Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Projectleider Burgerzaken

Kon. Julianalaan 3, 2224 EW Katwijk aan Zee, Nederland

Sluit over 10 dagen
110 32-36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

15 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Katwijk is volop in ontwikkeling en werkt binnen het domein Burgerzaken aan de verdere modernisering van dienstverlening en werkprocessen. Voor de realisatie van een aantal belangrijke implementatietrajecten zoekt de gemeente tijdelijke ondersteuning van een ervaren Projectleider Burgerzaken.

De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het zelfstandig voorbereiden, plannen en uitvoeren van projectmatige activiteiten, gericht op het opleveren van vooraf afgesproken projectresultaten. Daarbij ligt de nadruk op implementaties van nieuwe systemen en koppelingen, maar ook op optimalisatie van bestaande processen.

De werkzaamheden worden uitgevoerd in nauwe afstemming met de opdrachtgever en betrokken stakeholders, waarbij de opdrachtnemer de voortgang, risico's en afhankelijkheden bewaakt en tijdig rapporteert. De focus ligt op het behalen van concrete en meetbare resultaten binnen een tijdelijke opdracht.

Verantwoordelijkheden
Uiterlijk 1-3-2026 levert de opdrachtnemer aantoonbare resultaten op, waaronder:

  1. Succesvolle implementatie van:

    • Qmatic Cloud Experience

    • Onderzoeksmodule

    • E-diensten, inclusief zaakgericht werken en zaakkoppelingen

    • Koppeling BAG-BRP

    • OribiKey

    • Burgerzaken naar Raadplegen Derden

  2. Een afgerond implementatieplan per project, inclusief planning, risicoanalyse en acceptatiecriteria.

  3. Ingebruikname van de nieuwe functionaliteiten door de organisatie, inclusief overdracht naar beheer en eindgebruikers.

  4. Waar nodig: bijdrage aan projecten op het gebied van Verkiezingen, ENSIA, DigiD-assessments en andere verander- en optimalisatietrajecten binnen Burgerzaken.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe;

  • 'Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad;

  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring in de afgelopen 8 jaar en bij voorkeur binnen een (semi) publieke instelling;

  • Minimaal 5 jaar werkervaring als projectleider binnen het domein Burgerzaken of vergelijkbare gemeentelijke dienstverlening.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 70 %
Gewicht van prijs: 30 %

Wensen

  • De kandidaat beschikt over minimaal een HBO-bachelor in IT, Bedrijfskunde of Procesmanagement;
    Gewicht: 15 %

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met implementatieprojecten op het gebied van systemen, koppelingen en e-dienstverlening;
    Gewicht: 25 %

  • Aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving (bijv. BRP, DigiD, AVG) en affiniteit met zaakgericht werken;
    Gewicht: 20 %

  • Minimaal een aantoonbare Projectmanagement-certificering (bijv. PRINCE2, IPMA of Agile PM);
    Gewicht: 20 %

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Agile werken (Scrum, Kanban);
    Gewicht: 10 %

  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van projecten waarin meerdere stakeholders en leveranciers betrokken waren (benoem hiervan tenminste 1 concreet voorbeeld).
    Gewicht: 10 %

Competenties

  • Resultaatgerichtheid: Richt zich op het behalen van afgesproken implementaties en projectdoelen.

  • Organisatiesensitiviteit: Heeft inzicht in bestuurlijke en politieke verhoudingen, en kan hiermee effectief omgaan.

  • Plannings- en organisatievermogen: Plant projecten realistisch, bewaakt voortgang en stuurt bij waar nodig.

  • Analytisch vermogen: Weet hoofd- en bijzaken te scheiden, risico’s te signaleren en oplossingsrichtingen te formuleren.

  • Communicatieve vaardigheden: Kan helder communiceren met bestuurders, interne teams en externe leveranciers.

Organisatie en team

De gemeente Katwijk is volop in ontwikkeling en werkt binnen het domein Burgerzaken aan de verdere modernisering van dienstverlening en werkprocessen.

Gespreksinformatie

Gesprek
In het interview wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het interview wordt gevoerd door twee of meerdere vertegenwoordigers van de opdrachtgever. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de gemeente Katwijk het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Opdrachtgever behoudt het recht om (de opdracht) niet te gunnen.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, 2x6 maanden

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar zo snel mogelijk tot en met 01-03-2026 voor 32 tot 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 6 maanden.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de start- en einddatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld, minimaal 2 referenties en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4.

Katwijk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het cv en/of referentie voorkomen. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

VOG
Voordat de overeenkomst wordt gesloten ontvangt de gemeente een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Deze wordt door de gemeente digitaal aangevraagd.

ZZP
Met het verstrekken van de opdracht aan de inschrijver (ongeacht of dit een eenmanszaak, een BV of met tussenkomst van een intermediair is) en de gemeente Katwijk mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Katwijk. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de aangeboden kandidaat een zzp’er is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur