Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Project Portfolio Manager/Kwartiermaker PPM

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 16-24 Drenthe

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

28 aug 2025

Omschrijving

Als Portfoliomanager ben jij de drijvende kracht achter het succesvol implementeren en borgen van het portfolioproces binnen onze organisatie. Jij zorgt ervoor dat strategische keuzes vertaald worden naar een gebalanceerd en uitvoerbaar portfolio van projecten en initiatieven. Je werkt nauw samen met directie, projectleiders en andere stakeholders om overzicht, prioriteit en samenhang te creëren.

Taken en werkzaamheden:

  • Ontwerpen, implementeren en optimaliseren van het portfolioproces.

  • Zorgen voor een gestructureerde intake, prioritering en besluitvorming van projecten.

  • Faciliteren van portfolioboard-overleggen en rapporteren over voortgang, risico’s en capaciteit.

  • Adviseren van management en directie over strategische keuzes op basis van portfolio-inzichten.

  • Bewaken van de aansluiting tussen projectportfolio en organisatiedoelstellingen.

  • Stimuleren van een portfoliocultuur waarin transparantie, samenwerking en resultaatgerichtheid centraal staan.

  • Het coachen van beoogde interne portfoliomanagers

Kandidaat omschrijving

  • Een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur in bedrijfskunde, informatiemanagement of een vergelijkbare richting.

  • Minimaal 3 jaar ervaring in portfoliomanagement of project-/programmamanagement.

  • Aantoonbare ervaring met het opzetten of verbeteren van portfolioprocessen.

  • Sterke analytische vaardigheden en overtuigingskracht.

  • Ervaring met portfoliomanagementtool ProjectComfort is een pré.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als portfoliomanager/projectmanager bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten of verbeteren van portfolioprocessen. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding bedrijfskunde (20 punten);

  • Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding informatiemanagement (10 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als portfoliomanager/projectmanager bij een gemeente (50 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met portfoliomanagementtool ProjectComfort. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan (20 punten).

Competenties

  • Sterke analytische vaardigheden;

  • Overtuigingskracht;

  • Besluitvaardig;

  • Prioriteren;

  • Plannen;

  • Omgevingsbewust;

  • Verantwoordelijkheid;

  • Visie.

Organisatie en team

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 september 2025, van 12:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 3 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.  

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: di, wo, do. 
Is hybride werken mogelijk: Ja.

Overige informatie    

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen  

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. 

  • Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
    Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).

  • Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur