Projectleider Maas & Deelmobiliteit

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
110 16-32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2025

Uren per week:

16-32

Publicatiedatum:

5 dec 2024

Organisatie

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Je gaat werken binnen de uitvoeringsorganisatie Goedopweg. Goedopweg is een samenwerkingsorganisatie van de provincie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Bij Goedopweg maken we de drukke regio Utrecht beter bereikbaar én beter leefbaar. Met vernieuwende en praktische oplossingen verduurzamen we verkeer en mobiliteit en dragen zo bij aan een gezonde toekomst. Graag samen met jou.

Onderdeel van Goedopweg is het programma ‘Deelmobiliteit & MaaS’. Dit programma heeft als belangrijkste doel de deelmobiliteit buiten de twee grote steden te organiseren samen met de betreffende gemeenten.  MaaS (Mobility as a Service) speelt een belangrijke rol in het succes van deelmobiliteit, maar ook in de gehele mobiliteitstransitie. MaaS integreert verschillende vormen van mobiliteit—zoals deelauto’s, deeltweewielers, openbaar vervoer en taxi’s—tot één naadloos platform, waarmee bewoners eenvoudig hun reis kunnen plannen, boeken en betalen via een enkele app. Dit maakt het voor reizigers mogelijk om flexibeler en efficiënter te reizen, zonder afhankelijk te zijn van een eigen voertuig.

Samenwerking tussen overheden, maar ook met marktpartijen, is essentieel om Deelmobiliteit & MaaS op een efficiënte verder te brengen. Goedopweg wil de aanjager zijn van deze samenwerking om zo te helpen gezamenlijk alle regionale doelen op dit beleidsterrein te realiseren.

Binnen Goedopweg werken we samen met onze moederorganisaties aan de ontwikkeling van een MaaS Living Lab. MaaS heeft tot nu toe beperkte maatschappelijke impact gehad. Er is behoefte aan een nieuw ecosysteem waarin overheid en markt samenwerken om mobiliteitsoplossingen voor iedereen te ontwikkelen. Tevens moet dit leiden tot een aantrekkelijk multimodaal reisaanbod, waarbij verschillende vervoersmiddelen op elkaar worden afgestemd voor een betere reiservaring. Het Living Lab MaaS biedt een omgeving om de maatschappelijke bijdrage van MaaS beter te begrijpen en uit te dragen, beleidsvorming te verbeteren en tegelijkertijd (maatschappelijke) doelen te ondersteunen die door de markt zelf niet automatisch worden opgepakt.

De belangrijkste doelen zijn:

  • Onderzoeken van de maatschappelijke bijdrage van MaaS voor (inclusieve) mobiliteitsoplossingen.

  • Regionale samenwerking stimuleren en kennis nationaal opschalen.

  • Effecten van MaaS monitoren en gezamenlijke leerprocessen ontwikkelen.

MaaS prominent positioneren en communiceren naar reizigers

Resultaatopdracht
Jouw opdracht zal zich met name focussen op het MaaS Living Lab.

  • Het voorbereiden en organiseren van verschillende projecten die voortkomen uit onze raamovereenkomst ‘Doelmatig aan de slag met de markt in Living Lab MaaS’

    • Procesleiding en projectondersteuning bij het ontwikkelen van use-cases samen met de moederorganisaties van Goedopweg.

    • Procesleiding en projectondersteuning bij het ontwikkelen van proposities die het gebruik van deelmobiliteit specifiek, en multimodaal reizen in het algemeen via MaaS stimuleren voor diverse programma’s binnen Goedopweg.

    • Samenwerken met andere regionale en landelijke MaaS-initiatieven

  • Deelname aan activiteiten/werkgroepen bij Natuurlijk!Deelmobiliteit.

Hierbij is het belangrijk om het totale werk goed te kunnen overzien, om kennis te hebben van deelmobiliteit, MaaS en de markt maar vooral ook om zelf uitvoerend sterk te zijn en goede relaties (en daarmee vertrouwen) op te kunnen bouwen. Het team is relatief klein en van de projectleider wordt verwacht dat zij/hij/hen de werkzaamheden zelfstandig voorbereidt en uitvoert.

Wie zoeken wij:

Voor het Goedopweg programma Deelmobiliteit & MaaS zoeken wij een ervaren projectleider MaaS  & Deelmobiliteit die bekend is met de wereld van duurzame mobiliteit én die het leuk vindt om vooral zelf de handen uit de mouwen te steken om de plannen te realiseren en de beoogde doelstellingen te halen. We zoeken iemand die praktijkervaring heeft met het realiseren van publiek-private samenwerkingen in relatie tot MaaS. Daarnaast is kennis en ervaring op het gebied van gedragsverandering een welkome aanvulling om ervoor te zorgen dat de (technische) ontwikkeling van de MaaS-proposities goed aansluit bij de mobiliteitsbehoefte van de potentiële gebruikers. We zoeken een doener met voeten in de klei ervaring, die ook de skills heeft om relaties en vertrouwen op te bouwen en het overzicht te bewaren en samen met de programmamanager in control is. 

Toevoeging

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de duurzame mobiliteit;
2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van duurzame mobiliteit binnen een (semi)overheidsorganisatie;
3. Een afgeronde opleiding op minimaal HBO in de richting van verkeerskunde, mobiliteit, gedragswetenschappen, of een technisch vakgebied;
4. Aantoonbare werkervaring met het opzetten en begeleiden van publiek-private samenwerking;
5. Uurtarief maximaal €110.- exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werkverkeer;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
6.Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van deelmobiliteit en MaaS; (40 punten)
7. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider; (20 punten)
8. Aantoonbare werkervaring met het opzetten en begeleiden van publiek-private samenwerking op het gebied van duurzame mobiliteit; (20 punten)
9. Aantoonbare werkervaring met gedragsverandering in mobiliteit; (10 punten)
10. Aantoonbare werkervaring met mobiliteitsprojecten en samenwerkingsverbanden binnen de regio Utrecht, inclusief een goed begrip van de lokale uitdagingen, stakeholders en beleidscontext; (10 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  1. Vermogen om complexe publiek-private trajecten tot een goed einde te brengen

  2. Organiseren van draagvlak bij alle relevante stakeholders

  3. Communicatief sterk, gewend te spreken op directieniveau binnen zowel bedrijven als overheden

  4. Gevoel voor bestuurlijke verhoudingen bij lokale overheden

  5. Kan inspireren en presenteren

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling Offertes op minimumeisen
De Offertes worden eerst beoordeeld op de minimumeisen die in de Offerteaanvraag zijn vermeld. De controle van de Offerte vindt plaats op daadwerkelijke inhoud en naar waarheid, hierbij kan eventueel ook contact gezocht worden met derden. Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden geselecteerd voor Stap 2 in de beoordeling. De Offertes die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) Offertes die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Offertes die voldoen aan de minimumeisen worden in onderlinge vergelijking op de in de Offerteaanvraag genoemde “selectiecriteria” beoordeeld in Stap 2. De tien (10) Offertes die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor Stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige Offertes worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de tien (10) offertes van in onderlinge vergelijking op de volgende gunningscriteria.

- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De drie (3) Offertes die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria gaan door naar Stap 4 (Selectiegesprek). De kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de Opdrachtgever nader geverifieerd in hoeverre de betreffende Offertes voldoen aan de minimumeisen en criteria die genoemd zijn bij Stap 2 en Stap 3. Daarnaast wordt getoetst op de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal Stap 3 van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de Gegadigde die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan de in de Offerteaanvraag genoemde competenties. Alle overige Inschrijvers worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 19 december 2024 tussen 09.30 uur en 13.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.