Contractmanager Rijnbrug

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen
130 28-32 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

1 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wij zoeken een contractmanager voor de voorbereiding (en realisatie) van het project verbreding van de Rijnbrug in de N233 bij Rhenen. Om de regionale bereikbaarheid van het gebied te verbeteren wordt het brugdek van de Rijnbrug tussen Rhenen en Kesteren verbreed van 2x1 rijstrook naar 2x2 rijstroken samen met fietspaden aan weerszijde. Het project heeft een investeringsomvang van ongeveer € 140 miljoen.

De Rijnbrug is eigendom van Rijkwaterstaat, zij zijn ook de vaarwegbeheerder. In het midden van de rivier ligt de provinciegrens van de Provincies Gelderland en Utrecht. De provincies  zijn wegbeheerder van de weg. De provincie Utrecht neemt de regie op zich binnen het project en stelt het IPM-team samen. Het project bevindt zich momenteel in het begin van de voorbereidingsfase.

Gedurende het project adviseer je het IPM-team en denk je mee over strategische keuzes met betrekking tot de inkoop- en contractvorming voor het gehele project. De werkzaamheden, in de fase waarin we op dit moment bevinden, omvatten onder andere het opstellen van een integrale inkoopstrategie voor zowel de contractvoorbereiding als de realisatie. Daarnaast het zelfstandig opstellen en beheren van uitvragen. Deze uitvragen moeten worden afgestemd met specialisten voor conditionerende werkzaamheden en aanvullende onderzoeken binnen de bestaande raamovereenkomst voor ingenieursdiensten. Je doet dit in nauwe samenwerking met je IPM-teamleden en onder aansturing van de projectmanager. In dit complexe en interessante speelveld ben jij verantwoordelijk voor het contractmanagement in deze fasen van dit ene omvangrijke project.

Ben jij de contractmanager die de uitdaging aangaat om de strategische inkoop en contractering  van dit omvangrijke project in goede banen te leiden?  Dan zijn wij op zoek naar jou!

Taken en verantwoordelijkheden
Als contractmanager ga je samenwerken binnen het integrale projectteam dat werkt vanuit een IPM-structuur. De projectmanager is (eind)verantwoordelijk voor het boeken van het projectresultaat. Als contractmanager richt jij je binnen dit team op de inkoop- en contractuele onderwerpen. In het begin houd je je voornamelijk bezig met de afstemming en het opstellen van uitvragen binnen de raamovereenkomst voor ingenieursdiensten en de opzet van mogelijke marktconsultaties. In een later moment in het project wordt strategisch nagedacht over de tender in de realisatiefase. Je bent eindverantwoordelijk voor jouw deel van het proces. Je stuurt op geld, tijd, kwaliteit en draagvlak in de projectomgeving. Je doet dit in nauwe samenwerking met je collega’s.

Je bent o.a. verantwoordelijk voor de volgende werkzaamheden:

  • Het adviseren en vaststellen van de inkoopbehoeften (diensten en werken);

  • Het opstellen van inkoopstrategie voor ingenieursdiensten, contractvoorbereiding en realisatiecontracten (samen met de inkoopadviseur);

  • Voorbereiden en organiseren van markt consultaties;

  • de contractvoorbereiding, het begeleiden van de aanbestedingsprocedures, contractbeheersing, daarbij de contractuele bewaking naar tijd, geld, kwaliteit en risico’s;

  • Het onderhouden van contacten met externe adviesbureaus en aannemers.

  • Het onderhandelen met marktpartijen over ramingen, indexeringen, claims, verzoeken tot wijziging, meer- en minderwerk en marktconformiteit van gehanteerde eenheidsprijzen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als contractmanager;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als contractmanager van infrastructurele projecten bij de overheid;
  • Beschikbaar per 1 november 2025.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider en/of contractmanager bij overheidsorganen aangaande infrastructurele projecten in verschillende fasen (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring door middel van actieve deelname in een integrale teams conform de IPM systematiek. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (20 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het uitvragen en beoordelen van adviesdiensten. Benoem duidelijk in het CV waar deze werkervaring is opgedaan (10 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van een inkoopstrategie voor geïntegreerde contracten (20 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met contractmanagement in zowel de voorbereidings- als realisatiefase in vergelijkbare D&C-projecten met een contractwaarde van tenminste 20 miljoen. Beschrijf duidelijk jouw rol, werkzaamheden en succes in het CV (20 punten);

  • Een maximum uurtarief van €130,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (inclusief fee) (10 punten).

Competenties

  • Samenwerken

  • Daadkracht

  • Plannen en organiseren

  • Bestuurlijk sensitief

  • Communicatief

  • Flexibel en waar nodig vasthoudend

Organisatie en team

Onze provincie is een regio waar mensen graag wonen, werken, studeren en recreëren. Het is één van de belangrijkste economische groeicentra van ons land en mede dankzij de centrale ligging en rijke cultuurhistorie dé ontmoetingsplek bij uitstek. En dat willen wij zo houden. Wij willen dat de provincie Utrecht het groene, gezonde en slimme middelpunt van Nederland blijft, ook in 2050. Om dat te realiseren, staan we voor een flink aantal uitdagingen. Zo zorgt o.a. de woningbouwopgave ervoor dat de verkeers- en vervoersnetwerken onder spanning komen te staan. Randvoorwaarden als stikstofreductie, beschikbaarheid van grondstoffen en economische ontwikkelingen als inflatie maken de puzzel nog complexer. In dat speelveld willen we investeren in passende mobiliteitsoplossingen.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 september 2025, van 12:30 uur tot 16:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk woensdag 17 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  ja, minimaal 2 dagen per week (dinsdag en donderdag) op kantoor in Utrecht.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur