Markt 11, 6811 CG Arnhem, Nederland
Begindatum:
13 okt 2025Einddatum:
-Publicatiedatum:
4 sept 2025Omschrijving Opdrachtgever provincie Gelderland
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.
Opdracht
De Afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de taakvelden natuur, (zwem)water, ontgrondingen, bodem en luchtvaart. Jaarlijks worden er circa 5000 vergunningaanvragen en meldingen afgehandeld en worden er circa 3000 toezichtcontroles uitgevoerd. Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving is een wettelijke taak van de provincie, maar ook een instrument om onze provinciale doelen, bijvoorbeeld voor natuur, te behalen. Het uitvoeren van onze wettelijke taken gebeurt in een uitdagend spanningsveld. Onze wettelijke taken staan soms op gespannen voet met andere (provinciale) doelen, bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw, energie, hoogwaterveiligheid, recreatie en mobiliteit. Dit zorgt voor veel aandacht vanuit politiek en media. Ook vragen ontwikkelingen als de Omgevingswet en de Wet Open Overheid om een andere manier van werken. Dit vraagt om een professionele en toekomstbestendige inrichting van onze afdeling. De afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving bestaat uit circa 120 medewerkers die zijn onderverdeeld in diverse teams. Een van deze teams is het team juristen. Het team vormt het hart in het proces van vergunningverlening en handhaving. Het team juristen heeft behoefte aan de projectmatige inzet van een senior jurist/projectmanager vanwege een groot aantal lopende bezwaar en beroepsprocedures over besluiten die zien op gebiedsbescherming (stikstof). Het gaat om procedures over verleende vergunningen, weigeringen daarvan en handhavingsbesluiten. De vraagstukken die spelen zijn soms complex en spelen in een context van een veranderende omgeving, waardoor diepgaande en up tot date kennis van het werkveld nodig is. Het gaat om vraagstukken als gevolg van onder meer de zogenaamde 18 december-uitspraken en de PAS-melders. De senior jurist zal in de eerste plaats een voorstel schrijven over de wijze van afhandelen van de verschillende procedures en zal daarbij nadrukkelijk ook de andere (junior) juristen betrekken, zodat de procedures volgtijdelijk, maar ook thematisch en naar complexiteitsniveau verder binnen de organisatie kunnen worden afgehandeld. Waar nodig worden gedurende de opdracht juridische adviezen aan GS en management opgesteld en gegeven. De opdracht kan onderverdeeld worden in drie fases:
Werkzaamheden:
Het opstellen, inrichten en uitvoeren van een werkvolgorde en plan van behandeling van lopende procedures. Volgtijdelijk, maar ook thematisch en naar complexiteitsniveau.
Het afstemmen en concretiseren van de inhoudelijke lijnen in samenspraak met (junior) juristen.
Het begeleiden en mede opleiden van (junior) juristen op de lopende dossiers zodat zij zelfstandig kunnen gaan opereren.
In het geval van een verlenging wordt het aantal uren eventueel opnieuw bepaald in relatie tot het te verwachten werkaanbod.
Wensen
Competenties
Omschrijving Opdrachtgever provincie Gelderland
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.
De Afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de taakvelden natuur, (zwem)water, ontgrondingen, bodem en luchtvaart. Jaarlijks worden er circa 5000 vergunningaanvragen en meldingen afgehandeld en worden er circa 3000 toezichtcontroles uitgevoerd. Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving is een wettelijke taak van de provincie, maar ook een instrument om onze provinciale doelen, bijvoorbeeld voor natuur, te behalen. Het uitvoeren van onze wettelijke taken gebeurt in een uitdagend spanningsveld. Onze wettelijke taken staan soms op gespannen voet met andere (provinciale) doelen, bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw, energie, hoogwaterveiligheid, recreatie en mobiliteit. Dit zorgt voor veel aandacht vanuit politiek en media. Ook vragen ontwikkelingen als de Omgevingswet en de Wet Open Overheid om een andere manier van werken. Dit vraagt om een professionele en toekomstbestendige inrichting van onze afdeling. De afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving bestaat uit circa 120 medewerkers die zijn onderverdeeld in diverse teams. Een van deze teams is het team juristen. Het team vormt het hart in het proces van vergunningverlening en handhaving.
De interviews vinden plaats op dinsdag 23 september 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. Als kandidaat niet beschikbaar is op de aangegeven datum/data, dient kandidaat dat in het kader van de Nota van Inlichtingen of bij het indienen van zijn offerte expliciet aan te geven. Indien kandidaat conform het hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op de datum/data waarop het interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer het interview met deze kandidaat wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient het interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat de datum waarop de werkzaamheden moeten starten niet moet worden uitgesteld. De interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke kandidaat op gelijke wijze op basis van de genoemde competenties. De beoordeling van het interview leidt tot de ranking die bepaalt welke leverancier in aanmerking komt voor voorlopige gunning van de opdracht.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11, minimaal uurtarief 110 per uur inclusief alle kosten, exclusief BTW en maximaal uurtarief 120 per uur inclusief alle kosten, exclusief BTW inclusief alle kosten, exclusief BTW. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van provincie Gelderland inzake de inlenersbeloning. Het overeengekomen uurtarief is in euros, omvat alle belastingen (maar exclusief BTW) en betreft de overeengekomen prestatie, alsmede alle overige kosten, zoals die van training of inwerking van personeel, reis- en verblijf- en voorrijkosten, administratiekosten. Eventuele verblijfskosten en de reisduur voor woon-werkverkeer komen niet voor vergoeding in aanmerking. Flextender brengt voor deze opdracht een fee van 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.