Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

NO inhuur Twee senior managers projectbeheersing

De Blomboogerd 1, 4003 BX Tiel, Nederland

Sluit over 8 dagen
112 Gelderland

Begindatum:

13 okt 2025

Einddatum:

13 apr 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

11 sept 2025

Omschrijving

Aanleiding van de opdracht

Waterschap Rivierenland is op zoek naar twee senior managers projectbeheersing voor onderstaande projecten, één manager projectbeheersing per project. Waterschap Rivierenland maakt zelf de keuze welke persoon het meeste geschikt is voor welk project en dus wie waar zal worden ingezet.

Project Renovatieprogramma LTAP-gemalen:

Waterschap Rivierenland werkt aan een betrouwbare beheersing van het watersysteem. Een essentieel onderdeel hiervan is de betrouwbaarheid en inzetbaarheid van onze gemalen, die moeten blijven voldoen aan veranderende eisen, onder andere als gevolg van klimaatverandering. Daarom is het langjarig renovatieprogramma LTAP-gemalen (Lange Termijn Assetplanning Gemalen) opgezet.

Binnen dit programma worden jaarlijks 4 tot 6 gemalen gerenoveerd en gemoderniseerd, zodat ze weer voldoen aan de actuele technische en functionele eisen. Dit gebeurt in samenwerking met twee aannemers via twee-fasencontracten. Het programma is dit jaar gestart. Tot 2030 zullen circa 20 gemalen worden aangepast binnen het LTAP-gemalen programma. De uitvoering hiervan draagt bij aan een toekomstbestendig watersysteem dat bestand is tegen de uitdagingen van klimaatverandering en veranderende maatschappelijke eisen.

WSRL is op zoek naar een senior manager projectbeheersing voor dit project.

Je staat voor de uitdaging om in korte tijd het project te doorgronden en het spoor projectbeheersing naar een volwassen niveau te brengen, passend bij de schaalgrootte van het renovatieprogramma. Het doel is om op basis van een heldere baseline en duidelijke processen de projecten effectief aan te sturen.

Binnen het project vervul je de rol van IPM-rolhouder projectbeheersing (Integraal Projectmanagement Model). Deze rol is cruciaal binnen het team en vormt een sleutelpositie in de aansturing en beheersing van het programma.

Project IPA:

De objecten van de zuiveringstechnische werken (Waterketen) moeten blijven voldoen aan de veranderende vragen en eisen. Het is daarom belangrijk om de procesautomatisering steeds up to date te blijven houden en tijdig te vervangen om de bedrijfsvoering en continuïteit te kunnen blijven garanderen. Denk hierbij aan cyber security eisen en het vervangen i.v.m. de veroudering van de besturingssystemen en de elektrotechnische installatie.
Binnen dit continue-programma, waarin jaarlijks 20 rioolgemalen en drie tot vier zuiveringsinstallaties voorzien worden van nieuwe procesautomatisering en elektrotechnische installatie, wordt het ontwerp en de engineering grotendeels in "eigen huis" gedaan. Hiertoe bestaat het projectteam uit vakspecialisten van verschillende disciplines die nauw met elkaar moeten samenwerken.

Je staat voor de uitdaging om in korte tijd het project te doorgronden en het spoor projectbeheersing naar een volwassen niveau te brengen, passend bij de schaalgrootte van het vervangingsprogramma. Het doel is om op basis van een heldere baseline en duidelijke processen de projecten effectief aan te sturen.

Werkzaamheden/taken

De kandidaat wordt geacht in ieder geval onderstaande werkzaamheden te verrichten binnen de beoogde periode:

  • Het bijstaan van specialisten (op het gebied van risicomanagement, planning, kostendeskundigheid, financiën) binnen het projectbeheersingsdomein;
  • Het opstellen van betrouwbare voortgangsrapportages en het tijdig voorleggen van sturingsinformatie aan het projectteam zodat belangrijke besluiten weloverwogen genomen kunnen worden;
  • Het opstellen en bewaken van de planning
  • Het eventueel voorbereiden van subsidieaanvragen en het begeleiden van het review- en toets proces;
  • Het opstellen van kostenramingen, conform de juiste kaders, waaronder SSK-ramingen en het uitvoeren van analyses.
  • Het bewaken van budgetten en inkomsten (subsidies) en zorgdragen voor tijdige betalingen van facturen;
  • Het beheersen van de scope inclusief de wijzigingen/issues van het project;
  • Het deelnemen aan risicosessies en het vertalen van de resultaten van deze sessies in beheersmaatregelen inclusief opvolging, waarbij de kandidaat eigen inbreng heeft in de vorm of inhoud van deze sessies;
  • Het opstellen van productkwaliteitsplannen en het bewaken van de kwaliteit van het project. Het toezien op het naleven van afgesproken processen en procedures.

Eisen

  • De kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO-opleiding;
  • De kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring als manager projectbeheersing opgedaan in de afgelopen 5 jaar;
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar relevante ervaring in projectbeheersing. Hiermee wordt bedoeld: alle aspecten van het vakgebied management projectbeheersing, dus financiële, plannings-, kwaliteits-, scope-, informatie en organisatie-aspecten;
  • Beschikt over werkervaring m.b.t. risicoverdeling en risicomanagement binnen 2 fasen contracten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring op het gebied van projectbeheersing opgedaan, zowel binnen de publieke als de private sector, in de afgelopen 8 jaar.
  • Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als senior manager projectbeheersing bij multidisciplinaire technische projecten.

Competenties

Kerncompetenties

  • Besluitvaardig;
  • Plannen en organiseren
  • Communicatief
  • Doortastend;
  • Resultaatgericht;
  • Gericht op samenwerking.

Functie specifieke competenties

  • Analytisch vermogen
  • Handelend vanuit wederzijdse belangen (mutual gains approach);
  • Bestuurlijk sensitief;
  • Omgevingsbewustzijn en inlevingsvermogen;

Organisatie en team

Waterschap Rivierenland

Nederlanders hebben een sterke band met water. Dat geldt zeker voor onze unieke regio tussen de grote rivieren. Met haar fraaie dorpen, steden, dijken en water. Dat water biedt zoveel moois, maar maakt ook kwetsbaar. Met een tekort aan schoon water kunnen gewassen niet groeien. En kunnen we niet veilig zwemmen en varen. Te veel water kan huizen doen overstromen en de natuur schade toebrengen.

Hoe zorgen we voor een goede balans met het water? Geen makkelijke opgave. Zeker nu het weer extremer wordt. Bij WSRL werken we met z'n allen aan sterke dijken en aan de kwaliteit en het peil van ons water. Elke dag weer, zodat het water onze vriend blijft.

Water is krachtig en flexibel. Dat zijn wij ook. Als het water zich tegen ons keert, tonen we onze kracht. Bij hevige regenval of vervuiling bijvoorbeeld. Dan weet iedereen wat hem of haar te doen staat. We zijn aanpakkers: met de handen uit de mouwen aan de slag. Tegelijkertijd zijn we flexibel. Altijd op zoek naar verbetering van onze organisatie, onze mensen en ons werk.

De wereld om ons heen verandert snel. Klimaatverandering heeft enorme gevolgen op ons landschap. Initiatieven van burgers, bedrijven en overheden raken vaker ons werk. En het belang van data en nieuwe technologie neemt razendsnel toe. We zullen samen moeten uitvinden wat al deze ontwikkelingen precies voor ons betekenen. Daartoe halen we doorlopend nieuwe kennis en kunde naar binnen.

De omgeving waarin wij werken is van iedereen. We zoeken steeds vaker de samenwerking op met burgers, bedrijven en andere overheden. Dat voelt soms nog onwennig aan, maar leidt vaak tot mooie, nieuwe oplossingen. Het verbinden van onze opgave aan de opgaven van anderen vergt inlevingsvermogen, een flexibele instelling en inventiviteit. Dit zijn onmisbare eigenschappen om onze belangrijke positie op het gebied van waterbeheer te behouden.

Gespreksinformatie

De interviewronde vindt plaats op 1 oktober 2025, in de middag.

Het interview is bedoeld om die aangeboden kandidaat te selecteren die het best past bij hetgeen de Opdrachtgever voor ogen heeft qua persoonlijkheid. Voor het interview worden maximaal vier kandidaten uitgenodigd.

Tijdens het interview wordt gelet op hoe de kandidaat past binnen:
1. De functie (in relatie tot vaardigheden (competenties), werkervaring, kennis & opleiding, uitgevraagde Criteria);
2. De organisatie WSRL (passend binnen organisatie en/of (project)team, rol van kandidaat binnen het project/opdracht; cultuur);
3. De strategie (visie op uitvoering opdracht; hoe ziet kandidaat het project/opdracht);
4. Houding en gedrag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Ureninzet

Het betreft twee functies voor 24 uur per week per functie met de mogelijkheid om het aantal uur, indien nodig, per maand bij te stellen. Opdrachtgever bepaalt welke ureninzet nodig is en wanneer de werkzaamheden zijn afgerond.

Duur Overeenkomst

De Overeenkomst(en) word(t)(en) aangegaan voor een periode van 6 maanden. Optioneel is het mogelijk de Overeenkomst(en) met een periode van 2 x 6 maanden te verlengen onder gelijkblijvende voorwaarden. De maximale duur van de overeenkomst betreft daardoor 18 maanden. Bij een tussentijdse beëindiging wordt een opzegtermijn van 1 maand in acht genomen.

Plaats van de uit te voeren werkzaamheden

De opdracht wordt hoofdzakelijk uitgevoerd op het hoofdkantoor van WSRL te Tiel, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur