Begindatum:
15 jan 2026Einddatum:
31 mei 2026Publicatiedatum:
24 dec 2025Bij de afdeling Openbare Ruimte zijn we op zoek naar een tijdelijke afdelingsregisseur. De afdeling Openbare Ruimte voert werkzaamheden uit op het brede gebied van realisatie en beheer van de openbare ruimte in de drie gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en Gilze en Rijen. De afdeling kent de clusters Leefomgeving (civiel, groen, afval, verkeer), Gebouwenbeheer en Buitendienst.
De afdelingsregisseur OR werkt nauw samen met het afdelingshoofd, de kwartiermakers Gebouwenbeheer en Leefomgeving, de teamleider van de Buitendienst en de strategisch adviseur Leefomgeving.
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
coördineren van technische vragen en oplegnotities;
inzichtelijk maken en bijhouden van bestuurlijke planningen;
aansluiten bij overleggen van de afdelingsleiding en zorgen voor opvolging van besluiten;
monitoren en uitzetten van moties en amendementen;
fungeren als contactpersoon richting griffie en bestuurssecretariaten;
actief informatie ophalen, terugkoppelen en signaleren van knelpunten in bestuurlijke processen;
verbeteren van de portefeuillehoudersoverleggen, zowel in de agendavorming, verslaglegging als in de opvolging van gemaakte afspraken – een verbeterpunt waar bestuurders zelf nadrukkelijk om vragen;
stroomlijnen van de P&C-processen.
HBO of WO- werk- en denkniveau;
Aantoonbare ervaring met het coördineren en stroomlijnen van bestuurlijke en besluitvormingsprocessen;
Kandidaat voldoet aan de in de functiebeschrijving genoemde opleidingseis. Dit moet blijken uit de CV;
In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP'er. De kandidaat wordt in loondienst gedetacheerd;
Om bij de gemeente te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht.
Bij voorkeur een opleiding met een bestuurskundige, beleidsmatige of overheidsgerichte achtergrond;
Kennis van bestuurlijke processen binnen een gemeentelijke of vergelijkbare publieke organisatie is een pré;
Ervaring met werken in of voor een politiek-bestuurlijke omgeving, bij voorkeur binnen het fysieke domein of een gemeentelijke organisatie;
Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties;
Recente werkervaring in een vergelijkbare functie;
Kandidaat is in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht;
Kandidaat is beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven.
Sterk organisatorisch en procesmatig inzicht; je brengt structuur en overzicht aan in (complexe) bestuurlijke trajecten.
Bestuurlijk sensitief: je begrijpt politieke verhoudingen en weet hier zorgvuldig mee om te gaan.
Communicatief vaardig, zowel mondeling als schriftelijk, en in staat om informatie helder te vertalen tussen verschillende betrokken partijen.
Proactief en signalerend: je ziet knelpunten aankomen en onderneemt tijdig actie.
Samenwerkingsgericht en verbindend richting afdelingsleiding, bestuursondersteuning en andere afdelingen.
Rustbrenger die overzicht creëert in een dynamische en soms hectische omgeving.
Nauwkeurig en betrouwbaar in het bijhouden en opvolgen van afspraken en besluiten.
Zelfstandig, maar met gevoel voor verhoudingen en rollen binnen de organisatie.
Flexibel en stressbestendig, zeker bij piekbelasting rond bestuurlijke en politieke momenten.
Optie tot verlenging: Misschien
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen: Aanbestedende dienst behoudt zich het recht voor om kandidaten alsnog uit te sluiten als uit het cv niet duidelijk blijkt dat aan de gestelde eis wordt voldaan.