Logo van ABG organisatie
Logo van ABG organisatie

Programmamanager

Willibrordplein 1, 5131 AV Alphen, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

26 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28 - 36

Omschrijving

Als programmamanager Organisatieontwikkeling geef je, samen met directie, management en collega's, richting aan de ontwikkeling van onze organisatie. Je zorgt voor een strategische routekaart én een krachtig communicatie- en activatieplan dat collega's meeneemt in onze veranderopgave. Je werkt vanuit het organisatieverhaal en onze geactualiseerde koers, en weet daarbij flexibel in te spelen op actualiteiten. Je inspireert, verbindt en activeert én zorgt dat de beweging voelbaar wordt door de hele organisatie.

Dit is wat je concreet gaat doen:
  • Ontwikkelen en bewaken: Je ontwikkelt een flexibele strategische routekaart voor organisatieontwikkeling en houdt deze actueel.
  • Inspireren en meenemen: Je stelt een communicatieplan op en voert dit uit om medewerkers te betrekken en te activeren.
  • Samenwerken en verbinden: Je werkt nauw samen met directie, management en teams om beweging en betrokkenheid te realiseren.
  • Vertalen en toetsen: Je toetst doelen continu aan de verwachtingen van onze drie besturen en vertaalt deze naar werkbare stappen.
  • Organiseren en faciliteren: Je organiseert bijeenkomsten, workshops en interventies met moderne, creatieve werkvormen.
  • Signaleren en anticiperen: Je herkent kansen en knelpunten en speelt hier proactief op in.
  • Monitoren en verbeteren: Je monitort de voortgang en impact van initiatieven en zorgt voor continue ontwikkeling en kennisdeling.

Ontwikkelt een flexibele strategische routekaart voor organisatieontwikkeling. Communicatieplan opstellen om medewerkers te betrekken en te activeren.
Je organiseert bijeenkomsten, workshops en interventies met moderne, creatieve werkvormen.

Je hebt een scherpe blik op organisatieontwikkeling en weet hoe je beweging creëert binnen een complexe omgeving. Je bent communicatief sterk, weet mensen te verbinden en hebt oog voor wat er speelt binnen de organisatie én in de bestuurlijke context.

Eisen

  • Een afgeronde hbo- of wo-opleiding hebt, bij voorkeur in organisatiekunde, verandermanagement of communicatie.
  • Aantoonbare ervaring hebt met organisatieontwikkeling en veranderprocessen.
  • Kennis en ervaring hebt met creatieve en participatieve werkvormen.

Wensen en competenties

Wensen
  • Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties.
  • Kandidaat heeft recente werkervaring in een vergelijkbare functie. Dit moet blijken uit de CV. (Meer dan 5 jaar werkervaring levert de meeste punten op).
  • Kandidaat is in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht.
  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.
Competenties
  • Sterke organisatorische vaardigheden hebt en goed overzicht kunt houden.
  • Enthousiasmerend, verbindend en communicatief vaardig bent.
  • Een hands-on mentaliteit hebt, nuchter en zakelijk ingesteld bent.
  • Beschikt over politiek-bestuurlijke sensitiviteit en goed kunt schakelen tussen strategie en praktijk.
  • Goede communicatieve vaardigheden.
  • Resultaatgericht.
  • Kan zowel zelfstandig als in teamverband werken.

Organisatie en team

De ABG-organisatie
De ABG-organisatie is de ambtelijke organisatie van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Samen met de drie gemeentebesturen zorgen wij ervoor dat de producten en diensten zijn afgestemd op de lokale behoeften van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen.

Kijk voor meer informatie over de ABG-organisatie op www.abg.nl.

Afdeling: Staf

Gespreksinformatie

Diverse competenties worden getoetst in een persoonlijk gesprek. Verdere informatie is niet bekend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: misschien

Opmerkingen inhoudingen / vergoedingen: Schaal 13

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr