Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Werkorganisatie BUCH
Logo van Werkorganisatie BUCH

Portfoliomanagement officer (PMO)

Middelweg 28, 1911 EG Uitgeest, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

13 nov 2025
Opdracht tarief 95Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

I&A portfolio

Binnen de afdeling Informatisering en Automatisering (I&A) hanteren wij een project portfolio management proces, waarmee wij sturen op de voortgang en samenhang van projecten en samen met de stakeholders de prioriteiten bepalen voor de projecten vanuit de ICT-koers, veranderende wet en regelgeving, bestuursopdrachten en ambities en doelen van de organisatie. We besteden hierbij veel aandacht aan het sturen en inzichtelijk maken van gevraagde en beschikbare capaciteit van de I&A medewerkers die in de projecten werken en de sturing op project- en portfoliobudgetten. Onze processen en werkwijzen zijn in ontwikkeling, we hanteren een lerende stijl waarbij we stap voor stap evalueren en verbeteren. Communicatie, vastlegging van processen en werkwijzen en het borgen van verbeteringen is hierbij cruciaal. Een van de verbetergebieden is het stroomlijnen van processen voor de inkoop van software.

Voor het verder ontwikkelen, vastleggen en automatiseren van de administratieve organisatie rondom project- en portfoliomanagement en de sturing op het portfolio binnen Informatisering en Automatisering zoeken wij een tijdelijk een Portfoliomanagement Officer (PMO). We verwachten dat de Portfoliomanagement Officer de administratieve organisatie op een zodanig volwassenheidsniveau heeft gebracht dat processen en werkwijzen efficiënt en overdraagbaar zijn naar de bestaande organisatie. Daarbij levert de PMO nadrukkelijke rol een bijdrage aan het automatiseren van portfolioprocessen en processen voor de inkoop van software en contractbeheer.

Wat verwachten wij van een Portfoliomanagement Officer

De Portfoliomanagement Officer ondersteunt de informatie / portfoliomanager en de IT Assetmanager en is verantwoordelijk voor de volgende resultaten:

  • Het verbeteren en vastleggen van de administratie organisatie van project- en portfolioprocessen binnen I&A
  • Het borgen van deze processen en werkwijzen in de bestaande organisatie
  • Het opstellen en afstemmen van requirements voor het verder automatiseren van urenregistratie en project- en portfoliomanagement.
  • Het verbeteren en vastleggen van de administratieve organisatie voor de inkoop van software
  • Het opstellen en afstemmen van requirements voor het verder automatiseren van deze inkoopprocessen en contractbeheer binnen I&A.
  • Verbeteren BI dashboards in afstemming met het datateam en gebruikers

Eisen

  • HBO werk- en denkniveau
  • ervaring en kennis van Prince 2 en Agile werken
  • ervaring en kennis van portfolio methodieken en best practices
  • 3-5 jaar ervaring als portfoliomanagement officer bij een gemeentelijke organisatie
  • 3-5 jaar ervaring met de inrichting van resourcemanagement (sturen op vraag en aanbod van capaciteit)
  • 3-5 jaar ervaring met het vastleggen van processen en werkwijzen van portfolio- en resourcemanagement
  • 3-5 jaar kennis en ervaring van de inkoopondersteuning van software bij een gemeentelijke organisatie
  • Aantoonbare ervaring met contractbeheer en leveranciersbeheerprocessen
  • goede mondelinge en schriftelijke beheersing van de Nederlandse taal
  • Jij bent voor De BUCH beschikbaar per 1 januari 2026

Wensen en competenties

Competenties

  • Als Portfoliomanagement officer (PMO) werk je op medior niveau. Je communiceert op de verschillende lagen in de organisatie en zoekt de samenwerking.
  • Je hebt een resultaatgerichte houding, bent nauwkeurig en proactief.
  • Analytisch vermogen en organisatiesensitiviteit zijn je op het lijf geschreven.

Organisatie en team

Onze organisatie

De BUCH werkt voor de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Vier zelfstandige gemeenten, met één gezamenlijke ambtelijke organisatie. De vier gemeenten hebben opgeteld zo'n 101.000 inwoners. We willen bij de beste dienstverleners van Nederland horen: snel, deskundig en betrouwbaar.

Gespreksinformatie

Interview

Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Bergen op de datum genoemd in de planning. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Reden inhuur

Piekbelasting / projecten

Invulling ZZP'er

Deze opdracht is wel geschikt voor invulling door een ZZP'er

Let op: De huidige leverancier heeft, net als andere partijen, de mogelijkheid om in te schrijven.

VOG Screeningsprofiel

Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11-12-13

Gebruik van eigen devices

De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

  • Je hanteert een concurrerend uurtarief, inclusief thuiswerk-, reis- en verblijfkosten
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr