Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

procesredacteur/ penvoerder bestuurlijke besluitvorming

Middelweg 28, 1911 EG Uitgeest, Nederland

Sluit over 10 dagen
Onbekend

Begindatum:

10 nov 2025

Einddatum:

10 jun 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

13 okt 2025

Omschrijving

Takenpakket

Voor het programma verbeteropgave kwaliteit bestuurlijke besluitvorming zoeken we een procesredacteur/ penvoerder bestuurlijke besluitvorming. De bestuurlijke besluitvorming is een ketenproces met verschillende taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Het proces omvat de gehele route van besluitvorming: van een eerste opdracht tot en met besluitvorming door het college van B&W en de gemeenteraad. Hoofdlijnen inrichting proces, strategie en interne besluitvorming zijn belegd bij een projectleider/programmamanager. De penvoerder werkt zelfstandig aan het vertalen van dit kader en de inrichtingskeuzes naar procesomschrijving waarin e.e.a secuur, toegankelijk en consistent wordt vastgelegd.

De opdracht start (uiterlijk) 1 november en loopt door tot uiterlijk 1 mei 2026. Werkzaamheden en fasering worden bepaald in overleg met de projectleider bestuurlijke besluitvorming.

Taken van de penvoerder zijn:

  • het uitwerken, redigeren en vormgeven van procesbeschrijvingen, kwaliteitskaders, ARCI's en werkinstructies;
  • het verwerken van feedback uit de organisatie tot een gedragen en consistent eindproduct;
  • het bewaken van taal, structuur en samenhang van de documentatie, zodat het geheel toegankelijk en bestuurlijk juist is.

Op te leveren resultaten

  • Een kwaliteitskader bestuurlijke besluitvorming
  • Een consistente vertaling van het kwaliteitskaders naar proces en werkwijzen
  • Een vertaling van het kwaliteitskader en (geactualiseerd) proces naar reglementen van orde college van B&W en gemeentesecretaris.
  • Herziene formats inclusief een instructie per rubriek besluitnotities bestuurlijke overleggen, college B&W en gemeenteraad.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar ervaring bij een gemeente of adviesbureau met gemeentelijke klanten.
  • Achtergrond in bestuurskunde, communicatie, organisatiekunde of rechten.
  • Ervaring met het uitschrijven van werkprocessen of beleidsteksten (bijv. P&C-cyclus, vergunningverlening, beleidscyclus).
  • Beschikbaar voor een periode van ca. 4-6 maanden, 2 Ć  3 dagen per week.

Wensen en competenties

Wensen

  • Achtergrond in bestuurskunde, communicatie, organisatiekunde of rechten.

Competenties

  • Schrijfkracht en bestuurlijke kennis
    • Kan complexe gemeentelijke processen vertalen naar duidelijke teksten, schema's en werkinstructies.
    • Begrijpt termen als mandaat, besluitvorming, collegeadvies, griffie-route, etc.
    • Schrijft in neutrale, professionele overheidstaal
  • Structuur en analytisch vermogen
    • Kan procesinformatie ordenen, ontbrekende stappen signaleren en voorstellen doen voor verbetering zonder het eigenaarschap over te nemen.
    • Werkt gestructureerd en nauwkeurig: bewaakt versies, formats en consistentie.
  • Samenwerkend en dienstbaar
    • Werkt zelfstandig maar samenwerkend met de projectleider vastgestelde kaders en inrichtingskeuzes uit.
    • Is flexibel in feedbackrondes en begrijpt bestuurlijke sensitiviteit (niet alles ligt al vast, soms is diplomatie nodig).
  • Digitale vaardigheid
    • Ervaring met het werken in MS Teams, SharePoint, Join of vergelijkbare documentmanagementsystemen.
    • Kan proceskaarten of visuele schema's opstellen in Word, Visio, Miro of PowerPoint.

Organisatie en team

Inschaling bij werkorganisatie BUCH

De functie is ingeschaald in schaal 12.
Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl

Gespreksinformatie

Interview

Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Castricum, op de datum genoemd in de planning. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Reden inhuur

Piekbelasting / projecten

Invulling ZZP'er

Deze opdracht is wel geschikt voor invulling door een ZZP'er

VOG Screeningsprofiel

Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13-41

Gebruik van eigen devices

De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur