Agile coach voor realiseren nieuwe team structuur DSO OBO Kadaster

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€ 95,00 36-40 Gelderland

Begindatum:

1 jan 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36-40

Publicatiedatum:

20 nov 2024

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Algemeen
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Goed ingerichte toegangscontrole speelt hierbij een grote rol; ‘wie mag gebruik maken van welke informatiesystemen, diensten en gegevens en om welke reden’ en ‘hoe wordt dit goed beheerd’ zijn belangrijke thema’s die mede bepalen in welke mate de belangen van het Kadaster en de klant worden geborgd en op basis waarvan voldaan kan worden aan wettelijke eisen. 

Omschrijving project 
Het team Technologische Innovatie is op zoek naar een Agile Coach voor het realiseren van de nieuwe team structuur binnen de DSO OBO Kadaster.

Je wordt ingezet in de DSO OBO Kadaster. Deze eenheid ontwikkelt en beheert alle Kadaster-diensten die worden gebruikt binnen de Omgevingswet. Met de Omgevingswet heeft de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigd en samengevoegd, zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. De Omgevingswet is een bundeling van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur. Aannemers, ondernemers, overheden en omwonenden kunnen bij één loket snel zien snel wat er mag of mogelijk is in de leefomgeving, Bij hetzelfde loket kunnen meteen vergunningen worden aangevraagd.

Binnen het DSO programma werken verschillende overheidsorganisaties op een Agile wijze samen op basis van het SAFe framework. Dat betekent onder andere dat er wordt gewerkt in sprints van 2 weken en Program Increments van een kwartaal. 

De DSO OBO Kadaster bestaat nu uit 7 DevOps teams, met in totaal ongeveer 30 ontwikkelaars. Daarnaast werken er meerdere Informatie Analisten, Software Architecten, UX Designers en Integratiespecialisten samen met de DevOps teams. Bij de verschillende teams en diensten zijn 3 PO’s betrokken.

Wij werken met Agile Scrum in sprints van 2 weken, met alle bekende events. We proberen elkaar scherp te houden op ons sprintdoel, en vinden het belangrijk dat een retrospective afwisselend en zinvol is.
We doen DevOps, wat betekent dat we volledig verantwoordelijk zijn voor onze applicaties, van idee tot productie.

De vijf teams binnen de OBO’s werken nauw samen om de gewenste functionaliteit voor het programma Digitaal Stelsel Omgevingswet te realiseren. 

Opdrachtomschrijving
Je komt terecht in een organisatie die ervaren is in Scrum, Agile en SAFe. In 2025 gaat de DSO OBO Kadaster een grote stap maken in de transitie van een projectgerichte organisatie naar een beheer gerichte organisatie. De structuur van de teams en de service boom gaat veranderen. Het aantal medewerkers gaat afnemen, zowel in het kader van ontwikkelaars als ook het aantal PO’s. Dit gaat zorgen voor een nieuwe ‘storming’ fase.

Het aantal teams wordt teruggebracht van 7 naar 4, met 2 PO’s. Het aantal medewerkers zal met ca. 20% afnemen en de medewerkers zullen in een andere samenstelling worden verdeeld over de  nieuwe teams.

Jouw belangrijkste opdracht als Agile Coach is deze transitie vorm te geven. Je hebt hierbij oog voor team happiness, maar ook voor productiviteit, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid.

Als Agile Coach kijk je met een frisse blik naar onze werkwijze en processen. Je adviseert teams bij het ontwikkelen naar efficiënter en effectiever te worden in wat zij doen en beter in staat te zijn om meerwaarde te creëren voor onze klanten. 

Vanwege de complexiteit van het domein en de politieke gevoeligheid rond de Omgevingswet, willen we dat je eerder hebt gewerkt in multi-departementale overheidsprojecten met een politiek/bestuurlijk karakter. Bekendheid met (werken in) het DSO zien we als een grote pré.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Agile & Agile principes

  • Scrum, Kanban, Scrumban, DevOps

  • SAFe Scaled Agile

  • O365, Sharepoint, Teams en Jira

  • Obeya

  • Miro, Slack

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • De nieuwe team structuur verankeren in de DSO OBO Kadaster;

  • De teams en de PO’s adviseren in deze transitie;

  • Agile tooling, werkwijzen en documentatie bijwerken op nieuw schrijven;

  • Jouw persoonlijke meerwaarde voor deze opdracht is je uitgebreide ervaring met multi departementale overheidsprojecten met een sterk politiek/bestuurlijk karakter.

De op te leveren resultaten zijn

  • De DSO OBO Kadaster begeleiden in de organisatietransitie en op 31-12-2025 een efficiënte en effectieve nieuwe organisatie opleveren. Als KPI’s worden Team Happiness en Scrum voorspelbaarheid gehanteerd. Resp. gemiddeld ‘Happy’ (3 van 4 punten) en 80%.;

  • Op 31-12-2025 alle Agile tooling, werkwijzen en documentatie opleveren voor de nieuwe team structuur;

  • 24 OBO Kadaster integrale OBO demo events gefaciliteerd, een aan het einde van elke spint in 2025;

  • Op 31-03-2025, 30-06-2025 en 30-09-2025 vanuit de OBO Kadaster een bijdrage geleverd aan 3 DSO-brede SAFe PI events voor de planningsdagen van Q2, Q3 en Q4 in 2025.

Beschikbaarheid
De kandidaat is beschikbaar vanaf 06-01-2025 tot en met 31-12-2025 voor 36-40 per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Eisen

Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 5 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 5 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

Minimaal HBO werk- en denk niveau.

Minimaal 3 jaar ervaring met ontwikkeling van digitale producten (c.q. Agile software development), bij minimaal 3 verschillende organisaties.

Minimaal 3 jaar ervaring als Scrum master en/of Agile coach.

Minimaal 1 jaar ervaring met werken in ketens in een SAFe / Agile omgeving.

Aantoonbare recente ervaring met software ontwikkeling in multi departementale overheidsprojecten met een politiek/bestuurlijk karakter.

Recente ervaring met werken in het DSO is een pré.

Relevante certificering als Scrum master/Agile coach (minimaal PSM1 of equivalent).

Goede beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift.

Ervaring in grote overheidsprojecten met politieke gevoeligheid is een pré.

Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.

Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Lange termijn resultaatgericht; • Holistisch; • Helicopterview; • Empathisch; • Daadkrachtig; kan zijn/haar overzicht bewaren in een snel veranderende werkomgeving; • In staat om zowel zelfstandig als in teamverband binnen een organisatie te bewegen en acteren; • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk; • Klantgericht; • Proactief en initiatiefrijk; • Teamspeler; • Analytisch vermogen.

Wensen

U geeft een beschrijving van een specifieke casus hoe u de productiviteit, betrouwbaarheid en voorspelbaarheid van een scrum team, of liever een omvangrijkere organisatie/eenheid, naar een hoger niveau heeft weten te tillen. (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van ervaring en aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (25%)

U beschrijft uw ervaring als Agile Coach in software ontwikkelteams (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van ervaring en aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster. (25%)

U geeft een beschrijving van uw ervaring met het vertegenwoordigen van (meerdere) teams in een SAFe / Agile omgeving, welke uitdagingen u daarbij tegenkomt en hoe u dergelijke situaties aanpakt (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van ervaring en aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster. (25%)

U geeft een beschrijving van uw ervaring met software ontwikkeling in multi departementale overheidsprojecten met een politiek/bestuurlijk karakter (max. 300 woorden zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score. (25%)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.