Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Zeker als je gewend bent om opdrachten als zzp-er uit te voeren, lijkt het bruto maandsalaris wellicht wat laag. Echter zijn dit de voordelen voor jou:
Er wordt 8% vakantiegeld over het bruto maandsalaris uitbetaald.
Het bruto maandsalaris wordt doorbetaald ook bij ziekte.
Je bouwt vakantieuren op over de uren die je werkt, waardoor je tijdens opname van je vakantieuren je salaris krijgt doorbetaald.
Opdracht Overheid draagt sociale verzekerings-premies voor je af, die recht geven op een ww-uitkering indien van toepassing, of op een ziektewetuitkering bij onverhoopte arbeidsongeschiktheid.
Je krijgt indien gewenst een laptop, telefoon en simkaart van ons tot je beschikking.
Je kunt deelnemen aan de personeelsactiviteiten van Opdracht Overheid.
Collectiviteitkorting voor de Zorgverzekering bij CZ.
Personeelskorting bij Centraal Beheer op verschillende verzekeringen.
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Zeker als je gewend bent om opdrachten als zzp-er uit te voeren, lijkt het bruto maandsalaris wellicht wat laag. Echter zijn dit de voordelen voor jou:
Er wordt 8% vakantiegeld over het bruto maandsalaris uitbetaald.
Het bruto maandsalaris wordt doorbetaald ook bij ziekte.
Je bouwt vakantieuren op over de uren die je werkt, waardoor je tijdens opname van je vakantieuren je salaris krijgt doorbetaald.
Opdracht Overheid draagt sociale verzekerings-premies voor je af, die recht geven op een ww-uitkering indien van toepassing, of op een ziektewetuitkering bij onverhoopte arbeidsongeschiktheid.
Je krijgt indien gewenst een laptop, telefoon en simkaart van ons tot je beschikking.
Je kunt deelnemen aan de personeelsactiviteiten van Opdracht Overheid.
Collectiviteitkorting voor de Zorgverzekering bij CZ.
Personeelskorting bij Centraal Beheer op verschillende verzekeringen.
De gemeente Alphen-Chaam zoekt door het vertrek van de huidige griffier een tijdelijke
Raadsgriffier Voor 32 uur per week Periode: van 1 december 2025 tot 1 februari 2026, met optie tot verlenging tot 1 juli 2026. De verlenging is afhankelijk van de vervulling van de vacature van raadsgriffier.
Functie-inhoud De griffier is de eerste adviseur en ondersteuner van de gemeenteraad en vervult een centrale rol in de driehoek waar de bestuurlijke afstemming plaatsvindt tussen de raad, het college en de ambtelijke organisatie. De griffier adviseert de gemeenteraad en individuele leden van diverse commissies over hun werkwijze, draagt zorg voor een optimale inrichting en uitvoering van procedures en treedt op als vertegenwoordiger namens de gemeenteraad. Hij/zij bewaakt de kwaliteit van het politieke besluitvormingsproces en treedt op als verbinder van politiek, bestuurlijk en ambtelijke processen. Samen met de griffier van Baarle-Nassau geeft de nieuwe griffier regelmatig de cursus Politiek Actief aan inwoners. Daarnaast geeft de griffier leiding aan de griffie.
De taken van de griffier gaan uit van het generiek functieprofiel voor de griffier dat de VNG in 2022 heeft opgesteld, namelijk: 1. Strategische advisering (leden van) gemeenteraad 2. Ondersteuning gemeenteraad 3. Bedrijfsvoering 4. Integraal management 5. Netwerken
Eisen
Je beschikt over een academisch werk- en denkniveau;
je hebt breed inzicht in en ervaring met politiek-bestuurlijke verhoudingen en besluitvormingsprocessen;
je hebt brede kennis van en inzicht in wet- en regelgeving met betrekking tot het lokale bestuur, de besluitvormingscircuits en bestuurlijke verhoudingen met andere overheden;
je hebt relevante werkervaring, bijvoorbeeld als griffier of plaatsvervangend griffier;
je beschikt over goede communicatieve, advies-, onderhandelings- en netwerkvaardigheden;
je bent gemotiveerd om bij te dragen aan de lokale democratie in Alphen-Chaam.
Kandidaat voldoet aan de in de functiebeschrijving genoemde opleidingseis. Dit moet blijken uit de CV.
In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP'er. Geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan.
Wensen en competenties
Wensen
Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties.
Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie (minimaal 3 tot meer dan 5 jaar).
Kandidaat is in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht.
Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.
Competenties
De ideale griffier vervult een onafhankelijke en neutrale rol en heeft een sterk ontwikkeld vermogen om zich in te leven en te verbinden.
Deze persoon is proactief, vernieuwingsgericht en innovatief.
De griffier is stressbestendig, blijft kalm onder druk en weet overtuigend te communiceren wanneer dat nodig is.
Bovendien geeft de griffier op een positieve, coachende wijze leiding aan de griffie.
Goede communicatieve vaardigheden.
Politieke en bestuurlijke sensitiviteit.
Resultaatgericht.
Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.
Organisatie en team
Informatie De gemeente Alphen-Chaam is een ruim 10.000 inwoners tellende groene, duurzame gemeente ten zuiden van de lijn Breda-Tilburg, waarin de nadruk ligt op natuur & landschap, toerisme & recreatie en de agrarische sector. Alphen-Chaam bestaat uit zes unieke kernen: Alphen, Chaam, Galder, Strijbeek, Bavel AC en Ulvenhout AC, elk met hun eigen karakter en aantrekkingskracht. Momenteel lopen er diverse grote projecten in de gemeente, waaronder de realisatie van gezamenlijke ambtenarenhuisvesting en het nieuwe kindcentrum in Chaam.
Alphen-Chaam heeft het keurmerk Cittaslow. Dit is een internationaal keurmerk voor gemeenten met minder dan 50.000 inwoners die op het gebied van leefomgeving, landschap, streekproducten, gastvrijheid, milieu, infrastructuur, cultuurhistorie en behoud van identiteit tot de top behoren. Alphen-Chaam biedt een zee van rust en ruimte waar inwoners en gasten kunnen genieten van de natuur en het landschap. Er zijn veel wandel- en fietspaden en het buitengebied leent zich uitstekend voor een mooie wandeling over zandpaden. In Alphen-Chaam hebben mensen nog tijd voor elkaar.
De gemeenteraad en het gemeentebestuur De gemeenteraad van Alphen-Chaam telt 15 raadszetels. Op dit moment zijn er zeven fracties in de raad vertegenwoordigd. Naast de raadsleden zijn er in totaal 8 burgerleden. Alphen-Chaam heeft een gemeenteraad waar men het debat af en toe niet schuwt, maar waar naar elkaar luisteren en de consensus zoeken in het DNA zit. Het college bestaat uit de burgemeester en drie wethouders.
De griffie Naast de griffier is er een raadsadviseur (tevens plaatsvervangend griffier) en een communicatie/griffiemedewerker. De formatie van de griffie bedraagt in totaal 2,4 fte. Alle basisprocessen zijn op orde. Om de continuïteit voort te zetten vragen we een ervaren griffier voor de periode van het vertrek van de huidige griffier tot de komst van een nieuwe griffier. Belangrijk hierbij zijn de voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 en het op weg helpen van de nieuwe raad. Verder verwachten wij dat de raadsadviseur die onlangs is gestart verder wordt begeleid bij het inwerkproces.
De ambtelijke organisatie De ABG-organisatie is een gemeenschappelijke regeling en levert vanaf 1 januari 2016 alle producten en diensten voor de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Samen met de drie gemeentebesturen zorgen zij ervoor dat de producten en diensten zijn afgestemd op de lokale behoefte van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen. Tevens levert de ABG-organisatie de ondersteuning van het bestuur van de drie aangesloten zelfstandige gemeenten. Door deze samenwerking heb je veel collegiaal contact met de griffiers van Baarle-Nassau en Gilze en Rijen.
Gespreksinformatie
Diverse competenties worden getoetst in een persoonlijk gesprek. Verdere informatie is niet bekend.
Overige informatie
Benodigd aantal professionals:
Optie tot verlenging tot 1 juli 2026.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.