Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Nederlandse Spoorwegen (NS)
Logo van Nederlandse Spoorwegen (NS)

Business analist consumentenmarkt

Laan van Puntenburg 100, 3511 ER Utrecht, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

8 dec 2025

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

8 nov 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 36

Omschrijving

Als ervaren business analist ben je verantwoordelijk voor het voorzien, onderkennen en vertalen van de behoeftes van onze reizigers naar bruikbare oplossingen voor operationele teams, zowel vanuit business als IT perspectief. Je doet dat als inhoudelijk expert en als regisseur in de keten. Concreet ga je aan de slag met implementeren van het inspiratieplatform Dagje Uit. Je zorgt dat de andere teams in de keten de juiste informatie (kaders & beleid) hebben om samen het aanbod aan de reiziger te kunnen operationaliseren. Je werkt nauw samen met onze Service Designer, Data Analist, IT-Architect en Propositie marketeers.

Werkzaamheden:

  • In kaart brengen van de behoeften en wensen vanuit de reiziger, vaststellen van de gewenste situatie en het voorbereiden en naar besluitvorming brengen van verbeteringen voor de organisatie;
  • Initieren, begeleiden en coordineren van analyses ten behoeve van voorgenomen veranderingen en ontwikkelingen binnen de organisatie;
  • Vaststellen welke informatiestromen ingericht moeten worden zodat bedrijfsprocessen (domein overstijgend) goed lopen en zorgen voor breed draagvlak;
  • Signaleren van risicos en knelpunten en actief sturen op het wegnemen of mitigeren daarvan (door stakeholders);
  • Toetsen of een beoogde oplossing past binnen de bestaande processen en de gestelde (architectuur) kaders vanuit de servicestrategie en in kaart brengen aanvullende zaken die nodig zijn en benodigde veranderingen in gang zetten;
  • Samenwerking met met de betreffende operationele afdelingen opzoeken, initieren om benodigde processen, procedures en afspraken te realiseren.

Eisen

  • Minimaal WO werk en denkniveau;
  • Minimaal 7 jaar ervaring in een vergelijkbare opdracht op het snijvlak van business en IT in een grote service gerichte organisatie;
  • Bewezen ervaring in project management op tactisch niveau;
  • Achtergrond in Bedrijfskundig, Marketing en/of IT (business consulting);
  • Ervaring en certificering LEAN, Agile projectmanagement en SAFe is een pre;
  • Korte case: beschrijf een concrete situatie waarin jij succesvol was op een eerdere strategische, inhoudelijk complexe opdracht met zowel business als IT componenten in een breed stakeholderveld. Maak concreet welke rol je had, welke aanpak je volgde en wat de resultaten en learnings waren.

Wensen en competenties

Competenties:

  • Je beschikt over een conceptuele denkwijze en strategisch inzicht om de ambitie van NS te combineren met de behoefte van onze reizigers in concrete oplossingen.
  • Je bent een verbinder die in staat is om proactief regie in het proces te pakken en draagvlak te creeren bij teams en stakeholders.
  • Je bent resultaatgericht en denkt in oplossingen waarbij je de belangen van je stakeholders meeneemt.
  • Je behoudt te allen tijde het overzicht, neemt initiatief en zorgt met sterke projectmatige skills voor succesvolle implementatie processen.

Organisatie en team

Op de afdeling ComIT op het hoofdkantoor in Utrecht werken commerciele en IT-professionals samen in multidisciplinaire teams. Onze mindset is Agile en we werken scrum. We zijn ondernemend, zelf organiserend en willen continu blijven leren, ontwikkelen en verbeteren om zo een wendbare werkomgeving te creeren. Alleen zo kunnen we nu en in de toekomst voldoen aan de steeds veranderende behoeftes van onze reizigers. We willen Nederland duurzaam bereikbaar maken, voor iedereen. Binnen ComIT vinden jouw werkzaamheden plaats bij Resultaat Cluster Consument. De naam zegt het al, in dit cluster richten we ons op de consumentenmarkt. Hier kennen we onze reizigers en weten we wat hun behoeftes zijn, of ze nu toerist zijn, af en toe met de trein gaan of juist met een abonnement regelmatig met het OV reizen. We inspireren, begeleiden en servicen de reizigers op een eenduidige en herkenbare wijze tijdens hun hele (digitale) customer journey. Actuele themas waar o.a. aan gewerkt wordt zijn de naadloze klantreis van deur-tot-deur, reisinformatie en inspiratie, personalisatie, selfservice contactstrategie, digital, customer experience en brand. Binnen Resultaten Cluster Consument word je onderdeel van het ontwerpteam.

Gespreksinformatie

De selectiegesprekken vinden plaats in de week van maandag 17 november in Utrecht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Startdatum: 08-12-2025

Einddatum: 01-07-2026

Werken bij NS betekent dat jij het verschil kunt maken in de wereld van duurzame mobiliteit. Jij helpt mee om Nederland bereikbaar te houden, voor iedereen. Bij NS krijg je veel vrijheid. We beloven je dat geen dag hetzelfde is. De kernwaarden van NS zijn open en betrouwbaar. Wij gaan voor resultaat en willen vooruit.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur