Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior jurist Omgevingswet, gebiedsbescherming (stikstof)

Markt 11, 6811 CG Arnhem, Nederland

Sluit over 12 dagen
120 36 Gelderland

Begindatum:

13 okt 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

4 sept 2025

Omschrijving

Omschrijving Opdrachtgever provincie Gelderland
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

Opdracht
De Afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de taakvelden natuur, (zwem)water, ontgrondingen, bodem en luchtvaart. Jaarlijks worden er circa 5000 vergunningaanvragen en meldingen afgehandeld en worden er circa 3000 toezichtcontroles uitgevoerd. Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving is een wettelijke taak van de provincie, maar ook een instrument om onze provinciale doelen, bijvoorbeeld voor natuur, te behalen. Het uitvoeren van onze wettelijke taken gebeurt in een uitdagend spanningsveld. Onze wettelijke taken staan soms op gespannen voet met andere (provinciale) doelen, bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw, energie, hoogwaterveiligheid, recreatie en mobiliteit. Dit zorgt voor veel aandacht vanuit politiek en media. Ook vragen ontwikkelingen als de Omgevingswet en de Wet Open Overheid om een andere manier van werken. Dit vraagt om een professionele en toekomstbestendige inrichting van onze afdeling. De afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving bestaat uit circa 120 medewerkers die zijn onderverdeeld in diverse teams. Een van deze teams is het team juristen. Het team vormt het hart in het proces van vergunningverlening en handhaving. Het team juristen heeft behoefte aan de projectmatige inzet van een senior jurist/projectmanager vanwege een groot aantal lopende bezwaar en beroepsprocedures over besluiten die zien op gebiedsbescherming (stikstof). Het gaat om procedures over verleende vergunningen, weigeringen daarvan en handhavingsbesluiten. De vraagstukken die spelen zijn soms complex en spelen in een context van een veranderende omgeving, waardoor diepgaande en up tot date kennis van het werkveld nodig is. Het gaat om vraagstukken als gevolg van onder meer de zogenaamde 18 december-uitspraken en de PAS-melders. De senior jurist zal in de eerste plaats een voorstel schrijven over de wijze van afhandelen van de verschillende procedures en zal daarbij nadrukkelijk ook de andere (junior) juristen betrekken, zodat de procedures volgtijdelijk, maar ook thematisch en naar complexiteitsniveau verder binnen de organisatie kunnen worden afgehandeld. Waar nodig worden gedurende de opdracht juridische adviezen aan GS en management opgesteld en gegeven. De opdracht kan onderverdeeld worden in drie fases:

Werkzaamheden:

Het opstellen, inrichten en uitvoeren van een werkvolgorde en plan van behandeling van lopende procedures. Volgtijdelijk, maar ook thematisch en naar complexiteitsniveau.
Het afstemmen en concretiseren van de inhoudelijke lijnen in samenspraak met (junior) juristen.
Het begeleiden en mede opleiden van (junior) juristen op de lopende dossiers zodat zij zelfstandig kunnen gaan opereren.
In het geval van een verlenging wordt het aantal uren eventueel opnieuw bepaald in relatie tot het te verwachten werkaanbod.

Eisen

  • Kandidaat is inzetbaar vanaf 13 oktober 2025 tot en met 31 maart 2026 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 maal een periode van 3 maanden. Afhankelijk van de beschikbaarheid van kandidaat, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits kandidaat uiterlijk 1 november 2025 inzetbaar is voor 36 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het CV is in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria kwaliteit gegeven toelichting. U dient in het CV of in een bijlage op alle eisen en gunningscriteria kwaliteit een toelichting (antwoord/beschrijving) te geven waarmee u aantoont dat u, of de door u aangeboden kandidaat, aan de eis of het gunningscriterium kwaliteit voldoet.
  • Het aangeboden uurtarief ligt tussen minimaal 110 per uur en maximaal 120 per uur, inclusief alle kosten, exclusief BTW.
  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over een afgeronde academische opleiding Nederlands Recht, met specialisatie Staats-/Bestuursrecht. Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 8 jaar ervaring als (senior) jurist met het afhandelen van (zeer) complexe dossiers op het gebied van het Omgevingsrecht. Van deze 8 jaar heeft kandidaat minimaal 4 jaar ervaring binnen het werkveld van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving op het gebied van gebiedsbescherming (stikstof) bij of voor een (overheids) organisatie. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan de gevraagde ervaring in deze eis voldoet. Graag specifiek de ervaring binnen het werkveld van VTH bij of voor een (overheids) organisatie beschrijven.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring als (senior) jurist met het begeleiden en opleiden van (junior) juristen. Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan de gevraagde ervaring in deze eis voldoet.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring als jurist met het projectmatig oppakken van een pakket aan bezwaar en beroepsprocedures, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring als jurist met het opstellen van verweerschriften en voeren van verweer bij een Bezwaren Commissie EN Rechtbank EN Raad van State, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring als jurist met het prioriteren van werkvoorraden binnen een project, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.

Competenties

  • Communicatieve uitdrukkingsvaardigheden (mondeling en schriftelijk): Je bent in staat tot het overdragen en ontvangen van boodschappen in woord, geschrift en/of non-verbaal, zowel binnen als buiten het project. Je kunt goed uit de voeten met verschillende gesprekpartners met verschillende belangen en bent in staat om mensen mee te nemen.
  • Pragmatisch (raadsman/vrouw): Wanneer je een pragmatisch aanpak gebruikt, houdt dit in dat je een aanpak hebt die nuttig en praktijkgericht is. Je aanpak is gericht op de uitkomst en het resultaat. Je werkt doelgericht en gebruikt hulpmiddelen die makkelijk toe te passen zijn in de praktijk.
  • Opleidingsvaardigheden: Je levert een bijdrage aan de kennis van (junior) juristen en de vaste formatie van de organisatie.
  • Proactief/initiatief: Je signaleert kansen en handelt daarnaar. Hiermee begin je liever uit jezelf dan dat je passief afwacht.
  • Resultaatgerichtheid (doelgericht): Je formuleert doelstellingen helder, concreet en meetbaar en maakt duidelijke afspraken. Je houdt zicht op de voortgang, rapporteert en informeert daarover en denkt vooruit maar dient ook zelf actief stappen te zetten om tot het eindresultaat te komen.

Organisatie en team

Omschrijving Opdrachtgever provincie Gelderland
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1.500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.

De Afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving van de provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de taakvelden natuur, (zwem)water, ontgrondingen, bodem en luchtvaart. Jaarlijks worden er circa 5000 vergunningaanvragen en meldingen afgehandeld en worden er circa 3000 toezichtcontroles uitgevoerd. Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving is een wettelijke taak van de provincie, maar ook een instrument om onze provinciale doelen, bijvoorbeeld voor natuur, te behalen. Het uitvoeren van onze wettelijke taken gebeurt in een uitdagend spanningsveld. Onze wettelijke taken staan soms op gespannen voet met andere (provinciale) doelen, bijvoorbeeld op het gebied van woningbouw, energie, hoogwaterveiligheid, recreatie en mobiliteit. Dit zorgt voor veel aandacht vanuit politiek en media. Ook vragen ontwikkelingen als de Omgevingswet en de Wet Open Overheid om een andere manier van werken. Dit vraagt om een professionele en toekomstbestendige inrichting van onze afdeling. De afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving bestaat uit circa 120 medewerkers die zijn onderverdeeld in diverse teams. Een van deze teams is het team juristen. Het team vormt het hart in het proces van vergunningverlening en handhaving.

Gespreksinformatie

De interviews vinden plaats op dinsdag 23 september 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. Als kandidaat niet beschikbaar is op de aangegeven datum/data, dient kandidaat dat in het kader van de Nota van Inlichtingen of bij het indienen van zijn offerte expliciet aan te geven. Indien kandidaat conform het hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op de datum/data waarop het interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer het interview met deze kandidaat wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient het interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat de datum waarop de werkzaamheden moeten starten niet moet worden uitgesteld. De interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke kandidaat op gelijke wijze op basis van de genoemde competenties. De beoordeling van het interview leidt tot de ranking die bepaalt welke leverancier in aanmerking komt voor voorlopige gunning van de opdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11, minimaal uurtarief 110 per uur inclusief alle kosten, exclusief BTW en maximaal uurtarief 120 per uur inclusief alle kosten, exclusief BTW inclusief alle kosten, exclusief BTW. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van provincie Gelderland inzake de inlenersbeloning. Het overeengekomen uurtarief is in euros, omvat alle belastingen (maar exclusief BTW) en betreft de overeengekomen prestatie, alsmede alle overige kosten, zoals die van training of inwerking van personeel, reis- en verblijf- en voorrijkosten, administratiekosten. Eventuele verblijfskosten en de reisduur voor woon-werkverkeer komen niet voor vergoeding in aanmerking. Flextender brengt voor deze opdracht een fee van 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur