Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 apr 2026Publicatiedatum:
28 aug 2025Als Portfoliomanager ben jij de drijvende kracht achter het succesvol implementeren en borgen van het portfolioproces binnen onze organisatie. Jij zorgt ervoor dat strategische keuzes vertaald worden naar een gebalanceerd en uitvoerbaar portfolio van projecten en initiatieven. Je werkt nauw samen met directie, projectleiders en andere stakeholders om overzicht, prioriteit en samenhang te creëren.
Taken en werkzaamheden:
Ontwerpen, implementeren en optimaliseren van het portfolioproces.
Zorgen voor een gestructureerde intake, prioritering en besluitvorming van projecten.
Faciliteren van portfolioboard-overleggen en rapporteren over voortgang, risico’s en capaciteit.
Adviseren van management en directie over strategische keuzes op basis van portfolio-inzichten.
Bewaken van de aansluiting tussen projectportfolio en organisatiedoelstellingen.
Stimuleren van een portfoliocultuur waarin transparantie, samenwerking en resultaatgerichtheid centraal staan.
Het coachen van beoogde interne portfoliomanagers
Een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur in bedrijfskunde, informatiemanagement of een vergelijkbare richting.
Minimaal 3 jaar ervaring in portfoliomanagement of project-/programmamanagement.
Aantoonbare ervaring met het opzetten of verbeteren van portfolioprocessen.
Sterke analytische vaardigheden en overtuigingskracht.
Ervaring met portfoliomanagementtool ProjectComfort is een pré.
Aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding bedrijfskunde (20 punten);
Aantoonbaar afgeronde cursus of opleiding informatiemanagement (10 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als portfoliomanager/projectmanager bij een gemeente (50 punten);
Aantoonbare werkervaring met portfoliomanagementtool ProjectComfort. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan (20 punten).
Sterke analytische vaardigheden;
Overtuigingskracht;
Besluitvaardig;
Prioriteren;
Plannen;
Omgevingsbewust;
Verantwoordelijkheid;
Visie.
Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op één na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor 2 heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 4 september 2025, van 12:00 uur tot 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 3 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: di, wo, do.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Het overeengekomen tarief is van toepassing voor de gehele duur van de inzet van Professional. Aanpassing van het tarief is uitsluitend mogelijk na wederzijds overleg én mits er sprake is van detachering en kan slechts ingaan indien Inlener schriftelijk aan Opdrachtgever heeft bevestigd dat de tariefsaanpassing is goedgekeurd, met dien verstande dat verhogingen van het loon of andere arbeidsvoorwaarden, volgend uit de cao binnen de branche waarin Professional werkzaam is of bepaald door wetgeving, te allen tijde kunnen worden doorberekend.
Andere verhogingen zijn niet mogelijk aangezien deze als een wezenlijke wijziging gezien worden waarmee de oorspronkelijke uitvraag onrechtmatig wordt (voor meer informatie: zie https://www.pianoo.nl/nl/regelgeving/jurisprudentie/jurisprudentieoverzicht/type-opdracht/wezenlijke-wijziging).
Huidige/ zittende leverancier is uitgenodigd om deel te nemen aan deze aanbesteding.