Gemeentecontroller

Middelweg 28, 1911 EG Uitgeest, Nederland

Sluit over 11 dagen
120

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

3 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Per 1 oktober 2025 zijn wij op zoek naar een gemeentecontroller voor de gemeente Uitgeest. De vacature invullen door een vaste kracht zal enige tijd in beslag nemen en daarom zijn wij op zoek naar een financieel expert die met zijn/haar ervaring en expertise snel kan invliegen om de P&C cyclus van de gemeente Uitgeest draaiende te houden en tegelijkertijd waar nodig te verbeteren.

Als gemeentecontroller met als taakgebied de gemeente Uitgeest ben jij de strategische denker en verbinder die het verschil maakt. Met jouw scherpe analyses, overtuigingskracht en politiek gevoel adviseer je de gemeentesecretaris en het college van burgemeester & wethouders op precies het juiste moment en op de juiste manier over de financiële beheersing.

Jij combineert vakinhoudelijke kennis met een pragmatische aanpak, vindt het niet erg om met je voeten in de klei te staan en weet mensen en processen effectief samen te brengen. Je bent een belangrijke raadgever voor de wethouder financiën, waarbij jouw expertise in gemeentelijk financieel beheer en beleid van cruciaal belang is. Verder help je bij het oplossen van diverse vraagstukken binnen de volledige werkorganisatie BUCH.

Hoewel de functie van controller een grote financiële focus heeft, houd je je ook bezig met andere aspecten van control. Je zorgt voor de kwaliteit van producten binnen de P&C cyclus door er onder andere voor te zorgen dat deze voldoen aan de verslaggevingsregels zoals bepaald in het Besluit Begroting Verantwoording (BBV). Je helpt ook bij het opstellen van algemene richtlijnen voor financieel beleid, risicobeheer, thesaurie en een gebalanceerde begroting. Door nauw samen te werken met de concerncontroller, de drie andere gemeentecontrollers en de controllers binnen de vier domeinen van de BUCH-werkorganisatie zorg je ervoor dat de juiste taken op de juiste manier worden uitgevoerd.

Naast het waarnemen van de functie van gemeentecontroller, vragen we ook om jouw ervaring en expertise over te brengen binnen de organisatie. We zijn op zoek naar een gemeentelijk financieel expert, een controller met zeer veel ervaring met gemeentelijke financiën en de P&C producten van de gemeenten en iemand die kan helpen om de kwaliteit van de P&C producten te vergroten.

Eisen

  • Ruime ervaring met gemeentelijke financiën en P&C producten. Je hebt bij meerdere gemeenten ervaring opgedaan en hebt de P&C cyclus meermaals van A tot Z doorlopen;

  • Kennis van en ervaring met BBV;

  • Bekend met een werkorganisatie gemeente (ambtelijke fusie) en het werken voor 4 zelfstandige gemeenten met in totaal 5 P&C cycli.

Wensen en competenties

Wensen

Zie Eisen.

Competenties

  • Je bent een financieel expert op gemeentelijk vlak en je vindt het leuk om jouw kennis en expertise over te dragen, je bent van nature een verbinder en weet verschillende belangen bij elkaar te brengen.

  • Je wordt enthousiast van dilemma’s en bent in staat om op strategisch niveau te kunnen analyseren en adviseren.

  • Je bent proactief, politiek-bestuurlijk sensitief en je kan goed luisteren en uitleggen.

  • Je bent in staat om adviesprocessen effectief in gang te zetten, te beïnvloeden en te begeleiden.

  • Samenwerken staat bij jou voorop en wanneer de meningen verschillen ben jij altijd vanuit verbinding op zoek naar een gezamenlijke oplossing.

Organisatie en team

De werkorganisatie BUCH is de ambtelijke organisatie die werkt voor de vier zelfstandige gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. De werkorganisatie heeft daardoor te maken met 5 Planning & Control (P&C) cycli, die van de werkorganisatie zelf en van de vier gemeenten. Verschillende controllers en financieel adviseurs werken samen om de P&C producten samen te stellen. Iedere gemeente heeft een gemeentecontroller, die specifiek voor de gemeente adviseert over het financieel beheer en beleid. De gemeentecontrollers zijn een belangrijke raadgever voor de wethouders financiën en de gemeentesecretarissen.

Gespreksinformatie

Interview
Het interview zal plaatsvinden op het gemeentehuis van Uitgeest, op 25 september 2025 binnen tijdsblok 13.00 – 16.00 uur. Communiceer de data aangaande het interview ook met de aan te bieden kandidaten.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Reden inhuur
Vacatureruimte

Invulling ZZP’er
Deze opdracht is niet geschikt voor invulling door een ZZP’er.

Looptijd
De onderstaande termijnen en uren zijn indicatief, exacte uitvoering in overleg:
Startdatum : 1 oktober 2025
Einddatum : 31 december 2025
Optie verlenging t/m : 2 x 6 maanden
Aantal uur per week : 32 - 36

Inschaling bij werkorganisatie BUCH
De functie is ingeschaald in schaal 12.
Zie voor meer informatie over onze CAO: https://www.caogemeenten.nl

Plafondtarief / all-in uurtarief: 120,00
Inschrijvingen boven het uurtarief worden uitgesloten van verdere deelname aan de aanbesteding en kunnen niet meer in aanmerking voor gunning van de opdracht.

VOG Screeningsprofiel
Bij toekennen van de opdracht, ontvangen wij graag een geldige VOG, niet ouder dan 6 maanden, met screeningsprofiel 11,12,13,53,95

Gebruik van eigen devices
De opdrachtgever stelt geen devices (laptops en mobiele telefoons) ter beschikking aan ingehuurd personeel. De kandidaat en uitlener dienen hiermee rekening te houden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur