Logo van Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
Logo van Rijksvastgoedbedrijf (RVB)

Projectleider

Korte Voorhout 7, 2511 CW Den Haag, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

27 okt 2025

Einddatum:

26 okt 2026

Uren per week:

20 - 36

Publicatiedatum:

27 okt 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 20 - 36

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De projectleider is binnen de organisatorische kaders integraal verantwoordelijk voor de voorbereiding-, aanbesteding en/of realisatiefase van zijn projecten. Een volledige overdracht aan de objectmanager hoort daarbij. Deze projecten kunnen variëren van (grootschalige) onderhoudsprojecten tot (kleinere) investeringsprojecten. Je hebt gelijktijdig meerdere projecten (tussen de +/- 5-10) in variërende disciplines en budget. Allerhande onderhoud- en vervangingsprojecten, b.v. CV-ketel, dakbedekking, vernieuwen entree, GBS, kozijnen, schilderwerk, LBK of andere object gerelateerde zaken.

Hierin zijn de disciplines en kennis van bouwkunde, elektrotechniek en werktuigbouwkunde van essentieel belang. Maar ook een juiste inkoopstrategie of afstemming met Rijkbouwmeester is soms noodzakelijk. De projectleider maakt afspraken over de inzet van deskundigen op deze gebieden en werkt samen met collega's van andere afdelingen, bijv. Inkoop. Je bestudeert en interpreteert contractstukken en projectinformatie op (bedrijfs)risico's ter voorbereiding van de realisatie. De kwaliteit van de uitvoering, projectvoortgang, de planning, de kosten en de uitwisseling van projectinformatie wordt bewaakt.

Je fungeert als eerste aanspreekpunt intern voor andere afdelingen of directies, maar ook voor opdrachtgevers, gebruikers, gemeenten, etc. Je verzorgt de projectadministratie en organiseert een juiste en volledige overdracht, ook op administratief gebied.

Je bent verantwoording schuldig aan het clusterhoofd P1 voor wat betreft de uitvoering en uitwerking van de projecten. De Projectteams verdelen de projecten onderling in samenspraak met de programmamanager. Je werkzaamheden zijn deels op kantoor t.b.v. de voorbereiding en deels op het werk, t.b.v. de begeleiding en klantcontacten.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde hbo-opleiding op het gebied van bedrijfskunde/bouwkunde/bouwmanagement/projectmanagemen/management of werktuigbouwkunde aangevuld met minimaal één aantoonbaar succesvol behaalde cursus/training op het gebied van projectmanagement, zoals Agile, PRINCE2, IPMA of vergelijkbaar.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring met soortgelijke opdrachten op het gebied van projectmanagement voor een (semi-) publieke opdrachtgever, waarbij aantoonbaar sprake is van de volgende aspecten:
    • Utiliteitsbouw voor een (semi-) publieke opdrachtgever, hieronder wordt in dit verband niet verstaan een loods, fabriekshal of woningbouw;
    • Projectmanagement van projecten uitgevoerd op een locatie welke in gebruik blijft tijdens uitvoering en waar sprake is van een beveiligd object met 1 of meerdere toegangsveiligheidsringen.
    • Waarborgen continuïteit van de kritische bedrijfsprocessen;
    • Alle projectfasen van initiatieffase tot en met de oplevering van de realisatiefase van projecten in het kader van onderhoud, vervangingsprojecten, renovatie en/of investeringsprojecten;
    • Kennis van de Aanbestedingswet 2012 of het ARW 2016 en het toepassen daarvan in een aanbesteding;
    • Toepassen van risicomanagement.
  • De kandidaat is in het bezit van een VCA-certificaat 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden (VOL-VCA) en een geldig GPI certificaat of is bereid beide certificaten op eigen kosten te behalen binnen zes weken na startdatum opdracht.
  • De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn.
  • Het maximum uurtarief voor deze opdracht is maximaal €110,- all in, excl. btw.

Wensen en competenties

Wensen

  • De mate van ervaring als projectleider bij het uitvoeren van projecten voor een beveiligd object met 1 of meerdere toegangsveiligheidsringen voor een overheidsorganisatie of semi-publieke opdrachtgever.
  • De mate van ervaring als projectleider bij het uitvoeren van projecten met verschillende logistieke stromen binnen één pand en een diversiteit aan gebruikers.
  • De mate van ervaring als projectleider met het werken met Prince2-methodiek, LEAN-management of vergelijkbaar, in een multidisciplinair projectteam met verschillende rollen en disciplines in het team; contractmanagement, risicomanagement, financieel management, techniek, architectuur.
  • De mate van ervaring met het werken met of voor een overheidsorganisatie of semi-publieke opdrachtgever.

Competenties

  • Je bent je bewust van de dynamiek, processen en verschillende belangen binnen de betrokken organisaties en partijen en je bent in staat de aanpak hierop af te stemmen en als de situatie daarom vraagt ben je in staat om buiten de gebaande paden te denken en handelen op het moment dat de situatie daarom vraagt (b.v. calamiteiten).
  • Je onderkent tijdig de (politieke) afbreukrisico's voor de bewindspersonen en het RVB en anticipeert met de juiste interventies en stevigheid.
  • Je bent proactief en organisatie-sensitief.
  • Je hebt ervaring in het maken van afspraken met anderen over kwaliteit en kwantiteit van het te leveren werk en houdt voortgang in de gaten van eigen acties en anderen.
  • Je kunt snel, goed werken onder tijdsdruk en je bent communicatief sterk.
  • Het samenwerken in multidisciplinaire teams is een vanzelfsprekendheid.
  • Je bent in staat de mening van anderen te beïnvloeden.

Organisatie en team

Opdrachtgever

Rijksvastgoedbedrijf

Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren circa 12 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten. Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.

Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met 'We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.'

Directie, Afdeling, Sectie en eventueel Cluster

De directie Vastgoedbeheer is de schakel naar en staat dicht bij de gebruikers en hun gebruik. Alle directies hebben klantcontacten. De directie Vastgoedbeheer heeft dit vanuit beheerperspectief en is vaak de vooruitgeschoven post, het herkenbare gezicht van het RVB. Vastgoedbeheer omvat de functies assetmanagement en vastgoedadministratie, technisch advies, contractbeheer en object- en projectmanagement. Het projectmanagement is gericht op vervanging en instandhouding, soms aangevuld met klantwensen. Belangrijke randvoorwaarde is veiligheid, belangrijke ambitie is duurzaamheid. De omvang van de projecten variëren van €150.000,- tot ca. €10 mljn. De projecten variëren in complexiteit, maar zullen veelal multidisciplinair zijn (bouwkunde, elektrotechniek en werktuigbouwkunde)

Afdeling & team

De afdeling Realisatie is integraal verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de panden die het RVB in eigendom heeft of huurt. De afdeling opereert binnen de financiële en kwaliteitskaders die aan het RVB zijn gesteld. Binnen die kaders is bij de sturing van de activiteiten het klantbelang leidend. De organisatie van de afdeling Realisatie (in samenhang met de afdeling Klant- en Assetmanagement, de afdeling Kennis en het Bedrijfsbureau) is ingericht aan de hand van de verschillende fasen in de cyclus van beleid, planning, realisatie en evaluatie. In de regio Zuid-West zorgen 6 clusters voor het beheer en onderhoud (incl. instandhouding) van alle objecten in Zuid-Holland en Zeeland. Naast vier clusters Objectmanagement (OM1,2,3 & 4) zijn er twee clusters Projectmanagement (P1 en P2). Naast Objectmanagers en Projectleiders worden de clusters versterkt met Technisch Adviseurs (B, E en WTB) en Projectondersteuners. Deze verzorgen de administratie van de Objectmanagers en Projectleiders. De projectleiders worden soms ondersteunt door interne adviseurs, soms worden de adviezen op de markt ingekocht. Het cluster wordt aangestuurd door een clusterhoofd met ondersteuning van 2 programmamanagers. Een cluster varieert in grootte van 22 tot 25 medewerkers.

Project

Concrete projecten nader te bepalen na opdracht. Vanuit de jaaropdrachten van onze klanten worden de projecten concreet toegewezen aan de diverse projectleiders. Met een orderportefeuille van ruim € 90 miljoen per jaar is de projectenportefeuille divers in werkzaamheden, complexiteit en omvang.

Gespreksinformatie

Fysiek verificatiegesprek, in overleg met de inlenend manager.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Screening

VOG: Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met screeningspunten 11, 12, 13 en 41 dient uiterlijk 6 weken na aanvang van de opdracht in DioR geüpload te worden. Bij 'Naam organisatie' dient de naam van de leverancier vermeld te staan inzake het inhurende dienstonderdeel.

AIVD: Voor deze opdracht is een AIVD screening verplicht. Opdrachtnemer verstrekt de gegevens voor dit onderzoek z.s.m. na een verzoek hiertoe. Het verkrijgen van deze 'verklaring van geen bezwaar' is een ontbindende voorwaarde. De doorlooptijd betreft meerdere maanden. In afwachting van de verklaring kunnen werkzaamheden in aangepaste vorm worden uitgevoerd.

Integriteit

Het is niet toegestaan de opdrachtgevende organisatie (rechtstreeks) te benaderen met betrekking tot deze aanvraag. Iedere poging tot positieve of negatieve beïnvloeding - op welke manier dan ook - van de bij de procedure betrokken medewerkers zal leiden tot uitsluiting van deelname.

Bijzonderheden

* AVG: Géén foto. Géén persoonsgegevens zoals (mail)adres, telefoonnummer, geboortedatum, nationaliteit of LinkedIn. Géén leveranciersgegevens.

Wet DBA

Detachering: In verband met de handhaving op de wet DBA dient u bij elke aangeboden kandidaat aan te geven of het gaat om detachering. Dit dient zowel op het CV (het PDF-bestand) als in DioR te worden vermeld. Bij het ontbreken van die informatie op het CV kan de opdracht niet gegund worden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr