Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Projectleider Gebruikersparticipatie Meldkamersysteem

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit over 11 dagen
120 36 uur Zuid-Holland

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 nov 2027

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

18 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) is continu bezig met het vernieuwen en verbeteren van de voorzieningen op de meldkamer. Voor het realiseren van een nieuw landelijk meldkamercommunicatiesysteem (MKCS) ter vervanging van de bestaande systemen is door de LMS een projectteam ingericht. Binnen dit projectteam wordt samen met het MKCS ook een generieke recording voorziening (GRV) gerealiseerd.

De projectleider gebruikersparticipatie is binnen dit projectteam verantwoordelijk is voor het organiseren, begeleiden en borgen van de betrokkenheid van gebruikers in de realisatiefase.

Het betreft een afgebakende opdracht voor het betrekken van de gebruikers bij het ontwerpen, realiseren en inrichten van alle gevraagde functionaliteiten. Het te vormen team bestaat uit beheerders en operationele gebruikers van het te realiseren systeem. De gebruikers hebben specifieke kennis over het gebruik van de meldkamersystemen in de dagelijkse operatie en van de projectleider wordt verwacht diepgaande kennis te hebben van meldkamerprocessen in het algemeen en meldkamertelefonie en voicelogging in het bijzonder. Er zal nauw samengewerkt worden met meerdere leveranciers. De projectleider gebruikersparticipatie is verantwoordelijk voor het opstellen, coordineren en uitvoeren van een aanpak voor de inzet van gebruikers tijdens de realisatie en het adviseren van betrokken gebruikers- en beheerorganisaties over de benodigde inrichting van de nieuwe voorzieningen. Daarnaast zorgt de projectleider voor afstemming met de andere expertises in het team en levert rapportages over de voortgang van de werkzaamheden. We zoeken iemand die gedegen en aantoonbare kennis en ervaring heeft van de benodigde functionele voorzieningen in het meldkamerdomein in het algemeen en meldkamertelefonie en voicelogging in het bijzonder. Hij/zij moet in staat zijn om de consequenties van de functionele eisen en wensen te vertalen naar specificaties voor de beoogde externe en interne leveranciers van systemen en infrastructuur. Er is behoefte aan een sterke persoonlijkheid die mensen weet te overtuigen en te enthousiasmeren. Verder is nodig: het vermogen om boven de uiteenlopende materie uit te stijgen, verbanden kunnen leggen tussen verschillende (sub)domeinen, een objectief oordeel te vormen en een goede gesprekspartner te zijn voor de gebruikers in de meldkamers, beoogde leverancier, het management en de beheerders van de voorzieningen binnen de LMS. De opdracht is afgerond op het moment dat het MKCS en GRV succesvol zijn gerealiseerd, operationeel in gebruik genomen en specialistische kennis aan de organisatie is overgedragen.

Doelstelling

De kandidaat is verantwoordelijk voor de coordinatie van de inzet van gebruikers op de functionele werkzaamheden die nodig zijn voor de succesvolle realisatie van een landelijke telefonievoorziening voor het meldkamerdomein. Als projectleider gebruikers participatie ben je de schakel tussen de gebruikers, leveranciers en andere belanghebbenden.De opdrachtgever voorziet een hoog-over tijdspad vanuit de projectplanning waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd. De kandidaat is verantwoordelijk voor de invulling van de detailplanning van de werkzaamheden.

Verantwoordelijkheden

  • Begeleiden en coordineren van de participatie van gebruikers bij het (iteratief) ontwerp en realisatie van de nieuwe, landelijke telefonie- en loggingsvoorziening.
  • Opstellen en bewaken van deelplannen en tijdlijnen.
  • Ontwerpen laten opstellen en afstemmen met stakeholders.
  • Zorgdragen voor een (landelijke) functionele inrichting van de voorzieningen.

Contacten

  • Operationele gebruikers (o.a meldkamercentralisten en supervisors) binnen diverse disciplines.
  • Lokale en landelijke beheerders binnen de LMS.
  • Ontwikkelteams van de externe leveranciers van de telefonie- en loggingsystemen.
  • Expertiseteam Testen.
  • Overige deelprojectleiders binnen het projectteam.

Eisen

  • De kandidaat heeft minimaal aantoonbaar hbo werk- en denkniveau.
  • De kandidaat is in het bezit van een behaalde PRINCE2 Foundation/Practitioner certificaat.
  • De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als (deel)projectleider.
  • De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar aantoonbare werkervaring met het ophalen van (functionele) gebruikerswensen en het omzetten hiervan naar ontwerpen.
  • Vereiste competenties/vaardigheden: Stakeholdermanagement, Analytisch vermogen, Probleemanalyse, Resultaatgerichtheid, Doorzettingsvermogen, Kwaliteitsgerichtheid, Creativiteit, Maatschappelijke orientatie, Leervermogen, Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar aantoonbare werkervaring met het ophalen van (functionele) gebruikerswensen en het omzetten naar ontwerpen.
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in het succesvol realiseren van samenwerking en acceptatie binnen het politiek gevoelige landschap van de meldkamer disciplines (LMS, Politie, Brandweer, Ambulance, KMar) onderling.
  • De kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met implementatie van VoIP-/telecomsystemen (bijv. Unify Siemens, Mitel, Avaya, Cisco etc.).
  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met IT-infrastructuur, netwerken, en beveiligingsvraagstukken.
  • De kandidaat heeft een opleiding gevolgd en diploma/certificaat behaald in Agile ontwikkeling.

Competenties

  • Stakeholdermanagement
  • Analytisch vermogen
  • Probleemanalyse
  • Resultaatgerichtheid
  • Doorzettingsvermogen
  • Kwaliteitsgerichtheid
  • Creativiteit
  • Maatschappelijke orientatie
  • Leervermogen
  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

Organisatie en team

De Landelijke Meldkamer Samenwerking (LMS) is continu bezig met het vernieuwen en verbeteren van de voorzieningen op de meldkamer. Voor het realiseren van een nieuw landelijk meldkamercommunicatiesysteem (MKCS) ter vervanging van de bestaande systemen is door de LMS een projectteam ingericht. Binnen dit projectteam wordt samen met het MKCS ook een generieke recording voorziening (GRV) gerealiseerd.

Gespreksinformatie

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur