Ervaren manager Bedrijfsvoering en Concerncontrol

Stadhuisplein 1, 5611 EM Eindhoven, Nederland

Sluit over 10 dagen
130 36 Noord-Brabant

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

11 okt 2025

Omschrijving

De Metropoolregio Eindhoven (MRE) is op zoek naar een ervaren manager Bedrijfsvoering en Concerncontrol die onze organisatie naar een hoger niveau tilt.

Het betreft een hybride functie met twee kernverantwoordelijkheden: leiding geven aan de medewerkers van het Bedrijfsbureau (11 fte) en concerncontrolling. De manager valt hiërarchisch onder de secretaris-algemeen directeur van de MRE. 

Werkzaamheden:

  • Hiërarchisch leidinggeven geven aan de genoemde bedrijfsvoeringsonderdelen. Dit betreft het rechtstreeks leiding geven aan ca. 10 tot 15 medewerkers. Hierbij hoort ook de opdrachtverstrekking, aansturing en regie over externe leveranciers van onderdelen als juridische ondersteuning en IT-leveranciers. 

  • Vertegenwoordigt het team Bedrijfsvoering in het Directieteam. 

  • Geeft het middelenbeleid vorm op de verschillende onderdelen (Personeel, Organisatie, Informatie, Automatisering, Financiën, Huisvesting, Facilitair, Inkoop, Juridisch, e.d.)

  • Strategische advisering op het gebied van concerncontrolling.

  • Richt een systeem verder in van beheersing inzake rechtmatigheid en doelmatigheid waarmee het bestuur en management zijn verantwoordelijkheid in deze kan waarmaken.

  • Regisseert de planning & controlcyclus, zowel de kaderstelling als verantwoording in- en extern.

  • Secretaris van de bestuurlijke commissie van advies van Financiën van de MRE.

Meer informatie over de MRE vind je op: www.metropoolregioeindhoven.nl

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met management (leidinggeven) op het gebied van bedrijfsvoering, financiën en control in het publieke domein.

  • Diepgaande kennis van financiën en control.

  • Akkoord met de inkoopvoorwaarden van de Metropoolregio Eindhoven (verplichte eis).

Wensen en competenties

Wensen

  • Uurtarief
    Weging: 40 %

  • Motivatiebrief
    Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

    Deze wordt beoordeeld op basis van visie op het ontwikkelen van een toekomstbestendige bedrijfsvoering en control voor het samenwerkingsverband van 21 gemeenten van de MRE. Tevens wordt daarbij gekeken naar de mate van ervaring met leidinggeven op het gebied van bedrijfsvoering en concerncontrol.  
    Weging: 10 %

  • Kwaliteit en ervaring van de professional
    Mate van kwaliteit en ervaring met leidinggeven in het publieke domein, in het bijzonder op het gebied van bedrijfsvoering, financiën en control.
    Weging: 25 %

  • Interview
    Weging: 25 %

Competenties

  • Sterke communicatieve vaardigheden.

  • Proactieve houding.

  • Resultaatgerichte aanpak.

  • Bestuurlijk en netwerksensitief Vermogen om te navigeren in een politiek-bestuurlijk gevoelig speelveld en publiek-private partners.

  • Visie op de opdracht op het gebied van bedrijfsvoering en control.

  • Motivatie.

  • Energieke houding.

Organisatie en team

De MRE is als samenwerkingsverband van 21 gemeenten volop in ontwikkeling op het gebied van de regionale opgaven Ruimte & Wonen, Mobiliteit, Economie, Energietransitie en Landelijk Gebied (strategie & samenwerking, programmabureau én realisatieteams). Daarnaast is het fondsmanagement sterk in ontwikkeling en zijn we in de opstartfase van het ontwikkelen van een toekomstbestendige financiële strategie voor de regionale opgaven.  

Vanaf 2025 is de bedrijfsvoering van de twee dienstonderdelen MRE en Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe) volledig geïntegreerd. Alle ondersteunende functies zijn ondergebracht in één team Bedrijfsbureau. Het betreft: Financiën en Control, Personeel & Organisatie, Informatievoorziening/Automatisering, Documentaire Informatievoorziening, Huisvesting/Facilitair, Inkoop, Juridische Zaken en Secretariaat.    

Gespreksinformatie

Planning

Er vinden met de top-3 inschrijvers (online)gesprekken plaats op 27 en/of 28 oktober 2025.

Gesprek

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Toelichting op rooster

De kandidaat moet minimaal 32 uur per week beschikbaar zijn. We hanteren een beleid van hybride werken (thuiswerken is deels mogelijk) waarbij er voldoende aandacht moet kunnen zijn voor de medewerkers op kantoor.

Optie verlenging

2 x 6 maanden

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur