Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
17 okt 2025Voor de uitvoering van het Ontzorgingsprogramma zoeken wij een nieuwe duurzaamheidsadviseur MKB. Deze komt te werken in het team Ontzorgingsprogramma MKB onderdeel van NEO, naast twee duurzaamheidsadviseurs, een communicatie adviseur, een projectleider en ondersteuning. Het team komt regelmatig samen, maar jouw rol zal grotendeels zelfstandig zijn met de individuele mkber. De adviseur wordt ingezet voor de begeleiding en werving van micro en kleine ondernemers. De adviseur zit naast de ondernemer en ontzorgt en enthousiasmeert tot verduurzaming.
De belangrijkste activiteiten van de adviseur zijn:
Als adviseur ben je in staat om technische, organisatorische of financiele hulpvragen te beantwoorden, of deze te mobiliseren door contacten met brancheorganisaties, overheden of het Kennis- en Innovatieplatform (RVO). De adviseur is verantwoordelijk voor:
De inzet van de adviseurs is afhankelijk van de aard van de vragen die de eigenaren stellen; de duur en omvang van de inzet wordt per project opnieuw bepaald in overleg met de projectleider. Een balans tussen doelmatigheid en efficient omgaan met tijd is hierin een belangrijke skill. Ook heeft de adviseur een rol in het monitoren en vinger aan de pols houden van afgeronde trajecten. Uitgangspunt is dat geen werkzaamheden van marktpartijen worden overgenomen. De kandidaat beschikt over een eigen inhoudelijke expertisegebied, specifieke proceservaring bij een of meer doelgroepen en heeft een goed netwerk in de provincie Overijssel. Daarnaast is kennis van lokale, regionale en landelijk wet- en regelgeving aangaande duurzaamheid een absolute pre. Voorbeelden van expertise kunnen zijn: kennis en ervaring om technische verduurzamingsmaatregelen te toetsen op de situatie van de eigenaar; bepalen van financiele effecten van verduurzamingsmaatregelen (bepalen terugverdientijd, opstellen businesscase); kennis van voor de doelgroepen relevante financieringsvormen of subsidieregelingen; expertise t.b.v. het contracteren van technische adviseurs en aannemers;
Overijssel is een prachtige provincie om te wonen, te werken en te recreëren. Met elkaar maken we Overijssel iedere dag leefbaarder, mooier, veiliger en beter bereikbaar. De provincie werkt samen met gemeenten, waterschappen, het Rijk, ondernemers en maatschappelijke instanties. Samen zetten we ons in voor de toekomst van onze provincie.
Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), een van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke thema's zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities. De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie. De functie zal onder het team Nieuwe Energie Overijssel vallen.
Met het oog op de CO2-reductiedoelstellingen op de lange termijn (het Klimaatakkoord) en de korte termijn (het Urgenda-vonnis) is versnelling van de verduurzaming van het vastgoed nodig. Veel vastgoedeigenaren van micro en klein bedrijven zullen zonder begeleiding op maat deze opgave niet realiseren. Ondersteuning van deze doelgroepen bij het verduurzamen van hun gebouw(en) tot het moment van aanbesteding is noodzakelijk. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties (BZK) heeft hiertoe het Ontzorgingsprogramma Bedrijfsmatig vastgoed opgezet, dat micro en kleine bedrijven kan begeleiden bij het treffen van maatregelen om hun vastgoed te verduurzamen. De middelen uit dit landelijke programma zijn verdeeld over de provincies die eigen ontzorgingsprogramma's uitvoeren. Dat geldt ook voor gebouweigenaren in Overijssel. De provincie Overijssel erkent hier ook haar eigen rol in als facilitator, aanjager, verbinder en subsidieverlener. Aanvullende middelen vanuit de SPUK vormen hiervoor een goede aanleiding. De SPUK wordt aangevraagd met als doel om kleine en micro bedrijven (mkb) met maximaal 50 fte te ontzorgen bij de verduurzaming van de bedrijfsprocessen en/of haar bedrijfsmatig vastgoed middels een ontzorgingsprogramma MKB. Veel mkb-ers zullen zonder begeleiding op maat de opgave tot verduurzaming niet of minder snel realiseren. De uitvoering van het ontzorgingsprogramma valt onder de provincie. Dit betekent concreet dat de basis bij de provincie ligt en het team van mkb duurzaamheidsadviseurs, communicatieadviseur, ondersteuner en projectleider onder de structuur valt van het Programma Nieuwe Energie Overijssel - NEO.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 6 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 5 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Standplaats: Op locatie, thuiswerken en Zwolle
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Provincie Overijssel mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Provincie Overijssel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De Provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 24 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 27 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 31 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.