Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Werkorganisatie BUCH
Logo van Werkorganisatie BUCH

Projectleider Ondersteuning Besluitvormingsprocessen

Middelweg 28, 1911 EG Uitgeest, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

31 mei 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

18 nov 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 24 - 36

Omschrijving

Omschrijving opdracht

Projectleider Ondersteuning Besluitvormingsprocessen team Ruimtelijke Ontwikkeling

Takenpakket

De ambtelijke organisatie van BUCH is relatief jong (ambtelijke fusie in 2017). De bestuurlijke context is complex gezien de omvangrijke opgaven voor de betreffende gemeenten en de constellatie met gemeentebesturen Bergen, Uitgeest, Heiloo en Castricum (college, raad en GS) en de werkorganisatie BUCH. Er is een groot aantal bestuurders per domein die ambtelijk bediend worden vanuit het domein RO. Daarnaast zijn er bestuurlijke en ambtelijke overleggen in de regio die goede voorbereiding en besluitvorming behoeven.

De projectleider ontwikkelt een toekomstbestendige ondersteuningsstructuur voor de ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen binnen het domein Ruimtelijke Ontwikkeling. Dit omvat niet alleen het operationaliseren van de stukkenstroom en overlegcyclus, maar ook het vormgeven van de afspraken (taken, rollen, verantwoordelijkheden) die daarvoor nodig is. Specifieke werkzaamheden:

  1. Analyse en ontwerp van benodigde rollen
    • onderzoeken welke rollen, functies en capaciteiten noodzakelijk zijn om de besluitvormingsprocessen duurzaam te ondersteunen.
    • afwegen welke taken passen binnen:
    • beleidsafdelingen,
    • het (toekomstige) domeinsecretariaat,
    • staf/ondersteunende functies,
    • en waar aanvullende capaciteit of expertise nodig is.
    • formuleren van een heldere rol- en verantwoordelijkheidsverdeling, inclusief functiebeschrijvingen, kernopdrachten en mandaten.
  2. Ondersteuningsstructuur voor alle relevante overlegvormen
    • in kaart brengen hoe alle overlegstructuren binnen RO functioneren (PHO's, MTRO, project- en programma-overleggen, interne afstemmingsoverleggen) en ontwerp van een passende en efficiënte ondersteuningsstructuur:
    • wie faciliteert welk overleg,
    • welke informatie waar samenkomt,
    • welke kwaliteitsstandaarden gelden,
    • hoe besluitvorming wordt vastgelegd en opgevolgd.
    • Voorstellen doen voor optimalisaties in werkwijzen, inzet van secretariële capaciteit, formats, tooling en taakdifferentiatie.
  3. Al praktisch aan het werk
    • terwijl we de definitieve inrichting vormgeven, ga je zelf al praktisch aan de slag met de ondersteuning van de nu lopende portefeuillehouders overleggen
    • zet termijnagenda's op voor bestaande overleggen

Eisen

  • Aantoonbaar ruime ervaring met werken op het snijvlak van organisatie, bestuur en politiek binnen gemeenten
  • Ervaring met/ geschoold in organisaties in verandering, bij voorbeeld een achtergrond in systeem coaching.
  • Ervaring met het implementeren van werkprocessen

Wensen en competenties

Wensen

  • Zelf lijnverantwoordelijk geweest binnen een gemeente
  • Kennis van de BUCH-gemeenten
  • Kennis van de bestuurlijke gremia in de regio

Competenties

  • Brengt structuur
  • Goede communicatieve vaardigheden
  • Het vermogen om effectief samen te werken
  • Resultaatgericht
  • Oplossingsgericht
  • Hands-on

Organisatie en team

De ambtelijke organisatie van BUCH is relatief jong (ambtelijke fusie in 2017). De bestuurlijke context is complex gezien de omvangrijke opgaven voor de betreffende gemeenten en de constellatie met gemeentebesturen Bergen, Uitgeest, Heiloo en Castricum (college, raad en GS) en de werkorganisatie BUCH. Er is een groot aantal bestuurders per domein die ambtelijk bediend worden vanuit het domein RO. Daarnaast zijn er bestuurlijke en ambtelijke overleggen in de regio die goede voorbereiding en besluitvorming behoeven.

Gespreksinformatie

Interview

Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Castricum, datum volgt z.s.m.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Reden inhuur

Piekbelasting/Projecten

Inschaling bij werkorganisatie BUCH

De functie is ingeschaald in schaal 11
Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl

VOG Screeningsprofiel

Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-22-41-53

Gebruik van eigen devices

De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr