Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Metropoolregio Eindhoven
Logo van Metropoolregio Eindhoven

Regisseur marketing, communicatie en gedrag (Brainport Bereikbaar)

Stadhuisplein 1, 5611 EM Eindhoven, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

18 nov 2025
Opdracht tarief 135Opdracht uren 32

Omschrijving

Opdrachtomschrijving Over Brainport Bereikbaar

De Metropoolregio Eindhoven (MRE) staat voor een schaalsprong in de fysieke leefomgeving. De 21 gemeenten in onze regio werken samen aan de grote opgaven van deze tijd: voldoende en betaalbare woningen, een goed functionerend mobiliteitssysteem, toekomstbestendige energie-infrastructuur en hoogwaardige werklocaties. Om deze versnelling mogelijk te maken wordt in 2026 het Realisatiebedrijf MRE opgericht. Binnen het thema Mobiliteit werken we projectmatig, transparant en resultaatgericht aan een samenhangend netwerk van (snel)fietsroutes, Brainporthubs, slimme ov-oplossingen en een samenhangende gedrags- en werkgeversaanpak. Het programmateam Brainport Bereikbaar is hier onderdeel van. Brainport Bereikbaar is een tijdelijk programma (tot 2030) en focust primair op het realiseren van structurele gedragsverandering. We werken samen met bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden aan concrete oplossingen zoals hubs, deelmobiliteit, fietsstimulering en collectief vervoer. Het programmateam bestaat uit circa 30 professionals: projectleiders, marketing- en communicatieadviseurs, mobiliteitsmakelaars en gedrags- en dataspecialisten. De programmamanager is de schakel naar de opdrachtgevers: de Metropoolregio Eindhoven en de Provincie Noord-Brabant.

Projectomschrijving

Brainport Bereikbaar zoekt een regisseur marketing, communicatie en gedrag. In deze rol ontwikkel je de overkoepelende strategie en zorg je voor samenhang en effectiviteit tussen alle marketing-, communicatie- en gedragsactiviteiten binnen het programma. Je vertaalt programmadoelen naar concrete acties en resultaten, zodat de oplossingen en diensten van Brainport Bereikbaar daadwerkelijk gebruikt worden in de regio. Je combineert strategisch inzicht met uitvoeringskracht en werkt nauw samen met de programmamanager, projectleiders en specialisten uit het team.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Ontwikkelen en implementeren van de overkoepelende marketing- en communicatiestrategie van Brainport Bereikbaar, in lijn met de programmadoelen;
  • Verbinden van de disciplines marketing, communicatie en gedrag tot een integrale aanpak, gericht op maximale impact in projecten en gebiedsaanpakken;
  • Leiden en coordineren van het team van experts marketing, communicatie en gedrag, inclusief het organiseren van vier kwartaaldagen per jaar om samenwerking, synergie en effectiviteit te versterken;
  • Aansturen van regionale campagnes, waaronder de Brainport Bike Week, en adviseren over strategische communicatie binnen projecten en gebiedsaanpakken;
  • Waarborgen dat expertise op marketing, communicatie en gedrag tijdig en doelgericht wordt ingebracht in alle programmaonderdelen;
  • Opbouwen en onderhouden van relaties met communicatieadviseurs bij gemeenten, werkgevers, pers en medeoverheden (zoals provincie, ministerie, RWS en Brabant Bereikbaar);
  • Monitoren en evalueren van de effectiviteit van campagnes en communicatie-activiteiten, in samenwerking met M&E-specialisten;
  • Signaleren van kansen voor gezamenlijke communicatieacties en persmomenten binnen de regio;
  • Optreden als woordvoerder namens Brainport Bereikbaar bij relevante nieuwsmomenten;
  • Realiseren van aantoonbare groei in effectiviteit, samenwerking en bereik van de geintegreerde marketing- en communicatiestrategie.

Positie en resultaatverantwoording

De regisseur marketing, communicatie en gedrag werkt nauw samen met de programmamanager, andere regisseurs en met collegas van marketing, communicatie en gedrag. Wekelijks vindt afstemming plaats over voortgang, resultaten en ontwikkelingen. De regisseur rapporteert maandelijks over voortgang en resultaten aan de programmamanager. Eens per kwartaal vindt een voortgangsoverleg plaats.

Beeindigingsvoorwaarden

De opdracht eindigt uiterlijk 31 december 2026, of eerder wanneer het afgesproken resultaat is behaald. Indien voortgang of kwaliteit onvoldoende blijkt uit de kwartaalrapportages, behoudt de opdrachtgever het recht de overeenkomst tussentijds te beeindigen. De opzegtermijn bedraagt een maand.

Uitvoering van het werk

Het werk wordt volledig zelfstandig ingericht, verantwoording achteraf op basis van behaalde doelen. De regisseur werkt zowel op locatie als online (geen vaste werktijden). Brainport Bereikbaar heeft een kantoorruimte in Eindhoven (Melt TQ gebouw) waar opdrachtnemer minimaal een keer per week verwacht wordt.

Middelen

Als opdrachtnemer maak je gebruik van je eigen ICT-middelen (o.a. laptop en telefoon). Opdrachtgever zorgt voor een Office365-account o.a. ter ondersteuning van de samenwerking in het programma.

Eisen

  • WO Werk- en denkniveau dat blijkt uit ruime ervaring als strategisch communicatieadviseur of regisseur.
  • Kennis van marketing, communicatie en gedragsbeinvloeding in maatschappelijke en regionale contexten.
  • Aantoonbare ervaring met stakeholdercommunicatie in een bestuurlijke of publiek-private context.
  • Toonaangevende ervaring met strategische communicatie in mobiliteits- of gedragsprogrammas.
  • Ruime ervaring met het ontwikkelen en uitvoeren van integrale marketing- en communicatiestrategieen binnen regionale programmas.
  • Ervaring met het aansturen van multidisciplinaire teams, bureaus en leveranciers.
  • Ervaring met het coordineren en monitoren van campagnes op effect en resultaat.
  • Inzicht in de samenhang tussen mobiliteit, bereikbaarheid, duurzaamheid en regionale ontwikkeling.
  • Vermogen om complexe vraagstukken te vertalen naar een heldere strategie, concrete acties en meetbare resultaten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een actief en relevant communicatienetwerk in de Brainportregio is een pre.

Competenties

  • Resultaatgericht, met oog voor kwaliteit, draagvlak en voortgang.
  • Denkt strategisch en handelt resultaatgericht. Weet visie om te zetten in concrete stappen en resultaten.
  • Geeft richting en stelt prioriteiten. Durft keuzes te maken en beslissingen te nemen op basis van inhoud en resultaat.
  • Stimuleert samenwerking en synergie tussen marketing, communicatie en gedrag.
  • Is omgevingsbewust en politiek-bestuurlijk sensitief. Schakelt effectief binnen een complex netwerk van stakeholders.
  • Communiceert helder, overtuigend en verbindend. Creeert draagvlak voor gezamenlijke doelen.
  • Is stevig op inhoud en flexibel in samenwerking. Speelt effectief in op nieuwe kansen en ontwikkelingen.

Organisatie en team

De Metropoolregio Eindhoven (MRE) staat voor een schaalsprong in de fysieke leefomgeving. De 21 gemeenten in onze regio werken samen aan de grote opgaven van deze tijd: voldoende en betaalbare woningen, een goed functionerend mobiliteitssysteem, toekomstbestendige energie-infrastructuur en hoogwaardige werklocaties. Om deze versnelling mogelijk te maken wordt in 2026 het Realisatiebedrijf MRE opgericht. Binnen het thema Mobiliteit werken we projectmatig, transparant en resultaatgericht aan een samenhangend netwerk van (snel)fietsroutes, Brainporthubs, slimme ov-oplossingen en een samenhangende gedrags- en werkgeversaanpak. Het programmateam Brainport Bereikbaar is hier onderdeel van. Brainport Bereikbaar is een tijdelijk programma (tot 2030) en focust primair op het realiseren van structurele gedragsverandering. We werken samen met bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden aan concrete oplossingen zoals hubs, deelmobiliteit, fietsstimulering en collectief vervoer. Het programmateam bestaat uit circa 30 professionals: projectleiders, marketing- en communicatieadviseurs, mobiliteitsmakelaars en gedrags- en dataspecialisten. De programmamanager is de schakel naar de opdrachtgevers: de Metropoolregio Eindhoven en de Provincie Noord-Brabant.

Gespreksinformatie

De MRE wenst snel te kunnen schakelen en is derhalve op zoek naar iemand die per 5-1-2026 beschikbaar is voor gemiddeld 32 uur per week. Interviews staan gepland op dinsdag 2, woensdag 3 of donderdag 4 december 2025 (n.t.b. door opdrachtgever digitaal of fysiek in Eindhoven).

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. In het gesprek zal worden ingegaan op de gevraagde kennis en ervaring zoals opgenomen in het profiel. Daarnaast gaan we in op deze specifieke competenties: (1) Denkt strategisch en handelt resultaatgericht. (2) Stelt prioriteiten en neemt beslissingen op basis van inhoud en effect. (3) Stimuleert samenwerking en synergie tussen marketing, communicatie en gedrag en creeert draagvlak voor gezamenlijke doelen. (4) Is stevig op inhoud en flexibel in samenwerking; schakelt effectief binnen een complexe omgeving en speelt in op nieuwe ontwikkelingen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr