Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Logo van Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)

Adviseur Bereikbaarheid

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 20 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Het Rijk en de regio's hebben afgesproken om samen te werken aan het op peil houden van de bereikbaarheid, in lijn met het kabinetsstandpunt Bereikbaarheid op Peil.

Deze nieuwe aanpak, waarbij bereikbaarheid centraal staat, is een forse omslag in het mobiliteitsbeleid. Niet langer staat het oplossen van knelpunten centraal, maar de bereikbaarheid van banen en voorzieningen als zorg, onderwijs en supermarkten. Deze omslag vraagt een gezamenlijke analyse en aanpak omdat het een nieuwe manier is om met bereikbaarheid om te gaan, die nieuw is voor zowel gemeenten als de VNG. Gemeenten hebben daarin een cruciale rol, zowel in het analyseren van de huidige bereikbaarheid, het definiëren van de ambities, als het in kaart brengen van potentiële maatregelenpakketten.

De VNG heeft hierin de belangrijke positie om te zorgen dat gemeenten weten wat er van hen gevraagd wordt en in staat zijn om gedegen analyses van de huidige bereikbaarheid te maken, hierop een ambitie te formuleren én dit vervolgens te vertalen naar werkbare en haalbare uitvoeringsagenda's.

De regionale bereikbaarheidsanalyses en bereikbaarheidsprofielen die het resultaat zijn van dit proces dienen als basis voor de investeringen via het MIRT. Ook hier is de VNG aan zet, om te zorgen voor een investerings logica die past bij de nieuwe beleidsmatige uitgangspunten. De VNG vraagt een advies uit naar hoe de rol van de VNG, in samenwerking met nationale en lokale partners, het beste (structureel) kan worden uitgeoefend.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De adviseur werkt gedurende de opdracht aan de volgende onderdelen:

  • Analyse van lokale situatie: een verkenning van hoe gemeenten op dit moment aan de slag zijn met bereikbaarheid, en wat zij nodig hebben om de gevraagde bereikbaarheidsanalyses en -profielen op te stellen;

  • Procesontwerp: een voorstel voor de inrichting van het proces rondom bereikbaarheidsanalyses en -profielen, afgestemd op wensen en behoeften van gemeenten en regionale partners. Daarbij is er specifiek aandacht voor de rol van gemeenten in de beoogde rijk- regio samenwerking;

  • Procesvormgeving: in samenwerking met het Rijk vormgeven aan de startfase van dit proces en het borgen van duidelijke rollen, verantwoordelijkheden en besluitvormingslijnen. Daarbij monitort de adviseur de eerste fase van de totstandkoming van (alle) regionale analyses op landsdeel niveau, is hij aanspreekpunt voor gemeenten én werkt de adviseur samen met het Rijk om te borgen dat signalen uit de regio's leiden tot de juiste aanscherpingen in het proces.

  • Inventarisatie eisen investeringslogica: een overzicht van eisen en randvoorwaarden voor een nieuwe investeringslogica gebaseerd op de regionale analyses en profielen, inclusief de behoeften van gemeenten in vertegenwoordiging in het MIRT- proces;

  • Aanbevelingen investeringslogica: een vertaling van de analyse naar toepasbare input voor een nieuwe investeringslogica binnen het MIRT, inclusief ontwerpeisen voor het proces waarin de investeringsbesluiten tot stand komen;

  • Begeleiden vernieuwing MIRT: vertegenwoordigen van de VNG in de vernieuwing van het MIRT- proces, om te borgen dat de aanbevelingen (uit tussenresultaat 4) op een juiste manier vertaald worden naar verbetervoorstellen voor het MIRT.

  • Rapportage & advies: een eindrapportage waarin de resultaten, bevindingen en aanbevelingen zijn vastgelegd, inclusief aanbevelingen voor de rol van de VNG na deze fase.

Resultaat van de opdracht

De opdracht is geslaagd als er een gedragen procesvoorstel en -inrichting is, inclusief een overzicht van eisen voor de investeringslogica in het MIRT, vastgelegd in een eindrapport en overdraagbaar aan het reguliere organisatieproces van de VNG.
In de aanloop draag je bij aan het versterken van de contacten met de verschillende regionale netwerken en het ondersteunen van decentrale overheden.

Eisen

  • Minimaal afgeronde WO opleiding;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring met beleidsontwikkeling en procesbegeleiding binnen het domein mobiliteit;
  • Relevante werkervaring op nationaal niveau, bij gemeenten en bij regionale bereikbaarheidsorganisaties (of vergelijkbaar);
  • De kandidaat beschikt over een relevant ambtelijk netwerk bij het ministerie I&W;
  • Minimaal twee referentieprojecten uitgevoerd in de afgelopen vijf jaar waarin hij/zij verantwoordelijk was voor het ontwerpen en/of begeleiden van bestuurlijke of interbestuurlijke samenwerkingsprocessen;
  • Kennis over en werkervaring met MIRT-processen (of vergelijkbaar);
  • Beschikking over een relevant ambtelijk en bestuurlijk netwerk bij gemeenten op bereikbaarheid en mobiliteit;
  • Aantoonbare werkervaring in rollen bij koepelorganisaties of belangenbehartiging.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantal jaar werkervaring met beleidsontwikkeling en procesbegeleiding binnen het domein mobiliteit, bovenop de geëiste 3 jaar. (max 25 punten)
  • Werkervaring met bestuurlijke (regionale) besluitvorming bij rijk, provincie, gemeentelijk domein/gemeente of publieke organisatie. (max 25 punten)
  • Grondige en recente kennis van het landelijk mobiliteitsbeleid. (max 20 punten)
  • Werkervaring in het verbinden van mobiliteit aan andere thema's, zoals ruimtelijk, sociaal of klimaatbeleid. (max 20 punten)

Competenties

  • Je bent politiek en bestuurlijk sensitief
  • Je bent communicatief sterk en werkt graag samen in een team.
  • Je bent een verbinder en hebt tegelijkertijd doorzettingsvermogen.
  • Je bent zelfsturend en draagt zorg voor bewaking en rapportage over je voortgang.
  • Je ontwikkelt en onderhoudt zelfstandig een intern en extern netwerk.
  • Je kunt beleidsproducten opstellen en adviezen schrijven.
  • Je bent analytisch, creatief en proactief.
  • Je bent in staat het onderwerp snel eigen te maken.

Organisatie en team

Over VNG

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over het team Leefomgeving en het programma Energie

Je bent onderdeel van het team Leefomgeving dat intensief samenwerkt met het programma Energie. Het team Leefomgeving werkt aan de opgaven in de fysieke leefomgeving, namelijk het bouwen en wonen, vitaal platteland, omgevingskwaliteit, milieu, afval & circulaire economie, mobiliteit, ruimte, klimaatadaptatie & water en regionale economie. In het programma Energie werken circa 40 collega's aan het ondersteunen van gemeenten bij de energietransitie en om de afspraken uit het Klimaatakkoord te kunnen implementeren. Dit gebeurt op dossiers zoals gebouwde omgeving, industrie, energie-infrastructuur, mobiliteit etc. Op het dossier mobiliteit werk je nauw samen met vier collega's.
Wij pakken onderwerpen niet sectoraal aan maar in samenhang met andere dossiers. Op het dossier bereikbaarheid leg je bijvoorbeeld de verbinding met gebiedsontwikkeling en andere mobiliteitsdossiers zoals verkeersveiligheid en de verduurzamingsopgave.

Gespreksinformatie

Planning

Geplande datum eerste gesprek: donderdag 8 januari 2026, tussen 14.30 en 16.00 uur. De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Na evaluatie worden één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.

Gesprek

In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.

Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.

Als u binnen vier werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt

Als uit het gesprek blijkt dat aan één of meer eisen niet wordt voldaan, behoudt VNG (Realisatie) zich het recht voor om de kandidaat alsnog uit te sluiten van de verdere procedure en de betrokken aanbieder uit de database van het desbetreffende perceel te verwijderen. Indien een kandidaat wordt uitgesloten staat het de opdrachtgever vrij de eerstvolgende kandidaat uit te nodigen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze DAS uitvraag uiterlijk 36 maanden.

Hybride: Den Haag / Hybride

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

  • Iedere in te huren medewerker dient voorafgaand aan de start van de werkzaamheden de volgende documenten aan te leveren:

    • Persoonsgegevens;

    • Ondertekende geheimhoudingsverklaring;

    • Kopie van behaalde opleidingen, certificaten en rijbewijzen conform instapkwalificaties.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur