Directeur Bouw

Omgevingsdienst Rivierenland

J.S. de Jongplein 2, 4001 WG Tiel, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 28 tot 36 Gelderland

Begindatum:

30 nov 2025

Einddatum:

30 jan 2026

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

23 okt 2025

Omschrijving

De Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) werkt aan een prettige, veilige en duurzame leefomgeving voor inwoners en ondernemers in de regio Riviereland. We zijn trots op wat we tot nu toe bereikt hebben. Onze omgeving verandert continu en daarmee veranderen de eisen die aan ODR worden gesteld, bijvoorbeeld op het vlak van dienstverlening. Ook is onze organisatie de afgelopen jaren sterk gegroeid. Op het gebied van wetgeving verandert er veel. Zo is begin 2024 de Omgevingswet ingevoerd samen met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Er is landelijk onderzoek gedaan naar het functioneren van het VTH (vergunningen, toezicht en handhaving) stelsel en er zijn aanbevelingen gedaan om het te verbeteren. Recent is een tussenevaluatie uitgevoerd van een eerder ingezette organisatieverandering met aanbevelingen om de beoogde veranderingen te versterken. Kijkend naar onze missie, visie en strategische doelen en bovenstaande ontwikkelingen wordt duidelijk dat deze zaken niet volledig op elkaar aansluiten om de beweging te maken die noodzakelijk is. Daarom is ODR vanaf augustus een ontwikkeltraject ingegaan dat begeleid wordt door een externe partij. Daarop aansluitend staat het MT aan de vooravond van een MD traject.

In afwachting van de implementatie van de nieuwe organisatiestructuur zijn we op zoek naar een directeur bouw voor een periode van 2 maanden met de mogelijkheid tot verlenging. Op dit moment wordt de positie ook ingevuld door een tijdelijk medewerker.

De directie (DT) - algemeen directeur en de directeuren Bouw en Milieu - werkt samen als één team en de directieleden zijn in staat om elkaar te vervangen. Als directeur bouw kun je qua functie rouleren met je collega directeur milieu en de algemeen directeur. De directie is gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkelingsopgave en de bedrijfsvoering van de organisatie. En staat samen aan de lat voor ODR als geheel om de ambities en uitdagingen aan te kunnen.

De primaire taak als directie is het sturen op de integrale en ketengerichte samenwerking binnen de keten, tussen de ketens, de teams en de medewerkers. De directie stuurt op de strategische agenda en neemt besluiten. De algemeen directeur is hierbij eindverantwoordelijk.

Je stuurt één van de ketens – keten Bouw - aan en optimaliseert deze, waarbij de aandacht ligt op samenwerking en een sluitende BIG8. Je zorgt ervoor dat de teams optimaal samenwerken in de keten en dat er voldoende afstemming is tussen de teams.

Werkzaamheden:

  • Je bent verantwoordelijk voor de integrale afstemming tussen de ketens;

  • Je bent mede verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering;

  • Je bent mede verantwoordelijk voor effectiviteit van de organisatie en het realiseren van de gestelde bestuurlijke en ambtelijke doelen;

  • Je signaleert en adviseert over strategische vraagstukken op organisatorisch / inhoudelijk concern breed niveau;

  • Je bent mede verantwoordelijk voor de doorontwikkeling en innovatie van de organisatie en stuurt dit voor de eigen keten actief aan;

  • Je geeft integraal leiding aan de organisatieonderdelen met overwegend beheersmatige en/of cyclische taken;

  • Je bent verantwoordelijk voor de verbinding tussen ambtelijke en bestuurlijke processen. Je verbetert deze processen en stuurt hierop.

  • Je bent ondernemend en in staat binnen gestelde kaders tot creatieve oplossingen en ideeën te komen.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo niveau;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als directeur bij een overheidsorganisatie;

  • Aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling en/of verandertrajecten en de dynamiek van een politiek-bestuurlijke omgeving.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring bij een of meerdere gemeentes en omgevingsdiensten (Licht dit duidelijk toe in het cv);

  • Aantoonbare werkervaring als directeur op het gebied van RO/bouw of dienstverlening (Licht dit duidelijk toe in het cv);

  • Aantoonbare werkervaring met organisatieontwikkeling en/of verandertrajecten in de regio Gelderland (Licht dit duidelijk toe in het cv).

Competenties

  • Verbindend leidinggeven;

  • Verantwoordelijk;

  • Samenwerken;

  • (Bestuurlijke) sensitiviteit;

  • Inspirerend en innovatief;

  • Resultaatgericht en besluitvaardig;

  • Stevige persoonlijkheid en daadkrachtig;

  • Klantgericht, accuraat en proactief.

Organisatie en team

Bij ODR zet jij je samen met ruim 200 andere collega’s in voor een prettige, veilige en duurzame leefomgeving in regio Rivierenland. Dit doen we voor en samen met 8 gemeenten in de regio en de provincie. Dat doen we door vergunningverlening, toezicht en handhaving bij ondernemers, organisaties en inwoners. Maar we doen meer. We hebben veel kennis in huis en delen deze graag. Zo adviseren we de gemeenten en andere partijen o.a. over de leefomgeving, bouw, milieu, energie, archeologie, bodem, lucht en natuur. Ook houden we voor heel Gelderland toezicht op de afval- en grondstoffen ketens om milieucriminaliteit te voorkomen. We zijn een open en naar buitengerichte organisatie en zijn graag van meerwaarde.

Ons mooie en sfeervol ingerichte kantoor staat in Tiel, waar jij kunt parkeren voor de deur. Ook het treinstation is op loopafstand. Binnen het kantoor zijn er ruimten om te werken en te ontmoeten. Er is een goede, informele werksfeer en volop ruimte voor ontwikkeling en groei.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 6 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 4 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
De externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
De externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Nee

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal max 145 . Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 24 oktober 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 27 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 29 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur