern aan het verstevigen van de relatie met de Ondernemingsraad. Extern aan het behartigen van het organisatiebelang naar gemeenten en de Clientenraad.
  • De rol van leidinggevende naar het management van WIL.

II Verbindend boegbeeld zijn en daadkracht brengen in de doorontwikkeling van de organisatie

  • Het leggen van de verbinding met het ontwikkelprogramma Sociale Infrastructuur Lekstroom Werkt en gezamenlijk toewerken naar een nieuwe organisatievorm en daarbij aansluitende organisatiecultuur;
  • Samen met het huidige management nadere vorm en invulling geven aan de verandering van de managementstructuur, in nauw overleg met bestuur, stakeholders en direct betrokkenen;
  • Sturing op de ontwikkelagenda van WIL, bestaande uit meerdere, met elkaar samenhangende actielijnen op themas als digitalisering en automatisering van de dienstverlening, eenvoud en harmonisatie van (de uitvoering van) regelingen, verbrede inzet op terecht in de uitkering en economische participatie.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als directeur of eindverantwoordelijke in het sociaal domein;
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met organisatorische veranderingen en sturing;
  • In het CV zijn minimaal 2 referenties opgenomen. Zonder deze referenties in het CV wordt dit criterium niet goedgekeurd;
  • De kandidaat stelt zich voor in een (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf. De motivatiebrief dient te zijn bijgevoegd in het CV. Daarnaast moet de motivatiebrief de onderdelen bevatten die staan beschreven onder het kopje Vereisten motivatiebrief in de uitvraag. Zonder deze motivatie in het CV wordt dit criterium niet goedgekeurd.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat is per direct beschikbaar

Competenties

  • Verbinder
  • Teamspeler
  • Aanjager
  • Politiek-bestuurlijk sensitief
  • Daadkrachtig en resultaatgericht
  • Communicatief sterk
  • Een verbindende en toegankelijke persoonlijkheid

Organisatie en team

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) voert als Gemeenschappelijke Regeling de dienstverlening op werk, inkomen en schuldhulpverlening uit voor de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik en Nieuwegein. Vanuit het Stadshuis in Nieuwegein en deels ook op locatie werken we met ruim 200 mensen aan het gericht vooruit helpen van onze klanten. Wij bieden inkomensondersteuning en verstrekken uitkeringen waar nodig. Ook stimuleren we mensen om naar vermogen mee te doen in de maatschappij. Bij WIL werken we vanuit een mensgerichte aanpak. Waar mogelijk passen we maatwerk toe binnen de geldende wet- en regelgeving. De komende tijd beweegt de organisatie zich in een context van diverse veranderingen en ontwikkelingen. Veranderingen in het politieke speelveld waarin WIL zich bevindt, de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 en ook de financiering naar gemeenten vanuit de Rijksoverheid. Onzekere factoren die direct van invloed kunnen zijn op te maken keuzes in de dienstverlening van WIL. Intern kiest WIL op korte termijn voor een wijziging in de managementstructuur. Aansluitend is een brede verandering in aantocht op de gehele sociale infrastructuur van de Lekstroom. Een verandering die naar verwachting effect zal hebben op de organisatie-inrichting, het dienstverleningsaanbod en de manier van werken in de hele keten van de vier betrokken gemeenten, WIL en het sociaal ontwikkelbedrijf WerkwIJSS. Ter waarneming van de huidige directeur is het bestuur van WIL op zoek naar een interim directeur.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij Werk en Inkomen Lekstroom zijn gepland op dinsdag 28 oktober 2025 of woensdag 29 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk bericht op maandag 27 oktober 2025. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de Wijziging Leidraad Invordering nr. BLKB2012/1062M. Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal de externe administratieve broker 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer. Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal de externe administratieve broker 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

CV-eisen: Maximaal 6 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Vereisten motivatiebrief: Ben je enthousiast over deze opdracht? Dan nodigen we je uit te reageren. In je motivatie vragen we je de volgende vragen te beantwoorden: Hoe omschrijf je jouw affiniteit met het sociaal domein en welke actieve rol heb je vervuld naar externe stakeholders om de verbinding met jouw organisatie te maken of te intensiveren? (maximaal 200 woorden) Beschrijf een recent voorbeeld waarin je in verbinding met je (management-)team hebt gewerkt aan het verkrijgen van draagvlak voor en de uitwerking van een organisatieverandering. Hoe heb jij je rol als veranderaar opgepakt? / Wat typeert jou als veranderaar? (Maximaal 200 woorden) Beschrijf een recent voorbeeld waaruit jouw politiek-bestuurlijke sensitiviteit blijkt (maximaal 150 woorden) Beschrijf een situatie waarin je daadkracht en lef nodig hebt gehad om vooruit te komen / resultaat te boeken. Waar bestond jouw daadkracht/lef uit en hoe heeft jouw omgeving hierop gereageerd? (maximaal 200 woorden) Hoe belangrijk is zichtbaarheid voor jou? Beschrijf aan de hand van een relevant voorbeeld hoe je hebt gezorgd voor (het vergroten van) jouw eigen zichtbaarheid binnen een organisatie.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur