Logo van ABG organisatie
Logo van ABG organisatie

Afdelingsregisseur Openbare Ruimte

Willibrordplein 1, 5131 AV Alphen, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

15 jan 2026

Einddatum:

31 mei 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Bij de afdeling Openbare Ruimte zijn we op zoek naar een tijdelijke afdelingsregisseur. De afdeling Openbare Ruimte voert werkzaamheden uit op het brede gebied van realisatie en beheer van de openbare ruimte in de drie gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. De afdeling kent de clusters Leefomgeving (civiel, groen, afval, verkeer), Gebouwenbeheer en Buitendienst.

De afdelingsregisseur OR werkt nauw samen met het afdelingshoofd, de kwartiermakers Gebouwenbeheer en Leefomgeving, de teamleider van de Buitendienst en de strategisch adviseur Leefomgeving.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • coördineren van technische vragen en oplegnotities;

  • inzichtelijk maken en bijhouden van bestuurlijke planningen;

  • aansluiten bij overleggen van de afdelingsleiding en zorgen voor opvolging van besluiten;

  • monitoren en uitzetten van moties en amendementen;

  • fungeren als contactpersoon richting griffie en bestuurssecretariaten;

  • actief informatie ophalen, terugkoppelen en signaleren van knelpunten in bestuurlijke processen;

  • verbeteren van de portefeuillehoudersoverleggen, zowel in de agendavorming, verslaglegging als in de opvolging van gemaakte afspraken – een verbeterpunt waar bestuurders zelf nadrukkelijk om vragen;

  • stroomlijnen van de P&C-processen.

Eisen

  • HBO of WO- werk- en denkniveau;

  • Aantoonbare ervaring met het coördineren en stroomlijnen van bestuurlijke en besluitvormingsprocessen;

  • Kandidaat voldoet aan de in de functiebeschrijving genoemde opleidingseis. Dit moet blijken uit de CV;

  • In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP'er. De kandidaat wordt in loondienst gedetacheerd;

  • Om bij de gemeente te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht.

Wensen en competenties

Wensen

  • Bij voorkeur een opleiding met een bestuurskundige, beleidsmatige of overheidsgerichte achtergrond;

  • Kennis van bestuurlijke processen binnen een gemeentelijke of vergelijkbare publieke organisatie is een pré;

  • Ervaring met werken in of voor een politiek-bestuurlijke omgeving, bij voorkeur binnen het fysieke domein of een gemeentelijke organisatie;

  • Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties;

  • Recente werkervaring in een vergelijkbare functie;

  • Kandidaat is in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht;

  • Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.

Competenties

  • Sterk organisatorisch en procesmatig inzicht; je brengt structuur en overzicht aan in (complexe) bestuurlijke trajecten.

  • Bestuurlijk sensitief: je begrijpt politieke verhoudingen en weet hier zorgvuldig mee om te gaan.

  • Communicatief vaardig, zowel mondeling als schriftelijk, en in staat om informatie helder te vertalen tussen verschillende betrokken partijen.

  • Proactief en signalerend: je ziet knelpunten aankomen en onderneemt tijdig actie.

  • Samenwerkingsgericht en verbindend richting afdelingsleiding, bestuursondersteuning en andere afdelingen.

  • Rustbrenger die overzicht creëert in een dynamische en soms hectische omgeving.

  • Nauwkeurig en betrouwbaar in het bijhouden en opvolgen van afspraken en besluiten.

  • Zelfstandig, maar met gevoel voor verhoudingen en rollen binnen de organisatie.

  • Flexibel en stressbestendig, zeker bij piekbelasting rond bestuurlijke en politieke momenten.

Organisatie en team

De ABG-organisatie is de ambtelijke organisatie van de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. Samen met de drie gemeentebesturen zorgen wij ervoor dat de producten en diensten zijn afgestemd op de lokale behoeften van inwoners, bedrijven en belangenverenigingen.

Gespreksinformatie

Diverse competenties, zoals communicatieve vaardigheden, politieke en bestuurlijke sensitiviteit, resultaatgerichtheid en het vermogen om zelfstandig en in teamverband te werken, worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Misschien

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen: Aanbestedende dienst behoudt zich het recht voor om kandidaten alsnog uit te sluiten als uit het cv niet duidelijk blijkt dat aan de gestelde eis wordt voldaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo