Actualiseren Reglement Burgerlijke Stand

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
80 16 -24 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

15 jun 2025

Uren per week:

16 -24

Publicatiedatum:

22 mrt 2025

Organisatie
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Omschrijving van de opdracht
Het huidige reglement Burgerlijke Stand van de gemeente Purmerend heeft een update nodig. Het bestaande document bestaat uit verschillende stukken (reglement, een toelichting op het reglement en beleidsregels). De verschillende onderdelen worden samengevoegd tot één duidelijk en werkbaar document, dat beleid en uitvoering op een logische en toegankelijke manier combineert.

De volgende stappen worden daarbij doorlopen;

1. Inventarisatie en afstemming:

  • In gesprek met medewerkers van team Burgerzaken om wensen en knelpunten te verzamelen;

  • Input ophalen bij huidige trouwambtenaren en andere relevante vakteams;

  • Bestaand reglement analyseren en toetsen op juridische en praktische toepasbaarheid;

  • Stakeholders (laten) betrekken.

2. Voorstel en juridische toetsing:

  • Opstellen van een conceptreglement, met een combinatie van beleidsregels en uitvoering;

  • Richtlijnen en juridische kaders uitwerken;

  • Juridische toetsing verzorgen.

3. Uitzoeken en begeleiden van besluitvorming:

  • Onderzoek naar formele besluitvormingsorgaan;

  • Advies opstellen over het besluitvormingsproces;

  • Zorgen voor goedkeuring van het vernieuwde reglement.

4. Implementatie en borging:

  • Opstellen van een handleiding voor team Burgerzaken;

  • Betrokkenen informeren over de praktische wijzigingen;

  • Afstemming over communicatie van de wijzigingen naar de betrokken partijen.

Dit zijn de stappen die wij nu voor ogen hebben. Degene die de opdracht uitvoert bepaalt of aanvullende stappen nodig zijn.

Het doel is om het vernieuwde reglement en de handleiding binnen 2 tot 2,5 maand gereed te hebben, inclusief afstemming met alle betrokken partijen, juridische toetsing en een uitgewerkt advies over de bestuurlijke besluitvorming.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Aantoonbare kennis van wet- en regelgeving op het gebied van Burgerlijke Stand (benoem dit duidelijk in het cv);

  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen de afdeling burgerzaken;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten) 

  1. Een aantoonbare afgeronde opleiding op hbo bachelor (10 punten)

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met wet- en regelgeving van Burgerlijke Stand (50 punten);

  3. Minimaal 1 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als vakspecialist/beleidsadviseur binnen een (semi) overheidsorganisatie (20 punten);

  4. Minimaal 1 jaar ervaring met het begeleiden van veranderprocessen in afgelopen 5 jaar (10 punten);

  5. Een door de kandidaat zelf geschreven korte motivatie waarom deze opdracht hem/haar aanspreekt en hij/of zij de geschikte kandidaat is. De motivatie dient expliciet te zijn geschreven door de kandidaat zelf (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten).

Competenties

  • Communicatief;

  • Proactief;

  • Zelfstandig;

  • Gestructureerd;

  • Goede schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

Functieschaal
Het is een resultaat opdracht en geen specifieke functie. Indicatie Uurtarief € 80.

Fee
DE externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht kan worden vervuld op de volgende werkdagen: Bij voorkeur Di – Wo – Do, Ma eventueel thuis.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 2 april 2025 tussen 8.30 uur en 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 1 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de ZZP'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.